take that garance dore illustration

9 years ago by

You should see me during my photo shoots these days. Such a pro. No, I haven’t transformed into Karlie Kloss, but it’s true that, with the launch of my book (wooooohoooo!!!), I’m spending a lot of my time talking about my life and posing for photos.

The thing is, with all these years of experience, I’ve made a crazy science out of posing. I know my best profile, I know which poses make me look like I’ve gained ten pounds and which ones erase five, and I definitely know how to laugh on command, like I have that authentic burst of laughter down. I can go on jumping to “add movement to the photo” as long as a Duracell bunny (that reference came out of nowhere) and, recently, I’ve even learned to work on my “angles”. Yes, yes, ladies and gentlemen. Apparently, I have angles.

I don’t get mad at all when people talk about me like an inanimate object: “The hair is a bit crooked there. The leg looks gloomy, we need to try another pose. This coat makes her look like Hillary Clinton” (hey, I take that as a compliment) – it makes me laugh, I see exactly what they’re talking about, I change my pose, and make the coat work.
 
I haven’t learned to cry on command yet, but only because no one’s ever asked me to.
 
The crazy thing is, with all of that, plus my overflowing enthusiasm (I’m the least blasée girl in the world and, if I could, I’d come to photo shoots with a homemade apple pie every time), plus the photographers, makeup artists, stylists, and talented hairstylists, you’d think 99% of my photos would be at top Giselitude
 
But, alas…no.
 
As we all know, when you do a photo shoot, whether it’s with GeeDeeOré or Jennifer Lawrence (might as well put our names together in the same sentence, right?) only 1% of the thousands of photos taken are actually good.
 
So imagine when you’re dealing with photos taken randomly during fashion week, or selfies at the end of the night when you’re looking glassy-eyed at Raspoutine (I’m name dropping to sound like I’m in the know, but I haven’t actually been yet) or in the yellowish light of the metro when you’re hungover in the morning. Ouch.
 
Or, worse, on a beautiful day when you’re feeling great, fresh-faced, good outfit, good attitude, and suddenly a stranger offers you flowers wants to take your photo, and you look at the photo and immediately want to break up with yourself by text and post the message on Texts from your Ex.
 
Yep. Photos have a crazy power over us. Especially in this infernal world of Instagram and Snapchat that we live in, where image is everything. And I’m warning you – it’s not about to stop. As time goes on, the more photos are going to take over reality. That’s how we’ll meet each other, how we’ll communicate with each other, and how we’ll live.
 
Taken with a philosophical attitude, you could say our photo image is a friend. Besides the idea that images capture the memory of a moment, they’re also a tool that allows us to see ourselves from another perspective (I learned a lot about my style from seeing myself in photos, because they give a real perspective that you can’t get in the mirror) and images really help us communicate in the digital world. I love Skype and FaceTime. I communicate with the people I’m close to (my sister, Laetitia, for example) through millions of selfies. As time goes on, the more our photo image will become an ally to us in our interpersonal communication.
But the thing is, images lie just as much as they tell the truth. Instagram is overwhelming proof of that with its unending chain of perfect photos that are all totally curated and super filtered. 
And we love it!
 
Even though sometimes we see people we know from Instagram in real life and… we don’t really recognize them.
 
Those little rearrangements of reality never really bothered me. For example, people often tell me I only take pictures of beautiful people – but the thing is, beauty is subjective, and, on the other hand, it’s true that I always take photos of people from the best possible angle and in the best possible light.
 
But that’s because it’s the way I see life: very soft, luminous, and kind. I wouldn’t change that just to represent a so-called reality that I don’t personally see, myself.
 
Plus, I do love super beautiful Instagram accounts. They make me dream. They inspire me. OK, sure, sometimes it can be annoying. I am human, after all.
 
What’s a little crazier is when the Internet creates a completely deformed version of reality. And people end up believing in their virtual personality more than their real personality. I’ve heard of people getting their nose redone “just to look better in photos.”
 
The problem isn’t so much these isolated cases. The problem isn’t even really which reality we live in, whether it’s real or virtual. Everyone has to decide for themselves, and one day we might not even really be able to tell the difference.
 
The problem is, the standards of the virtual world are becoming stricter, and it’s more relentless than the real world. And we have a tendency these days to go for total domination over our image – I’m not even talking about the whole system of having followers, because I think that’s going to fall apart one day. I’m talking about the pressure to only show the best version of ourselves.
 
Before, we could be more relaxed. The people around us knew us personally, and could form an opinion based on multiple aspects of our character. Our image didn’t carry so much weight — it could fluctuate. But I feel like that is starting to disappear these days.
 
Maybe that’s why we like TV shows so much. The story can go on and on and we have an opportunity to really get into a character’s psyche instead of staying on the surface. 
 
The funny thing is to watch teenagers these days. You should always watch teenagers. They’re so much smarter than us – they’re perfectly aware that all of these idealized images belong to virtual reality. When they see each other in person, they don’t expect everyone to have Facetuned skin. OK, at the same time, they’re pretty much only getting together to check their phones. But anyway. We do the same thing.

What I wanted to say is, it’s time to learn how to laugh on command, to jump gracefully for no reason, and to familiarize yourself with your angles. Yes, you do have angles.
 
The future’s just taken an incredibly photogenic turn…

What about you? What relationship do you have with your photo image?

 
Translated by Andrea Perdue

70 comments

Add yours
  • Cà y est ! t’es tombée dedans ! Amuse toi bien !

  • i also have a hard time having my pic taken. it’s not better if it’s video, no! :P

    http://littleaesthete.com

  • Je suis toujours au même stade avec mon image sur photo, je m’aime pas… Je dois donner un portrait de moi pour une expo et vendredi je fais un shooting avec une amie qui m’a dit “avec toi on peut pas faire un truc classique”.
    Je reviendrai parler du résultat ;)

  • Good job articulating a whole lot of things that I’ve had trouble expressing! I take street style photographs and in an interview I recently gave I tried to express the place where I try to meet my subject. It’s that in between place that exists somewhere to the right of how people see themselves (which is never 100% accurate) and to the left of how the world sees them (which is also not 100% accurate). Your phrase “But that’s because it’s the way I see life: very soft, luminous, and kind. I wouldn’t change that just to represent a so-called reality that I don’t personally see, myself.” sums it up so much better than I did!

    I agree that being a photographer made me a much better model myself. The two are interrelated, though I actually have my own picture snapped once every six months. But those every-six-months photos are looking better each time. I also think getting older gives me more peace, too, and my relationship with my own appearance is less volatile as I give in to the fact that I look how I look and now my only job is to simply do the best I can instead of work to change it.

  • This resonated with me in the same way. I run my Instagram and Facebook accounts with hardly any pics of myself (and it’s a yoga account!) for a couple of reasons: There are SO many gorgeous feeds with beautiful bods, the world doesn’t need my half-arsed input.:) Plus, the main reason if I’m honest, I have never felt good in front of the camera and have never looked at a pic and thought, Yeah! In terms of age, I was recently photographed for an age-proof beauty campaign that is rolling out at the moment. It took me way out of my comfort zone (waaaaaaaaay out!) and I’m kind of proud of how I’m owning it. Even though I kind of cringe looking at the pics I just feel more ok with the whole thing. Couldn’t imagine in a million years feeling like this in my younger days. And, like G says, I think I need to practice more and get over myself a bit. :)

  • Ton article pose de vrais questions sur le futur, les objets connectés et nos rapports aux autres. Néanmoins même si internent et les nouvelles technologies prennent beaucoup de place dans nos vies j’ai quand même l’impression que parallèlement à cela il y a une tendance qui remet au gout du jour “les vrais valeurs” (consommer local, faire pousser soi-même ses légumes, cuisiner, se retrouver autour d’un repas … ), des choses palpables et non plus seulement virtuelles.

    Oui instagram et compagnie nous pousse a toujours être sous notre meilleur angle, mais parfois il y a de la beauté dans l’imperfection et la spontanéité :)

    Amélie
    https://charlesrayandcoco.com

  • Emmanuelle October, 14 2015, 9:44 / Reply

    Je crois surtout qu’on vit dans une époque de narcissisme aigue…

  • oui, et qu’on ferait bien de se calmer, parce qu’en cette époque d’hyper connexion (qui devrait accroître la connexion aux autres, justement), en fait on l’est moins à l’autre qu’à soi-même….

  • Bien d’accord! J’ai d’ailleurs offert à mes nièces totalement obnubilées par leur image et leur beauté/maquillage/apparence ‘le portrait de Dorian Gray’, d’Oscar Wilde (qu’elle ne connaissait évidemment pas). Ca remet les idées en place.
    Je pense aussi que ces vies ‘artificielles’ n’existent que dans les grandes villes; autour de moi, on en est tous totalement éloigné, à même se dire ‘mais ils n’ont rien d’autre à faire dans leur journée que se prendre en photo?’. Tout ça est tellement éphémère, c’est une course perdue d’avance…quel gâchis de temps.
    S’éloigner de tout ce superficiel, vivre sa vraie vie, telle qu’on la souhaite, sans se soucier du regard des autres, c’est le début de la sérénité.
    La preuve, je ne comprends même pas ce post; quand je lis ça ‘Les gens qui nous entouraient nous connaissaient, jugeaient notre personne d’une manière multidimensionnelle. Notre image n’avait pas autant d’importance, elle pouvait fluctuer. Aujourd’hui, tout ça me semble un peu s’aplatir’, où même une thèse en philosophie me paraitrait plus facile à comprendre, je vois que je suis vraiment éloignée des préoccupations des citadins, où même de ce blog, qui était avant une sorte de journal genre ‘une bridget jones française à NY’ (avec ses coups de coeurs, émerveillements, galères, joies…) me devient de plus en plus étranger :-/

  • Ca c’est un bon angle de vue !

  • Tout à fait d’accord. Et c’est en grande partie la raison pour laquelle j’ai pris mes distances avec les réseaux sociaux.

  • I had just watched “Eden” by Mia Hansen Love and it gave me a great moment of reflection about what/how we were in the 90’s just before the mobile really took over. We were fully living, fully dancing, fully eating, fully loving, but the best part of that is we were all beautiful, sadly not anymore. I understand Garance has a whole studio to take her pictures and best angles, though always wonder who is taking all the lovely pictures of those girls on Instagram. I can’t imagine how annoying is to be always asking to take a picture of yourself. I have a daughter and it’s always tempting to frame her life. I abstain from doing it too often because I wouldn’t like her to think she lives posing, but even more important is I am so scared of missing an opportunity to experience life as it is and not as a picture.

  • Ana @Champagnegirlsabouttown October, 14 2015, 10:01 / Reply

    Oh, how love your posts like this, Garance, they are so thoughtful and genuine. I can totally relate. I used to be this person who always, always used to come out with double chin on the photos. But since starting my website I learned that, hey I have cheekbones sometimes- on that 1 photo from 180 we take :) So it’s all about angles :) Even though I know that Instagram and blog reality is photoshopped and lightroomed and whatnot to perfection, I still cannot help sometimes to feel a twinge of jealousy when I see slim, long limbed, pouty beauties, even though I can see those lips were courtesy of So and So dr :) Beautiful photos are a total escapism for me :)
    Ana
    http://www.champagnegirlsabouttown.co.uk

  • I have never been photogenic at all, unfortunately, but I remember when I discovered backlighting, that was huge! :p

  • I hate my photo image or general image for that matter. But I love photography and I love everything that surrounds me and that’s what I show on my IG feed. It doesn’t have to be me, it doesn’t have to be a selfie. Our world is much more than us, than our face.
    But, of course, if I had a Kayla Itsines body, a Alexa Chung face and a Jenna Lyons style, my IG feed would be me in all of my glory ;)
    xx,
    E.
    http://www.theslowpace.com

  • We live in a world where image can be interpreted to the direction we want us to take the image,…and this can be so dangerous if we talk about political events in the world…photography has the power to start or stop a war…
    i am to serious this morning…
    but in our world of fashion and celebrities..an image can build a story or destroy a story…the question is what do we need to sell ???
    as long as we know the truth about ourself….we can play with our image….the risk is not so big…
    xoxo
    Yael Guetta
    http://www.ftwwl.com

  • wow, so true!!
    It’s so funny but this morning while walking I was thinking of Plato’s allegory of the cave and how we only see the shadow not the real thing, and we are in a sort of new form of slavery. It’s scary to think about which are the things we pay attention to and those we ignore. Your comment reminded me of that thought!

  • I hate taking pictures! I feel like I’m horrible at it. Can you guys share some of your best tips?!

  • Garance did a wonderful post on how to take the best pictures. What to look for with your features. If you search you should be able to find it on this site. I have lost my link.

  • the thing that resonated the most with me about this piece, garance, was when you mentioned about “the pressure to only show the best version of ourselves”. I agree that we have the great pressure (for sure in NYC) to be perfect and have the perfect life as you have written about in some of your other posts. But then I can’t help but think about the mindfulness movement that is happening and how that is about accepting yourself as you are and tolerating imperfections, if not embracing them. It brings to mind also the wired article “why getting it wrong is the future of design”, which is all about making things imperfect on purpose.
    http://www.wired.com/2014/09/wrong-theory/
    I also think imperfection is what gives depth to things, and this is coming from a recovering perfectionist!! But I’ve seen the “light” LOL and realized how life is so much better when it’s not tied in perfect bow. You’ve written a lot about the mystique of the Parisian woman and at it’s core from what I’ve understood, it is all about not obsessing over every detail, and being yourself. I believe one of the people you showed in your post at one time said she would just glance quickly at the mirror but not stay too long to try to fix everything with her appearance or worry about all the imperfections in her body or something of the nature. It’s ironic that in social media this archetype of a women is tried to be emulated, have that je ne se qua, by going about the exact opposite of the philosophy itself, the formula seems to be obsess over every detail until it looks like it’s your natural way. It looks to me like it might be easier to learn to love myself just as I am than spend so much time on being something I’m not. But then I wonder what would be the cost for those who don’t follow the game and are not pressured to look perfect and show that best version of themselves at all time as you mentioned in your post.

  • J’ai une relation très mauvaise avec mon image photo. Je ne me considère pas particulièrement moche, non plus particulièrement sublime, mais je n’aime pas me voir en photo. J’ai toujours l’impression d’avoir un oeil plus petit que l’autre, la bouche trop grande, les cernes trop marquées… Bref, s’il existe une technique pour mieux se prendre en photo, j’en ai besoin avec urgence.

  • Lisa Walker October, 14 2015, 11:51 / Reply

    I never knew I’d know as much as I know about “lighting”. #LA

    Well said!

  • Salut Garance,
    Ce que je dis … c’est que :
    1. on n’est jamais aussi bien pris en photo que par soi même … en regardant mes photos sur mon Mac l’autre jour, j’ai retrouvé des “instagram” que j’ai pris de moi avec mon Olympus digital á la plage il y a … 10 ans !!!
    2. J’ai 50 ans et 2 ados … alors oui … IL FAUT ECOUTER NOS ADOS … ils ont tout compris. je “prends” des cours avec les miens quant á l’importance de l’image qui malheureusement dépasse un peu la pensée et les idées non ?
    Heuuuuureusement que on se parle encore ;-)))
    Bisouuu
    Anne

  • Je suis plutôt jeune (22ans) et en fait j’ai toujours eu un appareil photo entre les mains. J’ai eu le temps d’appréhender mon image, de prendre des photos dans tous les angles possibles (à l’époque les selfies n’existaient pas donc l’exercice était réellement difficile! ahah!) Aujourd’hui je connais mon meilleur profil, je sais sous quels angles je suis le plus à mon avantage. Mais du coup je reconnais ne pas trop apprécier les photos prises “à la volée” comme ça entre deux sans avoir un droit de regard dessus avant quelle ne finisse dans la “jungle” instagram, Facebook etc… Et je pense que c’est important de travailler là dessus parce que je pense que c’est beaucoup plus une question de confiance en soi que de narcissisme!

  • Tout le monde ne vit pas dans un monde ou les échanges se font sur instagram et snapchat, bien loin de la. J’ai 30 ans, je vis à Paris, je suis architecte et pourtant ni moi ni aucun de mes amis n’utilisons l’un de ces 2 réseaux sociaux.
    Je pense surtout que ca concerne le milieu de la mode (qui doit représenter 0,001 % de la population mondiale). En dehors, on va bien aussi et on ne se pose pas trop de questions sur comment on rend en photo !
    Ce doit être assez épuisant ce retour et ce regard permanant sur soi. Ce narcissisme imposé finalement.

  • I agree with Julie. There are so many other things to take care of. How oneself looks like in a photo is really the last worry of the world, you work in fashion….

  • DOMINIQUE October, 15 2015, 1:27

    Entièrement d’accord. De toute façon, passer ses journées à se demander si on a du “style”, si on a le bon fond de teint, si l’autre va nous regarder avec envie, ce miroir permanent… pour quoi ?
    Je préfère le sourire de ma boulangère le matin tôt, qui me regarde, mal coiffée, habillée à la va comme je te pousse, pas maquillée… et qui m’appelle par mon prénom gentiment.

  • Thank you, Julie. Sometimes I feel as if I am the last one left alive trying to avoid social media. Believe it or not, I am still debating whether or not to get a cell phone! I held back at first because I felt rebellious when I saw everyone gazing at theirs. And every year since then I consider and then decide, no. My friend said, get a phone, then you can speak to your friends on those long walks of yours. But I enjoy long solitary walks when no one knows where I am and I can think my own thoughts.

    It is different for Garance, who is in the fashion business. She has to do this and has to look good or no one will pay attention. (And you do it very well, Garance.) But I see the tourists with their selfie sticks and their damn phones pointing at everything and wonder, how much of their life do they actually experience? Do they look at anything with their eyes and with their minds?

  • I have a very troubled relationship with myself in pictures; I had come to a point where I basically refused to let people take my picture and people just knew to not post/tag me in pictures. Then I found an old photograph (an actual old printed on photo paper photo!) where I was so relaxed with a happy smile, and I looked great. It made me realize how much of my trouble with photos stemmed from my old marriage and the pictures my ex took of me. I agree that it is impossible to hide from the power of images any more, and even if that wasn’t true, I wouldn’t want to shrink away from pictures as if they had some power over me. So I decided I would just make myself get more comfortable having my picture taken. I’ve been forcing myself to take a picture of myself a day. Most of them I just take in Photobooth on my laptop at work. The lighting is almost always bad, and the angles are always from below – but it’s been an awesome exercise. Even though none of them are great pictures, it has made me realize some angles are just better than others, and it has made me just more used to seeing myself in pictures, which is helpful. When I flip through the last year’s worth of shots, I can see that I’m gradually just relaxing more and more in them, and that by itself makes me look better in them. I still don’t love getting my picture taken, and I’ll never be selfie person. But I can definitely see getting to a point where I can just be relaxed and smile away in pictures.

  • Vouloir être sous son meilleur jour à tout prix, tout le temps…en effet cela enlève la spontanéité du quotidien!
    Je suis blogueuse également, mais j’essaie d’aller manger au restaurant sans prendre mes plats en photos, de m’habiller de temps en temps s

  • Les réseaux sociaux manquent de spontanéité de nos jours!
    Je suis blogueuse aussi mais j’essaie d aller au resto sans prendre mes plats en photos, de m’habiller sans demander à me mec de prendre une photo de mes habits, pour la retoucher et la poster 3j plus tard! D’autant plus que le blog a été créé, à la base, pour apporter une lecture plus “humaine”et spontanée de la mode, par des personnes “réelles’, loin des shootings des magazines.
    J’ai lu cet article qui m’a beaucoup faire rire sur l’envers du décor des plus belles photos Instagram, il parle de lui-même:
    http://www.huffingtonpost.fr/2015/09/23/photos-instagram-envers-du-decor_n_8181204.html

    En tout cas, super article, je m’y retrouve beaucoup dedans:-)

    Laura

    http://initialsla.com

  • Daria Zems October, 14 2015, 12:23 / Reply

    Lovely post!

    xx, Daria
    http://rebeldescent.blogspot.com

  • Mon dieu, j’ai du travaille…je ne sais même pas ce que c’est “avoir un angle” ;-)

  • C’est vraiment l’histoire de Narcisse qui finit par se perdre dans son propre reflet ! Je pense que l’on est dans une société complètement décadente où l’individualité prend toute la place. Ayant moi même un blog, je songe régulièrement l’arrêter parce que je n’ai absolument le culte de la personnalité, juste une envie de partager…Instagram est un réseau insidieux qui divise et catégorise les gens avec son système de followers et de like. C’est un peu comme si on devenait les propres acteurs de notre vie sans vraiment l’incarner. On se regarde faire plutôt que de faire. C’est un piège maléfique ! :-)
    http://www.mode9.fr

  • J’adore te lire, mais là, au risque de passer pour une obsédée de l’orthographe, j’ai une petite remarque… Quand on s’arrête pour prendre un café on prend une pAUse, et quand on se fait prendre en photo, on prend une pOse. http://www.projet-voltaire.fr/blog/regle-orthographe/«-pause-»-ou-«-pose-»

  • oh, merci!

  • héhé , bien vu Rolien ! Besoin d’une petite pause, chère Garance? Merci pour ton blog quoi qu’il en soit, c’est toujours un plaisir de te lire!

  • totally agree, garance! having just started my own blog i came to realize i don’t like being photographed myself because i’m rarely happy with the way i look in a picture. your post has encouraged me to show my angles – thank you!

  • Je ne suis pas photogénique, tout le monde me le dis, bcp mieux en vrai, bref c’est le drame compte tenu de l’époque. Que dois-je faire? me refaire?

  • Heureusement Garance tu continues (encore) à prendre les choses avec humour et un certain détachement. Garde çà à tout prix!
    Et pour toutes les autres qui (comme moi) se trouvent toujours moches en photo, la réflexion d’un de mes ex, photographe: “N’oublie pas: ce n’est pas toi, c’est juste une PHOTO de toi.”

  • Tout ce que je lis et que j’entends au sujet des reseaux sociaux confirment que ce n’est pas pour moi ! Je suis trop reservee pour etaler ma vie, alors me prendre en photo et la poster sur Instagram ou sur Facebook ? Je vis au temps des cavernes et j’assume ! :-)))

  • Je pense juste que cet article qui parle de photographie aurait justement été beaucoup mieux s’il avait été accompagné de photos. Ça nous aurait permis de mieux comprendre des “trucs” dont tu parles. Ça aurait été aussi rigolo de voir un peu l’envers du décor justement avec des photos de toi, peut-être moins parfaites que ce qu’on a l’habitude de voir.
    Bises
    Sylvaine

  • It’s true! We have to learn how to look the best in photographs- but we also should try not to take ourselves so seriously and just enjoy the moment.

    A really cool video or collection of photos that I’d love to see from the GD Studio, would be how to take a good selfie or portrait. How to pose, what to try to look like, what you should avoid doing. Things that you notice about your subjects, as a photographer :)

  • Ju silva October, 14 2015, 5:48 / Reply

    Garance ! Pourquoi avoir dessine chaussures Chanel ???
    Ce n est pas ton genre de chaussures!
    .

  • Post très intéressant qui mériterait (enfin j’ai envie s’teu plaît) d’être développé. Soit, tu évolues dans le monde de la mode, dans lequel l’image prend une part démesurée. Mais ta réflexion est très juste quand on observe l’évolution des usages des réseaux sociaux chez les Ados, mais aussi les pros, les mamans aussi (et la question de l’image sur insta des enfants, on en parle :-)? Je ressens bien ton idée de gestion de la représentation de soi (pas nouvelle sauf qu’elle était réservée aux élites), du moi fantasmé dans les réseaux, qu’après tout on sait très bien faire la différence (tout comme avoir regardé l’intégralité de Beverly Hills et lu l’intégralité de Proust- je m’égare là…). Mais je crois aussi en parallèle aux stratégies de contournement ou d’opposition de cette mise en scène exigeante . Les Its girls savent jouer avec ça tantôt ultra glam tantôt ultra trash. Et toi, tu en as? Tu t’en autorises? Merci encore d’avoir livré ton point de vue très intéressant sur ce sujet !

  • …interesting illustration… la robe est jolie avec des manges originales ou alors elles sont à part ?

  • have fun with it! you’re such a role model

    Ray-Ban Giveaway on my blog!

    http://hashtagliz.com

  • Pas évident de se détacher de tout ça en ce moment avec ces réseaux sociaux où il faut être au top h24, surtout quand tu es blogueuse! Les gens n’ont pas besoin de voir tes cheveux ébouriffés du réveil ou que tu es belle sans make up.. Il veulent « rêver ».. J’ai longtemps voulu être parfaite en photo mais maintenant je m’en fiche. Je ne veux pas être une arnaque et me rapprocher le plus possible de ma réalité réelle.. C’est pas forcément facile, on enjolive quand même un peu les choses mais je me sens MOI partout et sur toutes mes photos!

    Et merci, j’ai appris que j’avais des angles ;)

    Bizous, Christelle
    http://www.lipleblog.com

  • Contemporaine October, 15 2015, 12:57 / Reply

    Tant mieux si l’avenir prend ce tournant. Parce que le beau ça rend les choses plus douces à accepter et que personnellement ça me rend heureuse ;-)

  • Ce sont des questions qui me reviennent régulièrement, par tes posts, car je n’utilise ni instagram ni snapchat etc. Je ne suis pas en temps réel des inconnus pour des moments instantanés et éphémères. En fait je trouve que ce système manque de profondeur et je n’ai tout simplement pas le temps de faire ça.
    Les seules personnes que je suis, et sur webstagram car je suis via le flux RSS pour pouvoir voir quand JE veux (et pas quand le flux me l’impose) et via l’interface que JE veux, sont des personnes du monde fashion comme toi, Anna dello Russo et Giovanna Battaglia, ça me fait du divertissement et c’est super loin de ma vie réelle. Je me demande même comment ADR se fait prendre autant en photo et à n’importe quelle heure du jour (c’est beaucoup plus improbable de se faire photographier à 5h30 du matin en allant au yoga que à 22h30 dans une soirée non ?).
    Je me demande aussi quelle relation elles ont avec l’image ou leur image. Est-ce systématiquement narcissique ?? Si oui et au bout d’une certaine dose, c’est forcément destructif. Si non, c’est encore un autre concept : voici mon enveloppe corporelle, voici comment je la présente au reste du monde, voici comment je rigole avec et avec la vie, et mon vrai moi reste dedans. C’est souvent ce que je me dis, notamment parce que j’ai toujours du mal à accepter cette enveloppe corporelle donc je m’en détache, et je joue avec les couleurs pour mettre de la couleur dans ma vie.
    Sinon comme toi j’adore photographier depuis l’argentique, mais contrairement à toi je me fais rarement photographier, ce qui ne m’aide pas à accepter cette image. Je ne fais pas non plus des checks de photos de téléphone avec des amis etc. Je ne sais pas pourquoi, ça ne m’intéresse pas, ça me lasse vite, ça manque d’esthétique et de profondeur du coup je m’ennuie.
    Enfin, c’est vrai qu’on communique de plus en plus par l’image à la place, je ne l’avais pas conscientisé. Une photo sur le groupe familiale sur Facebook quand on fait de la confiture est bien plus parlant et rapide que d’appeler toute la famille pour dire tiens je fais des confitures ! Bref hier pour la 1e fois de ma vie j’ai fait des confitures et j’ai posté 3 photos sur facebook.

  • Hi Garance,

    Just wanted to tell you dat most of all I feel attracted to your blog etc. because of what you wrote:

    ‘the way I see life: very soft, luminous, and kind.’ This comes through with everything you write/do.

    Love that.

    Makes me feel happier and more relaxed as I watch/read your blog during a -sometimes stressful- day.
    Hope to look at the world more like that one day :-)

    Saskia

  • Francesca October, 15 2015, 3:53 / Reply

    Great reading this post – I wish I had the same natural expression in pictures!
    http://fashion-soup.com/

  • Raaaaaah j’adore ce blog et vos posts Garance…, mais flûte, zut, faut embaucher quelqu’un pour relire parce qu’on fait une pause pour griller une clope (MAL), mais on prend la pose pour être prise en photo !
    Alors certes on peut faire une pause clope en prenant la pose, ce n’est pas incompatible…
    Clara, ancienne esclave ds l’édition qui aime la mode et l’ortograf ;)

  • une pose !! pas pause ….

  • Je le pense aussi que “L’avenir vient juste de prendre un tournant implacablement photogénique” comme tu dis :) mais je trouve ça plutôt positif, comme une saine compétition. L’image prend de plus de plus de place, avec les blogs, avec Instagram et Pinterest, mais avec c’est le beau tout entier qui gagne du terrain. Everybody needs beauty as well as bread, comme disait John Muir.

  • Bonjour Garance,J’adore vos articles ils sont vraiments très inspirants, naturels et pleins de sincérités.
    Cet article me touche plus particulièrement, car ma mission est d’aider les femmes à se sentir belle et mieux dans leur corps et dans leur peau grâce à mes portraits. Oui je suis photographe spécialisée Uniquement dans le portrait GLAMOUR de femme. ” Une femme qui photographie les autres femmes” avec un regard de femme.
    J’essaye d’aider les femmes à avoir une meilleure image d’elle-même, en cette ère tout digitale où les femmes complexent de plus en plus et se comparant aux autres. Je veux leur montrer qu’elles peuvent être ELLES AUSSI BELLES comme DES STARS !!! Encore Merci pour cet article !
    à bientôt
    Delphine

  • Peut-être que le secret pour la pose et la vie en générale c’est de ne jamais se prendre trop au sérieux.
    Comme disaient les Monty Python:
    “Life’s a piece of shit
    When you look at it
    Life’s a laugh and death’s a joke, it’s true.
    You’ll see it’s all a show
    Keep ’em laughing as you go
    Just remember that the last laugh is on you.”

  • j’en pense que je me dis, quand je lis ça: “°scratch scratch°, mais hein???”°

    Non je ne suis pas d’accord avec toi, et je ne souhaite le monde que tu décris pour rien au monde. Peut être qu’il est spécifique à un certain milieu, ou peut-être que non et qu’on peut s’en détacher si l’on veut. Et alors je veux m’en détacher!
    Je dirais aussi qu’esthétiquement, des photos avec des défauts, c’est aussi intéressant, et ça changerait. Les photos “parfaites”, c’est chouette peut être, mais au bout d’un moment c’est la même chose aussi non?

  • Mendertz October, 15 2015, 8:42 / Reply

    Attention a ne pas tomber dans l’eau de la source quand meme…

  • Christine from Toronto October, 15 2015, 9:00 / Reply

    Thank you Garance for this thougtful post.
    Through experience, I prefer to focus on my feelings, my awareness of a moment and my place in that moment in relation to myself and others rather than shift the focus to the exterior- my own looks in that same context.
    I do love taking photos, looking at photos, looking at people, looking at/ making art, design, etc. I am a visual person, and just addressing the shift in consciousness that being photographed creates within one.Then again, I am an introvert!

  • I’m not a selfie addict and I don’t like my photo taken so I understand your renarks Garance. Recently I saw you at the Chanel show and you looked beautiful, radiant. Thanks for taking the time out of your conversation with Scott to accept my compliments.

    Janine

  • The thing is, I hate having my photos taken. I had to attend a photo shoot lately (for a company website – nothing glamorous) and I splurged on a professional make-up AND put on a sober dress that is neither too bossy nor too girly. The photographer was really nice. And yet I could not relax. It was a horrible experience and I came to the point when I wanted to hit the nice photographer and run away screaming. Then there was an endless discussion on choosing the right picture, because none of them seemed right to me – could I be this serious woman in a sober dress?!
    So, I can neither pose for picture nor relax in front of a camera. What does it tell? ;)

  • Exactly like yours. .. read this :)

    http://lifestylebyola.blogspot.com/2015/08/so-this-is-how-i-look-like.html

    And you ‘re right, we’re surrounded by beautiful photos, curated and photoshoped. On the one hand it can be frustrating when we compare our own image with them, but on the other hand it enables us to see the reality in better, brighter colors. And I don’t know what’s worse. .. ;)
    Xo

  • For a photographer, I freely admit to a very uncomfortable relationship to photographs of myself. I’m very(VERY) aware the left side of my face, for various reasons, is lopsided*. Oh, and my nose needs more repair** post tumour removal and several breaks. I try not to look at ID photos etc, and, where a photo of me is needed(website etc) it’s a mirror selfie with the camera over most of my face.

    *no, the surgery would be massive and very risky

    **before anyone calls me vain, it does; I’ve lost about 70% of the bone and cartilage

  • that’s an incredibly thoughtful and insightful piece :)

  • Eléonore October, 17 2015, 2:06 / Reply

    Bonjour,
    ton post fait écho à quelques pages de David Foster Wallace, que je viens de lire dans L’infinie comédie.
    Le livre est une distopie, c’est à dire qu’il imagine un présent où la donne politique et technologique serait légèrement différente.
    Dans un chapitre, il imagine donc, un système de visiophone ( le livre est écrit en 1996), qui aurait d’abord connu un énorme succès avant de tomber dans l’abandon le plus complet car les gens étaient trop stressés par leur apparence, se sentant obligés d’apparaître tout le temps au top, au point d’acheter des masques en latex, qu’ils enfilaient avant leurs conversations téléphoniques. A la fin, certains choisissaient des masques permettant de gommer leurs défauts, pour offrir au visiophone une vison idéalisée d’eux-même, mais du coup, hésitaient à rencontrer “en vrai”, leurs interlocuteurs, car le fossé entre leur image sublimée et leur apparence réelle était devenu trop important.
    Je résume, mais c’est l’idée générale….
    Je trouve que ça ressemble à la vision des réseaux sociaux que tu décris. Dans le livre, les gens finissent par lâcher l’affaire, et le snobisme devient de revenir au bon vieux téléphone sans visio. On verra bien ce que l’avenir nous réserve, dans la réalité.

  • Je n’ai aucun problème avec mon image mais je ne la brade pas en selfies incessants. Et je ne m’intéresse qu’aux photos de ceux que j’aime.
    Sinon…il faudrait que vos assistantes prennent la peine de lire les commentaires autres que flagorneurs pour ENFIN corriger cette Pause et lui rendre le O qu’elle mérite….

  • Bonjour Garance,
    Je suis ton blog depuis un moment maintenant mais c’est la première fois que je laisse un commentaire. Tu soulèves, comme souvent, une question que nous nous posons tous, à plus ou moins grande échelle. Pendant toute une période, j’ai fait un peu trop attention à mon image photographique. Partager sur Facebook des photos de moi sur lesquelles je m’aimais bien (une parmi 20, souvent), étais une manière de prendre une revanche sur (ou plutôt pour) la jeune fille un peu boulotte que j’avais été et qui se sentait mal dans sa peau. Et puis j’ai eu de moins en moins besoin de montrer mes photos, de moins en moins envie d’être prise en photo. Pas parce que je me sentais moins bien qu’avant, au contraire. Comme tu le dis si bien, la photo garde un grand pouvoir sur nous, mais j’ai aussi l’impression de m’en être un peu affranchie. Elle gardera toujours ce pouvoir de sublimer (ou non) les choses et les gens mais je crois que le plus important reste de garder un regard bienveillant sur les autres et sur soi-même, en “vrai” ou en photo.

From the Archives

This or That
  • This or That
  • Holiday Gifting
  • DORÉ x THE OUTNET
  • Happy Holidays!
  • #AtelierDoreDoes
  • How To...
atelier dore this or that summer sandals chunky sandals vs. delicate sandals

This or That / Sandal Edition

This or That: American or Française?

This or That: American or Française?

atelier dore this or that lingerie lace or cotton sex month

This or That / Lingerie Edition

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That: The Beanie

This or That: The Beanie

This or That: Nails

This or That: Nails

This or That

This or That

This Or That

This Or That

Silja Danielsen Photo

This Or That: Low Knot or Top Knot