reader2

The Nutritionist

10 years ago by

One of the advantages of living in New York is that everyone else lives here too.

For example, I had loved a book about nutrition that was full of simple tips and pretty down to earth, completely the opposite of the New York nutrition craze I was trying to make sense of. It had helped me change the way I was eating, I started running, I lost those pounds that had kept me from my ideal weight without having to try too hard, and really, let’s just be honest — I felt really great about myself.

People were even asking ME for nutrition tips. ME. I mean, seriously.

Then, because it’s kind of inevitable. I slowly gained those few pounds back during the super cold winter months and went back to my non-ideal self. I’m relatively at peace with that version of myself, but even so, you know how it is — no matter how much we like ourselves the way we are, #extrapoundssuckanyway

It was time to do something about it, so I googled the author of my book, and, oh yay!!!

Her nutrition office was only two minutes from my apartment.

I made an appointment right away and couldn’t wait to go. If her book had helped me so much, I couldn’t even imagine what it would be like to meet her in person. It was going to be life changing!

The day of the appointment, I showed up at her door and… Well, let’s just say the photo on the cover of the book with her smiling, glowing, and healthy must have been taken on a really good day. Instead, she had that super skinny and very muscular New York type body.
No problem, don’t judge people by the way they look, right? (Remind me to write a post about that next week — I’ve got a new theory on the subject).

So we started talking about my eating habits, and she started giving me really, really basic tips that, of course, I knew already (like all of us — I already know everything (and everything that contradicts it) about nutrition). I felt disappointment starting to sink in. You know what it’s like: you really want to believe in something, so you put your whole heart into it.

That day, I left feeling slightly disappointed, but still super optimistic. It’s just the first appointment! I was really going to make some new discoveries next time. She asked me to keep a journal of everything I was eating, so I did everything exactly as she asked, even though it was a big pain, and I went back.

Second appointment? Pfff. Same thing. I learned how big a steak should be (the size of an iPhone) even though I rarely eat steak and uh… Other things that started sounding like they were going a little down the eating disorder road, which I ended up thinking maybe she has. Maybe I was imagining things.

Obviously, not only did I not lose a pound, I also lost all the enthusiasm I’d had for the book, and I stopped going to see her.

So here are three lessons I learned from this adventure:

1 / 99% of the time, it’s disappointing to meet the author. (That 1% is really worth it, though).
2 / Sometimes it’s ok to judge people by their appearance, especially if you’re entrusting them with your health.
3 / It’s not the book that makes you lose weight, it’s just a little dose of will power. (And running?)

So there you have it. Oh, and by the way, does anybody know of a good book on will power?

____

Has anything like that ever happened to you? Have you ever gone to see a nutritionist?

Translated by Andrea Perdue

185 comments

Add yours
  • Sometimes I think we just have to have faith in ourselves……

  • i wish i had a nutritionist….and a chef…and a personal trainer! :)

    http://littleaesthete.com

  • Oui, je suis allée voir un nutritionniste et cela ne m’a servi absolument à rien!
    Mafalda ?
    http://mafaldadotzero.blogspot.fr

  • Je me reconnais bien dans cet article ! A 1000 % ! Bises !

  • bijoux June, 3 2014, 9:24 / Reply

    Garance, you’re an author, and I believe I would not be disappointed in the least to meet you !!

  • Ah that’s very nice!!! Maybe I’m part of the 1% !!! ;)

  • Ouiiiii il y a un livre sur la volonté, il s’appelle “Willpower, Rediscovering the greastest human strength”. Je viens juste de le lire et je l’ai trouvé excellent.

    http://www.amazon.fr/Willpower-Rediscovering-Greatest-Human-Strength/dp/0143122231/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1401801872&sr=8-1&keywords=willpower

    Il est moitié livre de vulgarisation de découvertes scientifiques, moitié “self-help”. Il propose de bons conseils et renvoi vers d’autres auteurs ou même apps pour atteindre toute sorte d’objectifs. Je le conseille vivement.

  • It’s useless to repeat how great you look I suppose, because, as you said already, you are at ease with both perfect, and slightly less perfect version of yourself.But you do always look good and trim. But self acceptance in your statement is one thing I have most respect for.

    Eating well is important. Being healthy is important. being in good shape too. But I am a little bit annoyed by that particular media obsession with being super slim, super fit, super muscular.

    I have quite a slim body type myself, and am at some periods due to overexhaustion, too many things to do, or just stress, actually even underweight, but I try to listen to my body whenever I can and give it what it needs. We need carbs, and fats, and vitamins and proteins, and we also need treats, so we stay sane :D. We eat so we can live, but we also eat for enjoyment.

    I really love yours, and generally french attitude to food, that it should be great, and tasty and rich and special, and most french ppl are still slender, so I would say they and you are on the right track.

    Stay so great :))

  • Je pense que toutes les femmes se reconnaitront dans ton article! Combien de fois n’ai-je pas été pleine de bonnes résolutions, j’ai perdu qq kilos, trouvé la paix avec mon moi idéal pour le voir me tourner le dos petit à petit… combien de fois??? mais je ne perds pas espoir! c’est vraiment une question de motivation comme tu le dis. Et pour moi, la motivation est une question de timing: il faut parfois attendre quelques semaines pour qu’elle soit au rdv :-) no stress

    http://www.happyarli.com

  • I’d love to meet you as an author!!
    xox, Gap.
    http://www.gaptoothedgirl.com

  • There is a book that I like that is all about us eating the way our grannys and fore-grannys have been eating that has nothing to do with fads, diet trends, diet anything. It’s called nourishing traditions.
    You can read a whole bunch of it for free on amazon.

    Cheers and all my best

  • Also, Steak the size of an iphone.. With all due respect..

    F*&@# that.

  • Dinka, it’s crazy, even more in america where the food servings are so huge!

  • Tammy Nicastro June, 3 2014, 9:43 / Reply

    The best book I’ve ever read on how to think about making a change…not exactly about willpower but in a way it teaches you an alternative to needing willpower.

    http://www.amazon.com/Redirect-Surprising-Science-Psychological-Change/dp/0316051888

    Redirect: The Surprising New Science of Psychological Change, by Timothy D. Wilson

  • I went to a nutritionist to see if I was missing any nutrients on the very strict diet I was maintaining for a bikini competition. She was zero help! She basically just pulled out the food pyramid and that was it. I was seriously disappointed because I was having all of these issues with my digestion. You’re better off to see a fitness trainer or diet specialist who really knows their stuff when it comes to food.

  • Ouiiii, et j’ai une conclusion: toute nutritionniste est une anorexique potentiel, toutes trop maigres par rapport à leur morphologie naturelle! ça ne me met pas en confiance, je me dis que je n’ai pas en face de moi une personne saine (ni de corps ni d’esprit) et pour ce boulot, ben c’est ballot!
    Après j’ai eu l’occasion de rencontrer une nutritionniste dans un cercle d’amis, qui était “naturellement” ronde et elle me disait se heurter à un manque de confiance justement parce qu’elle n’était pas maigre et ne correspondait pas à “l’idéal” que viennent chercher les femmes :s Je trouve ça triste que même entre femme on ait des exigences pareils et pas l’ouverture d’esprit de se dire que la compétence n’a rien à voir avec la forme du corps (ce qui confirme que ma nutritionniste anorexique “était bien compétente”, j’ai su passer outre…quand bien même j’ai eu de mal à me dire qu’elle ne me jugeait pas…).

  • Coco : c’est vraiment intéressant – j’adorerais écouter son histoire et comment elle s’en sort !

  • Pfffff…. passé 40ans , si on est pas mal (je veux dire si on a encore plein de compliments ….) on se débrouille pour faire coïncider son moi “normal” avec son moi “idéal” !!!
    On fait un peu de sport sympa (style danse) , on s’aperçoit que le verre de vin devient essentiel et même qu’il nous rend plus jolie ( nos yeux pétillent !) que le gâteau de fin de repas nous donne un petit sourire d’envie charmant …
    Bref, soyons décomplexée …. aimons nous et “fuck” les gourous de la nutrition (et soit dit en passant tous ces fichus magasines !!!)
    Mais il me semble que c’est un peu ton discours , non?
    Ps: toujours fan de tes illustrations !!!

  • Nath, yes !!! Mais aussi, l’idée c’st d’essayer de ne pas trop se laisser aller non plus. Equilibre, quoi! ;)

  • Bluean June, 5 2014, 10:32

    Ok après 40 ans. C’est après 45 que ça se corse. Il suffit d’avoir un petit souci aux tendons d’Achille…et les kilos pris les yeux pétillants deviennent des poids lourds et collants. Croyez mon expérience : limitez-vous à 3 kg maxi de marge. C’est une bonne discipline à conserver. Après, tout dépend de son objectif. Mais j’ai cru cerner celui de Garance.
    Rien à voir-quoique…, mais j’ai aperçu le nouveau visage de Garance sur tweeter…et…wow ! (de mon boyfriend aussi, un wow) et toujours cette fantastique coupe de cheveux !

  • Sometimes it feels that it’s just about somebody else stating the obvious; plus our human charecteristic of higher likelihood of keep the word to someone than to yourself. A friend of mine, who went to see a “chinease ‘aka eastern medicine'” specialist, also left with a bunch of great advise which where kind of ‘ just eat healthy, dont overeat, and dont eat processed food’. Reaction of my mother was even better (interesting what my grandma would have to say about it) == total surprise (people actually pay for that?). But I guess it’s with a quite a number of specialists that we go to visit so that they can say us what we already know… but that’s a topic for a different post :)

  • Géraldine June, 3 2014, 9:48 / Reply

    hello

    je vais voir un nutritionniste tous les mois.

    il ne m’apprend rien, mais il me surveille. et moi pour avoir de la volonté j’ai besoin d’être surveillée. j’ai besoin d’un flic qui me dise “ça c’est bien” “ça c’est pas bien”.

    même si je le sais déjà.

    certainement chelou comme réaction, mais j’ai perdu 5 kg en qq mois (je suis lente) et je m’approche de mon moi idéal!!!!

    bises!

  • 5kg en quelques mois c’est parfait, il ne faut surtout pas aller trop vite :)

  • Lucia June, 3 2014, 4:24

    I think it rarely works to listen to the nutritionist because the rebel in you does not really want to follow anyone’s advice, just your own wisdom. So the important thing is to have someone to be accountable to and do your own wise slow progress to your ideal self.
    Garance, I am a coach and a positive psychology preacher :)), so if you need any more help, just let me know :)

  • Mais aujourd’hui on est tous des nutritionnistes ! On sait parfaitement ce qu’il faut faire ou ne pas faire et le problème, si problème il y a – parce que c’est souvent dans la tête cette histoire – je pense que tu n’as aucun poids à perdre sauf que tu veux descendre sous ton poids de forme car tu n’es entouré que de névrosées du poids (bon j’exagère sûrement mais à peine – je connais ça, j’ai bossé dans la mode – lorsque arrivait le moment de manger, la mannequin disait “oh non j’ai pris un petit dej énorme” et se contentait de sa pauvre pomme, une autre était au vin rouge depuis le matin donc n’avait pas faim – seuls les mecs mangeaient et moi ! Une autre me balancait “ah bah ça va tu manges bien” – genre “tu ferais mieux de faire un régime”. Les problèmes de poids arrivent lorsque tu commences les régimes justement ! C’est mort, c’est juste du business ces histoires de régimes. Depuis 50 ans la population ne cesse de grossir. So what ? Il faut juste s’écouter, manger sainement, essayer de cuisiner (même simplement) et accepter son poids de forme, et se débarrasser du poids de ses fantasmes. Non je ne ferais jamais 45 kg mais tout va bien. Et je ne pense pas à la bouffe 24/24 h.
    Tu es lumineuse et bien gaulée alors laisse tomber !

  • Lol il y a du vrai… Mais je tu jure que j’ai quelques kilos en trop (je serais toujours moi-même si je les pers, mais au moins je pouurais rentrer dans mes jeans pas boyfriend ;)

  • Regarding certain professions, I do believe that, sometimes, it’s ok to judge a book by its cover.
    When I started gaining a bit of weight I saw an endocrinologist. He said I was just fine. But still I wasn’t able to trust him. I had gained 5Kg in the past 2years…something was surely wrong…and he was overweighted…How could I trust him.

    Recently I followed a diet on a book: the 31days diet. It was my first diet ever, and I lot 8kg in 1 month and a half… 3 and a half months later I still haven’t gained any weight so: best thing I ever did!

    PS: the book is in portuguese…so probably it wont’t be a great tip for most of the readers…
    but still:
    http://www.amazon.com/Dieta-dos-Dias-Portuguese-Edition-ebook/dp/B00I9ZO3UQ

  • T K Park June, 3 2014, 9:58 / Reply

    I am a long time believer that our “ideal” state of wellness is he one in which we are healthy and happy. That basically means finding the level of healthy exercise and sensible eating that keeps you satisfied (both physically and mentally) with your life and yourself. It can take work and dedication to create the habits that help you find that place but once you do you can stay there…because you are happy. Sensible eating..excellent. Exercise…excellent. Not beating yourself up for less than perfect habits…excellent. Always looking back at what was (good or bad) ..not excellent. We can not move forward if we are always looking back. Move forward with confidence in your ability to recognize your best (and happiest) self.

  • CT Holden June, 3 2014, 9:59 / Reply

    ‘The Willpower Instinct’, by Health Psychologist, Kelly McGonigal.
    This interview with her is also interesting.
    http://blog.ted.com/2014/01/08/the-science-of-willpower-kelly-mcgonigal-on-why-its-so-dang-hard-to-stick-to-a-resolution/

  • Dear Garance,
    A great post, as always. Just wanted to share my story: I am 36 years old, gained 13 Kg due to a pregnancy and consulted a nutricionist to help me lose them in a healthy way. He was very helpful in devising a balanced plan that did not keep me hungry or without energy (I maintained some exercise), but especially by being super motivating. Two and a half months later I have lost the 13 Kg and have changed my eating habits for the better. I guess you have to find the right professional, that has a style that agrees with your personality, that is cheerful and non-judgmental, but supporting and clever. In my experience , rather than celebrety doctors, or famous authors, its important to get a personal reccomendation from a friend whose judgement you trust, for a doctor they have already used and liked. That said, I think a good nutricionist can be a great help. Good luck!

  • Justine June, 3 2014, 10:02 / Reply

    I’ve had the same experience with my nutritionist. Even though I really liked her (she did not look anorexic), at the end of the day it just felt like I was going there and she was telling me things I already knew (portion sizes, etc). So as you said, I don’t think my problem is lack of information but lack of will power. I wish I were one of those people who have loads of will power and are just always thin. I always envy those people fot having the will power I don’t have to stay on a diet all the time.

  • Renee de Prat i Pont June, 3 2014, 10:04 / Reply

    Excellent post. It is rare to see substance in a style blog. Posts like this one and The Other Girls, are why I subscribe. You provide both substance and style. Thank you, you are doing a great job.

  • Oh man, I can so relate to this on so many levels. I don’t have a good book on willpower, but I do think reading ‘The Power of Habit’ by Charles Duhigg really helped me make some breakthroughs. Also the website http://zenhabits.net/ is awesome for helping incorporate new healthy choices.

  • JulieB June, 3 2014, 10:08 / Reply

    I’m really interested in your point about judging people by how they look. Most of the time I would say we shouldn’t do this however I think there are some instances where it is valid. A couple of examples: when choosing a make-up artist for my wedding I chose the person whose makeup was most like that I wanted for the day: very natural and not fussy. The other example I would give is a friend of mine who was seeing a weight counsellor who obviously had weight issues of her own, ie was at least 5 stone overweight. How are you supposed to have confidence in another’s advice when they clearly don’t follow it themselves? She stopped seeing her after a couple of times.

  • Pareil, je suis allée aussi, et j’ai trouvé ça trop prise de chou. I want to be cool.

  • Anneso June, 3 2014, 10:12 / Reply

    Hello Garance,
    J’ai été voir une nutritionniste il y a TRÈS longtemps et j’ai arrêté au bout de 2 séances, car au-delà de me dire des choses que je savais déjà (préférez les légumes verts au chocolat … HUM!), je devais peser tous les aliments que je mangeais (impossible), les heures de mes repas, mes boissons (genre même 1 tasse de thé …), et je me suis rendu compte que ça ne m’aidait pas bien au contraire, car ça me faisait focaliser encore plus sur la nourriture, sur les quantités, alors qu’en réalité il aurait fallu que j’arrête de diaboliser certains aliments pour manger de façon équilibrée…
    Après je pense que tout dépend de la personne sur qui tu tombes et ce dont tu as besoin, mais pour moi ça a été contre-productif, et j’ai vraiment commencé à perdre du poids (car j’étais vraiment en surpoids) en vivant normalement, et surtout en écoutant ma faim et ma satiété … même si il y a forcément des craquages!
    xoxo

  • J’ai vécu exactement – enfin presque – la même expérience. J’ai suivi un bouquin que j’avais trouvé génial qui plutôt qu’un régime offrait différentes “solutions” suivant des profils bien particuliers avec pour objectif de réapprendre à manger, à associer certains aliments ensemble, d’autres non. J’ai perdu 10 kilos en 2 mois avec des sessions de vélo tous les jours. J’étais hyper satisfaite.

    La semaine dernière, je suis allée voir une nutritionniste car je n’arrive pas à perdre les kilos restants.. Ce fut un échec total. A part me dire qu’effectivement il faut manger équilibré et faire du sport – thanks- , rien de bien intéressant. Ah si! elle m’a presque fait culpabiliser et a “détruit” toutes les choses que j’avais mises en place pour m’aider. “pourquoi une pomme hein? vous pensez que c’est diététique”? “pourquoi avoir choisi ces gâteaux diététiques vous pensez que c’est mieux?” Pourquoi voulez vous mincir? Je sens que ça devient une obsession pour vous”… Et j’en passe! Je précise bien entendu que son ton était mesquin et plein de reproches.

    J’ai trouvé que son approche n’était pas la bonne. Elle a cruellement manqué de psychologie!! Oui j’ai envie de mincir, et oui je pense que c’est mon droit. Je ne pense pas que ce soit son rôle de juger (surtout que j’ai vraiment quelques kilos en trop donc ma “demande” n’était vraiment pas excessive). Elle ne m’a juste pas comprise.. Dommage! En plus, ça m’a complètement démoralisé et j’ai tout remis en question!!

    Ma conclusion est que- sauf dans les cas où l’on a vraiment aucune connaissance en nutrition – la nutritionniste ne sert vraiment pas à grand chose. Mieux vaut s’informer de son coté, se créer son propre programme, éventuellement suivre un bouquin et surtout rester motivée. Je pense que c’est un parcours vraiment personnel. Ou alors peut-être qu’il faut tomber sur la nutritionniste parfaite… que je n’ai pas encore trouvé!

  • Ugh, bad experience. I hate exercising but I try my best and I actually discovered that portion control is the key. I love sweets, especially chocolate and brownies and no way I’m giving this up but instead of eating everything at once I buy smaller portions. I never went to a nutritionist, I am afraid she/he will make give up sweets and I simply don’t want to. Also, what’s wrong with not being muscular? Is that the new femininity?

    http://www.timelessdifference.com

  • Trop d’influence exterieure (les magazines!! !) et regimes impossibles.
    Ma devise depuis toujours : manger moins et bouger plus. Quant a mon poids, il ne m’est dicte par personne, il est ideal a partir du moment ou je me sens bien dans ma peau.

  • Bon en ce moment je maigris sans faire trop trop exprès grâce à un truc type papillotte Lekue, – moi c’est le steamer Systema.
    En gros un truc qui permet de faire en deux minutes des trucs à la vapeur au micro-onde, des légumes, on les coupe, on les fout au micro-onde, on déguste. Tout a le même goût sauf si on ajoute du lait de coco au curry.

    Est-ce que ma description donne envie ? Permet-moi d’en douter.

  • Rachael June, 3 2014, 10:45 / Reply

    I liked this book about how we can form better habits: “The Power of Habit: Why We Do what We Do in Life and Business.” It is a fundamentally optimistic and rational approach to how we can do a little life hacking on ourselves.

  • Never meet your idols. Sad, but often true.

  • Julianne June, 3 2014, 10:58 / Reply

    Bonjour Garance, All I have to say is AMEN! Finally, someone (you) said it.

    It’s extremely refreshing to hear this (that food tastes good and $!@# we just want to enjoy it in reasonable amounts) from you, a beautiful (thin) woman at the top of the fashion world. Thanks for always being so relatable and accessible. It’s the reason I got hooked on your blog three years ago and why I’m still hooked on it today. (And, btw, love these writing posts that give us a little peek into your world.)

    I too saw a nutritionist last summer…zero help. Great person, smiley, sarcastic, and pretty (what more could you ask for?) but when it came to nutrition she did nothing for me. In fact, I, too, was greatly influenced by a book, way more than the nutritionist: “Intuitive Eating” (link is below). The authors really talk about listening to your body and eating for nourishment (and, yes, enjoyment) principally over emotions like stress and boredom.

    But otherwise, as I’ve tried to lose weight this summer, I’ve realized it all comes down to one thing: hard work. There’s no substitute for healthy eating and exercise. Cut out bread and sweets (except for ‘cheats’ once a week or so), focus on fruits, vegetables, and proteins, eat sensible portions, stop before you’re full, and get in cardio or weight training each day. It’s that simple (even though it hurts like a #$@! :) )

    “Intuitive Eating”
    http://www.amazon.com/Intuitive-Eating-Evelyn-Tribole/dp/1250004047/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1401807427&sr=1-1&keywords=intuitive+eating

  • Haha!! C’est bcp trop drôle! Garance Doré qui va chez un nutritionniste!
    Ne nous créons pas des névroses et des déséquilibres alimentaires là où il n’y en a pas. Enfin, je ne connais pas ta vie, et ton rapport à la nourriture, mais tu as l’air assez équilibrée on va dire, donc vu de loin, c’est marrant. Mais bon, si ça se trouve, c’est un leurre et tu es boulimique-anorexique-obèse-et-pro-ana-tout-en-meme-temps!
    Tellement personnel le rapport à la bouffe!! Je crois que je ne connais qu’une fille dans tout mon entourage qui mange à sa faim et équilibré sans pour autant être orthorexique. C’est juste naturel. Sinon, à part elle, c’est alternance régime-privation-culpabilité-orgiedebouffe-jemetrouveobèse-jedoisvraimentfaireattention-oupslepaquetdegateaux-j’aiplusfaimmaisjeprendraisbienunecrepeaunutella-cetaitladernièrecrepeaunutdetoutemavie!!! Bref, des relations de love et de haine, mais qui pour moi existent tellement chez toutes les filles du monde, que je relativise!!
    Alixxx

    http://alixdebeer.com

  • Keeping fit is non-stop process for girls/ladies/grandma! But only you yourself know how to make yourself healthier, glamour, radiant and fit! Agree that it’s just common sense, what matters is whether you are determined to do this or not.

    http://swingsnowman.blogspot.hk/

  • Carol Johnson June, 3 2014, 11:04 / Reply

    Hi Garance, this is the first time I write but I’ve been following your blog for years and I love it. I can completely relate to the “feeling great” and “not so great “states that you mentioned, I had thought it has to do with weight, but I just discovered that for me it has to do with running. I’ve been a runner for years but for some periods (pregnancy, too much work, etc.) I stop for a couple of months, and even if my weight stays the same, my mood and my “feeling great” spark completely disappear. It doesn’t matter how much I run, the feeling I get from running totally makes me feel great (and as a bonus I feel stronger and leaner, even though my weight usually stays the same). So, give running one more chance, eat healthy and don’t stress too much about food.

  • I second the comment above about the book the power of habit. I was even able to find a free PDF online. It’s really phenomenal and describes the components of habit using real examples you probably know and some you probably don’t. Seriously, check it out!

  • Really love this amazing post!

    http://www.MyFantabulousWorld.com

  • mareme June, 3 2014, 11:12 / Reply

    ce “moi idéal”, il est peut-être là le problème.. Idéal pourquoi ? Pour qui? Il concerne quoi cet idéal: un corps, un esprit, un état d’esprit??? Est-ce un “idéal” sain et bon pour moi? réalisable? Pourquoi est-ce si important de l’atteindre?
    Le meilleur des régimes, c’est d’être en paix avec soi-même. Ancienne anorexique , ancienne boulimique, je pense qu’il n’y a pas pire que les régimes.

  • Chère Garance,
    – Je ne suis jamais allée voir de nutritionniste
    – 80 % de mes copines en ont vu une et ont repris leur poids “de base” après quelques mois d’implacable orthodoxie nutritionnelle
    – le seul moyen durable et AGREABLE que je connaisse pour maintenir son poids idéal tout en se lâchant régulièrement sur les plaisirs de la table ( t donc de la vie …) c’est la pratique d’un sport au moins 3 fois par semaine.
    – moi mon truc c’est le jogging ( 1h toute seule ou av une copine) et je ne peux plus m’en passer, les endorphines font un super boulot, ça c’est garanti, et c’est GRATUIT.
    Good luck !

  • Annette June, 3 2014, 11:30 / Reply

    Dear Garance, just remember the oldest person in the U.S. is a 115-year-old lady in Texas who eats bacon three times a day and loves sweets!

    Will power schmwill power :-) Enjoy life…you’re beautiful!

  • Stephanie June, 3 2014, 11:31 / Reply

    Hi Garance, I can recommend the book “The Fast diet” by Michael Mosley. It is about accelerating your metabolism. This is how it works: For three month you eat two days a week you only eat 500 calories; the rest of the week you stay with your normal amount of calories. Don’t worry, 500 calories sounds less than it is. It’s a question of smart eating… After three month you can keep up with one day a week 500 calories.The theory behind is called intermittent fasting. Just have a look! I lost more than 14 pounds – easily.

  • Katherine June, 4 2014, 7:37

    Stephanie .. I was scanning the comments to see if anyone mentioned Dr Mosely’s book. Congratulations on your 14! Isn’t it THE BEST? I’d read about him in Vogue a few years ago, then friends in the UK said they were having great success with it. Then I heard him on The Diane Rehm Show and then bought the book. It completely changed my life. Hitting mid-century and then suddenly putting on weight was miserable. Gone – 15 lbs – right away and now I’m exactly where I want to be (my favorite clothes fit again). Less calories one or two days a week is all it takes. But I also added a lot more leafy greens, superfoods, organic fruit and a lot less meat than in the past. It’s ALL GOOD. And the cognitive benefits – awesome!! Wishing you continued success.

  • missyou June, 3 2014, 11:35 / Reply

    Franchement Garance.. Je te like trop !!!*

    * C pour ça que je pouvais pas juste liker.

  • Treisa June, 3 2014, 11:47 / Reply

    “One of the advantages of living in New York is that everyone else lives here too.”
    Wow Garance – REALLY!!! Everyone? Do you mean everyone “important” who contributes something of value to your world? What about all of your London, Paris, Texas friends!
    I’ve been reading your blog for years and this is the first time that you’ve blatantly come out with the NYC elitist attitude. Hmmm…

  • Treisa, it’s obviously a joke !!!
    Coming from someone (me) who lived so long in a island. Please give me the benefit of the doubt before shouting at me. Thanks!

  • Lauren Bancale June, 3 2014, 11:53 / Reply

    Oooooh, mais cette illustration ! On dirait un profil de Catherine Deneuve circa Belle de Jour, j’aime <3

  • Jane with the noisy terrier June, 3 2014, 11:56 / Reply

    Pfft! I know exactly what you mean about that stringy, over-tanned New York body that you see on so many over ’40’s. (It reminds me of that old joke – “You’ve got the body of a 20-year old…give it back! You’re getting it all wrinkled!”) I believe in moderation when it comes to nutrition. Actually, some of the best advice I ever got was from a book called “How to Eat like a Thin Person.” Essentially, it said that thin people eat whatever they want because they know they’re never going to be deprived of it so they stop eating when they’re satisfied, rather than gorging because it might be the last brownie…EVER! They also only eat when they are physically hungry. They are not obsessed with food, period. So they don’t feel guilty about food. I have a friend who became a pescetarian about 8 years ago when she turned 60 and suddenly became quite maniacal about food. She really can’t savor a delicious dish because she’s so consumed with calories, carbs, dairy, etc. And sadly, she’s lost the softness in her face and body which is even more aging. Okay…. I’ve rambled long enough…..

  • Many nutritionists are working with antiquated science. I’ve gotten a lot of help from Geneen Roth’s concept of intuitive eating, which is basically: eat what your body wants when your body wants it.

    http://geneenroth.com/books/

  • Claudine June, 3 2014, 11:59 / Reply

    Hey, On trouve à boire et à manger chez les nutritionnistes. Celle que j’ai consultée très brièvement m’a conseillé de divorcer au deuxième rendez-vous. Pas glop ! J’ai pas réfléchi trop longtemps. J’ai gardé le mari et largué la conseillère. On en rit encore avec mon chéri…
    Bye.

  • Oui, allée une fois, sur le coup on essaie, et puis on se rend compte que c’est beaucoup trop contraignant et plus aucun plaisir. Alors que la nourriture fait partie des plaisirs de la vie, surtout pour les Français!
    C’est le paradoxe américain: paradis de la malbouffe et en même temps, vigilance excessive.
    On connaît les règles de base: ne pas manger trop de gras, de sucre, de viande rouge, préférer fruits, légumes.
    Un peu de sport, mais surtout faire un sport que l’on aime, qui apporte du plaisir, sinon ça ne marche pas! Courir au Luxembourg 30 min.par jour, pas de perte de poids, mais bon pour le moral!
    Tout à fait d’accord: on est déçu quand on rencontre un auteur. Ai rencontré Colombe Schneck après avoir lu ses livres, déception!

  • le dessin est magnifique! Vous devriez en faire plus!!!

  • Such a great post! I think deep down we all know what we should be doing to improve our health, stay slim, be fit, etc. There are a million books and websites out there with “the best plan”, but when it comes down to it, we are all so different and what is one’s medicine, is another’s poison. When we become in tune with our own bodies though, we can usually figure out what works for us as individuals. The willpower though is a different thing. I think that is the problem with most of us! It’s common sense that eating balanced meals, avoiding that second helping or that second (or third) piece of chocolate, going to yoga or for a run would help us achieving that better version of ourselves…but actually doing it (when that chocolate is ooooh so delicious….and that bed is just sooooo comfy….and it is so cold and wet outside….and we were up late last night…) is a whole different story! I personally try to cook most things from scratch, and make the meals look really pretty. I usually take my time eating it because it took so much effort to make it! And then for exercise, i do yoga and park my car at the shopping center, walk down to the beach with my daughter (she is 1.5 yrs old)…and the only way back up is pushing the stroller up a VERY steep hill (23% incline and half a km long). And then she falls asleep in the stroller, and because I don’t want to wake her, I just walk for 2 hours till she wakes up! No need for a gym:)

  • I loved your comment, and remember when my kids were little that i was ever so active just taking care of them. Keeping the stroller going for a couple of hours is a fun picture, and I don’t have to tell you that it is a luxury some Moms don’t have because of work, or climate, or other reasons. BUT there are alternatives to explore. Mom or not, we can find time to read blogs so we ought to be able to grab a little walk or yoga, etc. for a few minutes a day. I am full of good intentions, not always met. Carry on, Ladies, Garance is a voice of reason, and moderation over the years is key to a good life.

  • I found the exact same thing – nutritionists tell me what I already know! Portion control is key for me, enjoying everything I love and crave but in smaller amounts. Also, you’re a fabulous writer and I doubt that I’d be disappointed meeting you!
    xx, Kristi

    http://www.currentlycrushing.com

  • Did you know eating lunch has proven to be more slimming than eating breakfast? And exercising 20 minutes a day (even just walking) is an easy way to tone up too? Walking in Paris for instance can take your mind off of eating if you stay off the streets where there are marches, patisseries and cafes (almost impossible) are.

    http://www.noworriesparis.com

  • Thanks Garance for sharing your experience! Never met a nutritionist myself but I agree with the author Mireille Guiliano (who also lived in New York City): she shared in her book French women don’t get fat (yes, I know THIS title…) her common sense nutrition basics from France and a few delicious healthy recipes.

    On the contrary to you I love meeting authors in real life like the Irish writer (who also lives in nyc) Colum McCann.

    I read a great book about will power: The Power of Habit http://bit.ly/1kAjwi7 (and specifically about the will power to quit smoking I admire the book: It’s easy to quit smoking by Allen Carr).

    Check my boards on wow food and wow books
    http://pinterest.com/GeraldineTrip

  • ainhoa June, 3 2014, 12:32 / Reply

    :)

  • Beaucoup de commentaires parlent de “bon sens”… Moi j’avoue que la nutritionniste m’a justement bien aidée à équilibrer mes repas en fonction de MON rythme (qui est de 4 repas par jour) et de MES goûts (suis pas fan de fruits frais), et ça a été très concluant. On a beau savoir les grands principes, tout l’intérêt d’un nutritionniste c’est qu’il s’adapte à vous, votre vie etc.

  • Candace June, 3 2014, 12:45 / Reply

    Michael Pollans book, Food Rules, is very simple and to the point without being preachy, silly or
    judgemental and it’s quick but thought-provoking read. He sums it up:

    ‘Eat food, not too much, mostly plants’.

    Too simplistic for most pro nutritionists, I guess.

  • Yup, when it comes to weight loss/health, as RuPaul would say “You better work!”

    http://www.enduringethereal.com

  • great post! enjoy life…eat, drink and be merry! xoxoxo (then go for a run/walk)

  • Catherine June, 3 2014, 12:55 / Reply

    The best book I have ever read on the subject of both food and willpower is “French Women Don’t Get Fat” (and I bet you already know everything in that book Garance.) Eat like a Frenchwoman, not a New Yorker… Don’t forget to take pleasure in what you eat– I’m curious if your NY nutritionist talked about the pleasure factor at all? Once you are truly conscious about enjoying your food and eating well it is easier to employ a little willpower when necessary to keep everything balanced.

  • Camille June, 3 2014, 12:59 / Reply

    Bonjour Garance !
    Je fais des études de diététique que je termine bientôt et de tout ce que j’ai pu lire dans les commentaires c’est une certaine réalité mais pas tout a fait…genre toutes les nutritionnistes sont minces et anorexiques et ben non dans ma classe on est toutes gourmandes !!!!
    Après c’est l’hygiène de vie qui est importante ainsi que l’activité physique c’est ce que je conseil aux patients à l’hôpital (où je suis en stage actuellement), beaucoup de bon sens (que tout le monde n’a pas mais ça c’est une autre histoire) : faire attention à l’association des aliments, exemple: frites+hamburger+glace (gros cliché) PAS TERRIBLE… MAIS : frites+salade+1 tranche de jambon+ 1fruit ou 1 laitage BIEN !!! Mais bien évidemment si on va dans un restau on peut se faire plaisir et tout cumuler sur le même repas, il faut juste rééquilibrer les suivants…
    Après il est certain que tu n’as pas un BESOIN VITAL de perdre du poids, c’est aussi psychologique et le fait d’être confronté tout le temps (toi encore plus dans ta vie pro) à des stéréotype taille mannequin dans les magazines, à la télé,… n’aide pas ! Mais si tu te sens bien dans tes vêtements, à l’aise…pourquoi s’astreindre à des régimes genre paléo ou autre bêtises ???
    Et surtout ne pas retirer de son alimentation les produits laitiers=très très très grosse bêtise !!! TOUT LE MONDE A BESOIN DE CALCIUM ! :)
    Un site très bien fait où il y a pas mal d’infos c’est le cerin.org ce n’est pas vraiment grand public (plutôt adressé aux professionnels mais de très bons articles !)
    En résumé : manger de tout en quantité raisonnable, ne pas oublier de se faire plaisir et BOUGER ! ;)

  • Camille : Je ne m’astreins à rien, tout simplement parce qu’il m’est impossible de suivre un régime ou quoi que ce soit de strict, donc à ce niveau là, mon manque de volonté me protège!!!
    Et je suis comme toi, plutôt contre les restrictions et régimes bizarres, mais – pour parler paléo, Alex adore vraiment et se sent mieux et je trouvais intéressant d’entendre son point de vue, surtout que pour tout t’avouer, on est une vraie bande de gourmands au studio!

  • Caroline Mt June, 4 2014, 4:07

    Mon premier commentaire n’a pas l’air d’être passé donc je recommence :
    Le site du Cerin ne peut pas être une source fiable, ni indépendante car je cite “Le CERIN, centre de recherche et d’information nutritionnelles, est le département santé de l’interprofession des produits laitiers.” Il est donc entièrement payé par l’industrie laitière.
    Je m’étonne qu’une future diététicienne recommande un tel site.

  • Hello Ladies,

    I would agree with many ppl mentioned Power of habit book and zenhabits website. These both can help.
    I think at the certain point of life we have to change our habits because of lifestyle (that could include pregnancies, workload, and many other life situations). So there is no super “willpower” just self-control and habits. Big respect to Garance’s blog for discussing such ordinary life questions.

    I’m too afraid of specialists in all sort of areas for giving too general and too broad tips.
    I think if it’s not issues related with health when you must see a doctor it’s better talk to friends with better shape in particular :) or do own research across www and build new habits.

    Good luck to all of us ;)

  • Salomé June, 3 2014, 1:21 / Reply

    Chère Garance,

    Je comprend ta déception face à cette rencontre, j’imagine déjà cette nutritionniste te parlant de boire lorsque tu as faim et de te reprocher d’avoir manger un yaourt aux fruits plutôt que nature…

    Bref ! Tout ça pour te dire que je m’y connais un peu dans ces frivolités puisque je suis diététicienne (Différence TOTALE de nutritionniste!). Je distingue donc deux catégories de soignants (diét ou nutritionniste d’ailleurs): les frustrés de la vie qui vont faire 2h de sport pour éliminer un lardon, et les personnes normalement constitués, qui ont bien compris qu’ont étaient pas arrivé sur terre pour s’affamer !

    Donc ne t’inquiète pas, tes supposés kilos en trop ne sont pas là par hasard et s’ils reviennent ce n’est pas pour rien. La graisse étant une barrière naturelle du corps humain !

    Si tu as des questions, n’hésite pas à m’envoyer un mail !!
    Bises
    Salomé

  • C’est intéressant – et je n’hésiterais pas!!! Merci !!!

  • Vanessa June, 4 2014, 3:28

    Ah Salome, votre commentaire m interpelle !
    Moi aussi je serais tentée votre email …????

  • Garance, you are too funny! A book of will power? :) well…maybe i do have a-sort-of-book-of-will-power to lose weight that will help u motivated. The Slight Edge by Jeff Olson. For once i think it is good for me to live n India.. Not so much of good restaurants in comparison to your city.. Even the MacDonald here is mostly serve vegetarian. Keep the running! why don’t you find a running partner/ a pace-setter that will run together with you few times a week and set a schedule for you (how much km, what pace, how often). I think a guy is better ( a tough guy you know that will not buy your excuses :)) Mine is my husband. I promise you, i hate running, i curse a lot when i run, that’t how much i hate it. But i do it anyway… cause i remember the feeling after doing it. Only 30 mnts. Just decide and do it, so then you forget about it. Good luck! Kisses,

  • Je suis d’accord, on croit souvent qu’on va trouver le remède miracle, on attend comme une épiphanie où l’on se rendra compte qu’en fait si on avait connu ça dès le début, on aurait été mince toute notre vie ! Ca ne marche pas comme ça, c’est comme tout le reste. Ca se mérite : manger équilibré et faire du sport. C’est tout.

  • I loved it!
    I’m posting looks from Los Angeles and accessories:

    http://www.thegavlaks.com

  • Lansky June, 3 2014, 1:49 / Reply

    J’ai mon moi idéal mais il faudrait juste qu’au niveau du ventre se rafermit. Malgré tout je l’aime beaucoup mon corps. :)

  • Book on willpower: Will Baumeister wrote THE book on it. Check it out. Also, Carol Dweck, Mindset, and Heidi Grant Halvorsen, Succeed. Enjoy! Let me know what you think!

  • There is a plethora of information out there whether health fads, the latest workout trend and books on nutrition – the information gamut on health is far and wide and overwhelming. I think you already had something working for you in regards to the running, yeah? For me, I have to stick what works for me. And another thing is not to compare self with others. There’s always going to be someone more fit than ourselves, healthier than ourselves, etc… confidence comes from realizing how wonderfully and fearfully you were made. I’m pulling for you Garance. You can do it!

  • Hello Garance, coucou le Studio !
    J’ai vu un nutritionniste une fois, je pense que c’était il y a au moins 15 ans et je me rappelle très bien qu’il était bien rond, pas agréable pour un sou, qu’il n’écoutait pas ce que je lui disais et qu’il m’a donné un papier qu’il devait donner à tous ses patients.
    Et puis c’est tout (enfin si il m’a dit que j’étais grosse, mais ça je le savais déjà).
    Inutile de préciser que ça n’a pas marché.
    Je ne dis pas que tous les nutritionnistes sont comme lui, loin de là (en tout cas j’espère !), mais je me suis rendue compte que sa manière à lui, avec tout un tas de restrictions, une liste énooooorme d’aliments INTERDITS (oui c’était écrit comme ça et en gras et souligné), ce n’était pas pour moi.
    Maintenant je suis suivie par une naturopathe. J’ai pas maigri, mais je me sens plus en forme.
    Et c’est déjà bien je trouve.
    (même si je perdrais bien quelques kilos, soyons honnêtes)
    Bonne journée le Studio !

  • Claire-Marie June, 3 2014, 3:19 / Reply

    Oui… moi aussi je suis allée voir une nutritionniste, il y a plusieurs années, au sortir de l’adolescence. Et ça ne m’a pas aidée du tout. Elle m’a plus complexée qu’autre chose, et m’a fait suivre un régime hyper protéiné (et cher!) qui, certes, m’a fait perdre plusieurs kilos ! Mais je les ai rapidement retrouvés (!)
    Aujourd’hui: j’ai une alimentation très équilibrée, je fais du sport très régulièrement (pilates + runninge) et je me fais aussi plaisir avec du chocolat tous les jours ! Résultat: IMC 20.3 … sans nutritionniste :)
    Et je suis bien dans ma peau. C’est ce qui compte, non ?

  • Ce qu’il te faut Garance, c’est une bonne naturopathe et non une nutritionniste !! J’en connais une trés bien, qui consulte par skype de France. Sinon, je te conseille cette vidéo, elle va sûrement changer ta façon de voir les choses sur la nourriture et les kilos en trop : https://www.youtube.com/watch?v=3pupDVbec2s

  • melissa lee June, 3 2014, 3:24 / Reply

    You look amazing, and I was a size 4, until I turned 39 and realized I was starting down the peri-menopausal path… By the way, Dr, never tell you this, it’s something you have to figure out on your own.. Google the 34 symptoms of peri-menopause, and by the way it can start 10 years before menopause. You need less as you get older as far as calories. I do not snack now, and I stay away from carb’s. Like you said, putting in running or dancing helps a lot too….. You should look up Journey Dance in New York, it is an amazing dance movement… Especially during the winter months….. you look so lovely and I think that if we start off, a little thin, when we reach 40 and over it is a relief to let go of the constant need to look a certain way…… xoxo Melissa

  • The Slight Edge by Jeff Olson

  • It sucks that you had such a bad expirience.
    Last year I went to a nutritionist and I loved it. She was this glowing lady, she wore hardly any make up, her skin was perfect, and everything about her seemed really natural and efforthless.
    She gave me a diet that suited my lifestyle and gave me tips to avoid anxiety. (which is my biggest problem).
    I also started running… ja.

    Of course in a couple of weeks I lose weight but I think the most important thing was that I learned how to balance my diet, by myself. I still follow her instructions, but whenever I go out for dinner or I’m away from home, I know how to keep it balanced

    And yea, I think at the end its all about will power. And even with those extra pounds, you always look super pretty G. xx

  • I would talk to a nutritionist! However, we should eat well and do sports!
    Passa a trovarmi VeryFP

  • Try “The Power of Less” by Leo Babauta. He also runs a blog called Zen Habits.

  • Catherine June, 3 2014, 3:44 / Reply

    I am allergic to milk proteins. I went to a hospital nutritionist when I was 18 to find healthy ways to lose weight because although in quite athletic I’m large. So clearly my diets off. Anyhow, this girl, knowing of my allergy, gave me sample meal plans that all had dairy in them. I think many nutritionists are just phoning it in and don’t make special accommodations for each individual. I’m sure my experience is worse than most.

  • haha,
    I’ve been studying the whole day and decided to have a little break so went to the kitchen, took one pre-packed belgian waffle and a glass of organic full fat milk with it…and then I open garancedore.com and there is the Nutritionist article :D

  • Vanessa la belge June, 3 2014, 3:48 / Reply

    Je n ai jamais été chez un nutritionniste mais après avoir pris plus de 10kg (!!!!!) suite a mon emmenagement seule (et oui, fini les bons petits plats équilibrés de la mama et vive les pizza’s), j ai décidé de retrouver mon vrai moi en m’inscrivant chez weight watchers. Bah oui, se sentir lourde, serrée dans ses vetements, vorige déprimée a l approche de l été, ce n étais pas ce que je voulais. J étais devenue malaheureuse. J’ai perdu sans aucun problème, non mais vraiment aucun, les kilo’s superflus et j’ai réappris les bases d’un régime alimentatie sain (fruits, légumes, écouter son ventre et pas sa bouche, éviter les privations pour ne pas être frustrée et craquer sur le paquet de biscuits+le paquet de frites+les chips et les 5cocktails, bouger un Max,….). Les réunions m’ont vraiment aidé et mnt j essaie d y aller encore une fois par mois, juste pour garder dans un petit coin de ma tête que c est bon pour mon corps et surtout mon moral. Enfiler un jean’s qui ne me sert pas, être souriante et avoir confiance en moi vaut tous les biscuits du monde.

    Bref tout ca pour dire que mm si on connait ce qu’il faut faire, c est tjrs bien un petit rappel de temps en temps. Ronde ou maigre, l important c est de de sentir belle et bien dans sa peau.

  • You are right about their being no “magic” pill. Even if there was one it wouldn’t be healthy.
    Eat well, in moderation. Eat healthy, whole foods. Exercise consistently, don’t kill yourself ! I am learning that consistency is the key to workouts. If I exercise 5 days a week, at least, I will see positive changes.
    I am working on making it my priority and realizing that it makes me feel good and stronger. Better than having a beer after work or turning on the TV. Its an hour for for myself and I deserve it. As i get older I want to be strong and healthy. I don’t want to be skinny which is good because I don’t have that body type. I see a lot of that too in California. The skinny muscly type. I don’t think that is achievable as much by working out as it is by seriously regulated diet bordering on anorexia. Still unhealthy and leads to bad bones also no fat equals more wrinkles as we age, also not for me.

  • Il y a des livres qui ont changé ma vie. Et il y en aura certainement d’autres. Leurs auteurs étaient certainement des dégénérés… faut pas que je m’étonne du résultat!! ;-)

  • J’y suis allée une fois… Enfin deux… La première fois elle m’a prescrit un régime qui me semblait censé mais un peu dur pour ma volonté. Bon. Je perds deux kilos, je reviens et elle me sort “qu’est-ce qu’il s’est passé?”. Donc, en un mois, elle espérait que je perde combien ? Je n’ai pas osé lui demander… Elle m’a prescrit des pilules interdites en France. Je ne sais pas pourquoi, je les ai commandées (excès de confiance ?), j’ai eu des palpitations, j’ai tout jeter, je n’y suis pas retournée. Sa réflexion m’avait vraiment fait de la peine… J’ai repris 5 kilos… J’en ai perdu 8 quelques années plus tard alors que j’étais heureuse et que je faisais beaucoup de marche à pied !!

  • Beverley Marsland June, 3 2014, 4:22 / Reply

    The thing with nutritionists seems to be :
    they tell you what you already know ( but probably struggle to apply)
    no red meat, no caffeine, no dairy, no wheat, plenty of iron rich greens (now pay me a fortune and see how long you last) Supplements are another issue, I am less cynical about these. There is a really good shake recipe on net a porter online magazine (a video series on health by Miranda Kerr) her shake is pretty expensive though. I make morning shakes in the blender with coconut water, almond milk, frozen fruit or fresh banana then add acai, cocoa nibs, goji berries, maca and spirulina. (all from whole foods its an expensive shop but the packs tend to last a few weeks) I have been doing this for over a year and have maintained a good weight and energy levels. I think there is a link between poor nutrition and hunger/ cravings which can lead to weight gain for me.

  • I am a dietician- nutritionist and I hear about other dieticians and nutritionists that give really bad advice, crazy diet tips, or tell you to eat weird things in order to make you feel that they are doing something extraordinary and maybe because you “need/want” to hear somehting like that! What I have learnt all these years is that following a healthy balanced diet, along with exercise is the best! Forget the crash diets and the protein diets and leave the gluten free diets for those with celiac disease! The simpler the better! Of course following a strict diet or the one you read in a magazine may help you lose weight, but you will not be healthy afterwards, both physically and mentally! You really cannot imagine how harmful such a diet can be for your health and well-being (increased risk of cardiovascular disease and cancer included)!!!!!!!!! Also, that kind of diets don’t take into account neither your health, nor your food habits! A dietician will provide you with an individualised diet plan and help you achieve your goal, while training you to make healthier food choices, become healthy and fit and in the end this healthy diet will be incorporated into your new healthy lifestyle!!!

    I know I mentioned lots of times the word healthy, but this is part of your goals, along with the weight loss!!!

    If you were dissapointed by the nutritionist -author, and you want to consult a dietician try and find one via the RD registry!!!

    Good luck!!! :)

  • Just eat healthy and whatever feels right. I believe one has to know the basis of nutrition to eat well (for me, some online research did it), but from then on it’s knowing what you like to eat and what makes you feel full, energetic and alive. Plus lots of water.

    I recently discovered this recipe website and I am IN LOVE: http://www.ohsheglows.com. She is the queen of healthy and vegan recipes. I promise you will love one after the other.

    Enjoy!

  • armelle June, 3 2014, 4:43 / Reply

    Salut Garance
    est-ce que tu as déjà entendu parler du Dr Zermati? C’est un médecin généraliste/nutritionniste français, je crois qu’il a une approche très intéressante sur la nourriture : en gros (si j’ai bien compris) il essaie de te faire comprendre pourquoi tu prends du poids, pour lui les régimes sont plutôt une catastrophe, il ne faut pas s’interdire des aliments, l’être humain sait bien se réguler à la base (un peu comme les enfants) mais parfois cette capacité a été perdue (avec les régimes restrictifs notamment), et surtout si on grossit ce n’est pas parce qu’on manque de motivation ou qu’on est faible; en gros il réapprend aux gens à manger à leur faim et il déculpabilise énormément. Tu peux regarder sur internet il y a pas mal d’explications. J’espère que ça t’aidera.

  • So true, same happened to me!

  • Je fais des études en naturopathie, et je me rends compte qu’il n’y a pas de pilule miracle. Ceci n’est qu’un soutien si jamais il y a une forte dépendance. D’après mes recherches il est très intéressant de miser sur l’indice glycémique bas qui permet de récupérer de l’énergie constante (pas celle qui fait des hauts et bas avec des coups de pompe) sans stocker de masse grasse. Et bien sûr la mode étant le régime Crétois qui n’a pas tout faux. Du sport oui, mais pas n’importe lequel surtout celui qui est intensif et qui risque d’entraîner des carences. Be careful girls.

  • Caroline Mt June, 3 2014, 4:57 / Reply

    C’est drôle parce que je suis coincée entre les deux extrêmes…mes parents!

    – Ma mère est une ancienne anorexique, qui ne l’est plus mais est clairement orhtorexique, elle est paniquée par les restaurants, ne mange que sa nourriture préparée à part, et laisse la moitié du plat décortiqué sur le bord de son assiette.

    – De l’autre côté, mon père s’en fout mais alors complètement, il adore bien manger et il le fait allègrement depuis 20 ans, de déjeuner d’affaires en déjeuner d’affaires. Résultat, il a frôlé les 100 kilos, et suite à un AVC, le constat est tombé : les médecins lui ont dit qu’il devait perdre 20 kg et vite. Avec quelques bons principes, il les a heureusement perdus.

    L’équilibre doit se trouver quelque part entre les deux…

  • Jeanette June, 3 2014, 5:00 / Reply

    I’ve tried it all: the Atkins diet, the 5:2 diet, Weight Watchers, bread diet, counting calories, drinking only juices, anything. Now -at the age of 48_ I found my balance with some simple tricks:1)I only eat good stuff (biological and of good quality) which means that I say yes to the real good pure butter croissant and no to the artificial donut etc. 2) If I really, really want to eat or drink something that is not so good for me I allow myself to do so, but than I also really want to enjoy it (no speed-eating in front of the fridge with my coat still on, but sit down an enjoy every bite), 3) I try to eat half portions of everything (and leave the other half in the fridge or the cupboard!), 4) I run two or three times a week. That’s it and it works for me!

  • Jeanette, I have heard this a number of times, particularly resonant with my friend is this message. She recounted having read an excerpt, or an actual book about eating whatever you want, just make it yourself from scratch and fresh ingredients. So, if you want a doughnut, refrain from buying the “easy” doughnut, and make them at home, this will allow for control of ingredients, and the removal of artificial ingredients. Also, customizing your setting to the amount of will power you have, meaning, if you know that full plate of ten tortillas will tempt you to eat them all at once, set out only the amount of tortillas that you really need and want. If one takes a gander at how our foremothers/fathers ate and what they ate, we could begin to see that the word “diet” is more modern that it is marketed to be.

  • Je dois perdre du poids et je ne compte pas aller voir un nutritionniste car je sais très bien ce qu’il va me dire “Alors, déjà, les craquage sur les cakes muffin à la pomme extra-moelleux fait maison de ta boulangerie préférée , on arrête. Oh, et remplace le parmesan par des légumes”.

  • Lisa Torell June, 3 2014, 5:12 / Reply

    Yes, there is a good book on willpower. It’s called WILLPOWER. Published about 21/2 years ago. All the things you didn’t know about willpower. V helpful.

  • I’m reading a book right now called the one thing by Keller and Papsan. It talks about how willpower is something we use up during the day, much like a battery. You need to recharge it and look after it. So do difficult things first, use willpower to create new habits ( then the habit will make things more automatic) and try to plan for when you have little left. ( such as a healthy snack at the end of the day etc)

    Bisou!

  • Lisa Torell June, 3 2014, 5:15 / Reply

    Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength Paperback
    by Roy F. Baumeister (Author), John Tierney (Author)

  • Bonnie June, 3 2014, 5:32 / Reply

    I love the book genie in you genes, for will power. It’s a teeny bit woo woo but mostly scientific and worth testing. Love every single article you wright. Thank you ! x- b

  • Garance, I know exactly what you mean about being disillusioned by a nutritionist. Last year, I signed up for a nutritionist and was excited about seeing her for the first appointment. She was eager to help me, but the information she was giving me was stuff I already kind of knew. I went a few more times and each time she separated our appointments farther and farther apart: I hardly had a relationship with her, she did not instill motivation in me… so I ended things. (Womp).
    Shortly after, I signed up for a personal trainer at my gym and one year later, I am still training with him (4 times/week). He asks me about what I am eating, is an awesome trainer, and most importantly, I really respect him and trust him with my nutrition and fitness goals. I look forward to workouts with him! I have bad days with how I feel about myself (extra winter pounds make me sad, too…), but I have good days as well. For me, and maybe for you and others out there, finding somebody you respect and trust with your health is key.
    I love your blog, especially your personal posts like this. Thanks for posting!
    Best,
    Stephanie :)

  • In Defense of Food (by Michael Pollan) is a great nutrition read and the only nutrition book I’ve read to date that has actually made me feel happier and healthier. It contains lots of details on realistic and simple ways to eat healthily without driving yourself mad!

  • Melanie June, 3 2014, 5:49 / Reply

    I love this post Garance, thank you for shedding light on this subject! I recently and oh god FINALLY got myself off this ridiculous roller coaster with paleo and gluten free and raw and juicing. Now I stop, think, and listen to my body. I work out when I can and if I can’t, I eat lighter that day. I make sensible decisions like, eating a smaller breakfast and lunch if I know I’m going out for a big dinner. Maybe I’ll never be a size zero but I’m much happier being a size 4 and eating a hamburger every now and then.

  • After a close relative passed away, I became convinced that the lack of nutritious foods in the hospital in which he stayed contributed to his untimely death. Afterwards, I became kind of obsessed with nutrition and went a bit overboard. I bought about 10 books on the subject and for a while, became a sort of expert. I did see a nutritionist who was also a trainer, and he offered some interesting insights but frankly, much of what he told me, I knew. Eventually, I found a nice balance so that I stopped annoying everyone around me with my paranoia about bread and other carbs . . . Now, I just eat a balanced diet with small servings and no hard core restrictions — and then exercise regularly.

    On another note, which kind of relates to your point about your disappointment in meeting the author of this book, I felt the same way about a photographer I loved. I bought one of his pieces at a gallery a few years ago. I was so into the piece that I researched his work and eventually contacted him to meet on one of my trips to Paris (he was a Canadian photographer living in Paris). I was so excited about this meeting — eager to discuss his inspirations, his experience, etc. When I met him, all he did was bash Americans (and our apparent lack of taste), gave me the impression that he was inspired solely by money, and pushed me to buy more pieces (he brought two huge portfolios). I came home unable to look at the photograph (a large piece too) in quite the same way again.

    Lesson learned: Let the author, creator, artist, photographer, designer, etc. remain a mystery and just enjoy the creation.

  • leemanray June, 3 2014, 6:06 / Reply

    Hum… je comprends très bien l’hystérie collective de la minceur, qui ne touchait peut-être autrefois que le milieu de la mode et du cinéma, mais qui s’est quand même vachement démocratisée, et à laquelle il est quasiment impossible de résister. Je comprends que c’est une façon d’occuper nos vies qui est très efficacement occupante, parce que ça crée un horizon de “soi parfait” qui permet d’avoir toujours quelque chose au loin vers lequel avancer. Et que ça donne du contrôle et parfois, on a besoin très fort de pouvoir contrôler. Et puis aussi, se demander “qu’est-ce que je mange ? et qu’est-ce que je vais manger ? et est-ce qu’il faut que je fasse paleo ou que je mange vegan ? et si j’arrêtais le gluten ? et les produits laitiers ? mais les probiotiques ? et le sucre, c’est le mal, et demain, je fais une juice clean, mais en même temps, les jus même principalement de légumes, ben, c’est du sucre, etc etc etc”, ça occupe très bien l’esprit, c’est infini. (d’ailleurs, si vous vous ennuyez ou êtes soudainement à cours d’interdits alimentaires, je vous conseille le blood type diet, avec option genotype diet, ça vous relance pour deux lifetimes quand vous apprenez que quand vous êtes O, l’avocat est néfaste et que quand vous êtes B vous devez vous nourrir de yogourt, vous avez de quoi vous amusez).

    Mais bon, parfois, on peut arrêter deux secondes ? Parce qu’on est d’accord que c’est n’importe quoi, quand même ? Que c’est parfois amusant et gentiment ridicule mais aussi souvent beaucoup plus pernicieux et que ça finit par contaminer tout le reste, parce qu’on ne pense plus qu’à ça TOUT LE TEMPS et que c’est très fatiguant. Si la nutritionniste avait été une médecin consciencieuse, elle t’aurait dit : “Mademoiselle Garance, vous n’avez absolument pas besoin de me voir, alors oubliez un peu tout ça, merci, au revoir.” Voir une nutritionniste parce qu’on se trouve plus jolie avec quoi… au maximum 1,5 kg de moins ? Mais ça ne va pas bien de se punir comme ça, non ? Tu es tellement rayonnante, et mince, avec des jambes de rêve, et simplement belle sur les photos, que même si je sais d’où ça part (parce que c’est une maladie très équitablement partagée chez les femmes), et ben… je ne comprends pas, en fait.

    Et du coup, j’ai vraiment l’impression que la démarche de Zermati/Appeldorfer, les partisans de l’intuitive eating à la française, est extrêmement importante : de réapprendre à manger comme mangent les enfants, c’est-à-dire quand on a faim, uniquement quand on a faim, de ce qu’on a envie, avec gourmandise, jusqu’à satiété et pas plus. Et c’est hyper dur ! Parce que ce n’est justement pas une histoire de volonté; c’est faire complètement confiance à son corps. Réapprendre à oublier la nourriture, à oublier son poids et ne plus penser constamment à ce que l’on doit manger, à la taille de son steak, au nombre de cuillère de féculents et autres absurdités. Pour re-avoir faim. Pour ne pas avoir peur d’avoir faim. Pour apprendre à distinguer l’envie de manger et la faim. Etre suffisamment tranquille pour dire à l’envie de manger not today et à la faim welcome, let’s eat. Parce que notre estomac, il sait la taille du steak dont il a besoin. Il le sait même mieux que personne. Les deux médecins expliquent d’ailleurs que vu la quantité de nourriture qu’on ingère au cours de notre vie, c’est fascinant que notre corps soit capable de maintenir au gramme près le poids qu’il est destiné à faire (et qui est souvent mince, rarement model-thin, mais souvent plus mince que ce que l’on est quand on est pris dans le tourbillon des réglementations alimentaires auto-infligés et qu’on mange ce dont on n’a pas vraiment envie, sans avoir faim, juste parce que c’est comme ça qu’il faut faire). Si on essayait de construire une machine qui fasse la même chose, on y arriverait pas. Justement parce qu’on n’est pas une machine qu’on alimente et qu’on peut modifier à l’envi, ce qui veut dire aussi que c’est injuste parfois. On est une minceur sculpturale aux épaules année 30 quand on rêve d’être une nymphette déliée des années 60. Ou on a une taille extrêmement délicate et une courbure de hanches à tomber mais on voudrait être une androgyne avec une belle poitrine de Helmut Newton. Et que ça, aucune nutritionniste et aucun régime au monde, même en promettant d’arrêter complètement le gluten, peut nous le donner. Et du coup, on en revient à l’hystérie collective de la minceur, de la maigreur juvénile même, des corps uniformes. Je trouve les corps minces et maigres fascinants, beaux, élégants, et du coup, bien sûr moi aussi, j’aimerais être plus mince, plus fine, plus en “délicatesse osseuse”. Mais je sais aussi que pour moi, ce n’est pas possible même en ne mangeant qu’une moitié de pomme et un steak en taille de dé à coudre (j’ai essayé), que ce sont la plupart du temps des images et que dans la vraie vie, les corps que j’aime le plus, ce sont les corps habités quelque soit leur taille : ceux des danseurs, des danseuses, de certains athlètes, des vieux acteurs, des musiciens, des sculpteurs, des photographes, des peintres, de certaines mères aussi. De ceux qui viennent de faire l’amour ou qui en ont envie. Des corps qui sont utilisés et pleinement habités, qui ne sont pas simplement traités en objet par celle ou celui qui l’occupe.
    (pardon pour la digression, mais ça touche un point sensible.)

  • mmarie June, 4 2014, 1:14

    @Leemanray : merci. C’est beau et sensible et sensé et juste.

  • Merci pour ce commentaire, je suis entièrement d’accord. Cela touche aussi un point sensible chez moi, et j’en suis bien bien triste car j’aimerais tellement avoir appris à “oublier” pour donner ce qu’il faut à mon corps, pas moins et pas plus non plus.
    Et je suis aussi d’accord : ce serait bien que parfois les personnes à qui on demande leur avis nous réponde, nous “libère”, en nous disant que c’est une chimère et qu’on est bien aussi comme on est. Juste comme on est.

  • Merci pour ce long commentaire, si sincère et si vrai. A répéter et à diffuser partout autour de soi…

  • Véronique June, 4 2014, 7:42

    Tout est dit !

  • Magnifique post. Je voulais écrire une réponse plus longue avant, mais il y a eu un bogue. Et non, tu ne digresses pas.

  • You know everything you need to know about food by virtue of where you grew up. It just that remembering them is hard. You will improve greatly with just a couple of tips…a) moderation b)skip dessert…okay as much as is possible c) love your veges and your fruit…seriously LOVE them, all of them and vary them EVERY day d) lots of water (I have a problem with this one.)

    Your face will clear up your muscle tone will improve and your energy will be awesome. My husband went to a #1 nutritionist in LA for a while — same kind of thing. The only really useful take away I got was always eat a carb & a protein together. Always. Don’t cheat. Even for snacks. It will cut your overall appetite waaaaay back. Keeps your body on an even processing routine.

    xxxx Juli

  • Shagave June, 3 2014, 6:46 / Reply

    I read all the comments and was surprised no one suggested low carbing! The whole country of Sweden adopts the low carb guidelines and no one mentions Gary Taubes books – ” why de we get cat”, ” good calorie, bad calorie”. I tried everything, and at certain age the weight just creeps on. Staying under 20 grams net carbs helped me to lose 5 kg in 3 months eating eggs, bacon, cheese, even wine and champagne. No deprivation, no effort, no nutritionists visits.

  • Christina-Anna June, 3 2014, 6:48 / Reply

    Hello Garance! I’m from Greece so i have-as expected-a mediterranean kind of body. That means,no matter how hard i try,i will always have a curvy body which i have accepted through the years(i’m 30 y.o.). Still, i try to maintain a healthy weight, i try to run 2 times/week and go to yoga class. I recently had a similar experience when i went to a detox seminar: full disappointment!! The main speaker was a woman who was supposed to relax us and inspire us but she succeeded the opposite: she filled us with stress and guilt: no sugar,no salt,no dairy,no coffee(what?!!this is my energy!),no meat,no alcohol,no gluten,only chia seeds,fruits and vegetables allowed! At one point,she suggested that we should quit running if we are jogging-only fast running allowed,better walking!! I mean what the h”$#&@? And the best part was that she had a pale,yellow,sick-looking face! I left the seminar feeling disappointed but at the same time i decided to forgive myself for all my nutrition mistakes,let go of all the guilt,enjoy food and eat more of the fruits&vegetables i love. 10 days later=-1,5 kg Voila!
    Ps:i still go jogging(really slow)and love it!

  • o loved it, nice post

    Te espero en mi blog
    http://www.lachicanoideal.com

  • Hilary June, 3 2014, 8:25 / Reply

    This post was greatly appreciated. I find it increasingly difficult to continue on a steady path of willpower and exercise while living in NYC, working at a desk all day and in my late, late 30s. The “results” are very slow to show.

    I empathize with your finding a solution within a book and then hoping for more from meeting with the author. Too much of my time has been wasted trying to figure out a budget to meet with some of these professionals (or even their staff!) in this town.

    Redirecting my focus from my body to my mind is helpful.

    Several commenters mentioned the book “Willpower” by Baumeister…I too, recommend.

    Thanks for continuing to share your challenges and successes!

    Hugs,
    Hilary

  • Meagan June, 3 2014, 10:20 / Reply

    Hi Garance, I don’t feel it’s safe to say it is a waste of time to see a nutritionist or that you know all that they know. They have a degree in the field.. they know alot! I’m a nutritionist, and believe me, most people don’t know anything about being healthy even when they thought they did! The best results from getting together with a nutritionist/dietician that can figure out a plan that works with your lifestyle and keep you focused! There isn’t some magic food or pill that will lose that weight; motivation will! Maybe like that NewYork body the author had?

  • JustAGirl June, 3 2014, 11:24 / Reply

    I never think about dieting or getting in shape. I always think about am I doing the right thing by my body and getting good nutrition. Then doing the right thing feels very positive. Writing down everything you eat seems obsessive.

  • It’s really, really disappointing to read articles like this, especially here (on one of my most favorite blogs), this gives us all a bad name. I’m a nutritionist, I have a book (it’s in my language) and I like to think that I really help people. And the tons of mails I receive are prove of that. There is also a major difference between a nutritionist and dietician. The nutritionist’s main goal is health, not weight loss. You are supposed to see one if you have problems with digestion or any health related issue, like an autoimmune disorder or as a matter of fact anything else, even cancer patients, etc.

    May be, you were not for her or she was not a good nutritionist, I don’t know. But, please, we are here to help people, and after reading something like this on a blog like yours will make people not go, and this will be a mistake for most of them.

  • Hey Nadia – I’m so sorry, I understand what you’re saying. I made this case a generality because it’s not the first time it happens to me. Maybe it works for others !!! I’ll be much more careful next time.

  • Coucou, je ne sais pas pour toi, mais moi à chaque fois que je vais à NY Je prends 3 kg dans les dents, les portions sont tellement enormes ici que pour oeu que tu sois un peu ( voire beaucoup ) gourmande, ou simplement bien élevée, tu finis ton assiette et c est le drame !
    http://missjayci.blogspot.fr

  • Sandrine June, 4 2014, 1:30 / Reply

    Dans mon enfance j’ai vu défiler sur la table basse familiale un paquet de livre de régimes de grosses vedettes ayant ponctuellement réussi à maigrir (je ne donnerai pas de nom mais je pense très fort à un qui s’habillait en robe dans les 70′ faute de pouvoir rentrer dans un pantalon). Comme si le fait d’avoir réussi à maigrir une fois conférait des connaissances en nutrition. Au moins maintenant les auteurs de livres de diététiques sont pros (les vedettes étalent moins leurs problèmes de gras, pas bon pour l’image sans doute sauf à vouloir attirer la compassion plus que la sympathie). Perso je résiste très mal à la frustration. Je ne m’interdis donc rien. Mon addiction aux chips est proportionnelle à mon addiction au sport. Donc tout va bien. Suis très intriguée par la leçon 1/ de votre récit. En particulier par ces 1%.

  • rosooo June, 4 2014, 2:01 / Reply

    Est-ce que tu pourrais nous donner le nom du livre en question s’il te plaît ?

  • Sunny Side June, 4 2014, 2:54 / Reply

    Garance oublie un livre sur la volonté !!! tu n’as pas “de volonté” tu es allergique aux règles strictes etc … je suis comme toi je comprends tellement ! j’ai longtemps culpabilisé de ne pas avoir cette soi-disant ressource. Ce n’est pas grâce à ma volonté que j’ai arrêté de fumer, ça n’a jamais marché. Et maigrir relève du même processus. C’est un déclic intérieur très profond où se niche la motivation/décision qui n’a rien à voir avec cette fameuse volonté que les gens mettent en place. Je crois plus à l’intuition et le respect pour soi-même. N’écoute personne fais ton truc à ta manière. comme tu as fait ton blog. Repère à quelle heure tu as faim. Moi c’est 11h et 18h. Repère ce que tu aimes vraiment qui soit healthy et fais toi PLAISIR ! C’est ton amour ou en tout cas le respect de toi qui sera ta volonté ! Elle sera sans effort et inébranlable, parce la décision viendra de toi et pas du “il faut que etc .. tu es du sud, tu as un père cuisinier, enjoy your food !!!

  • Stefania June, 4 2014, 3:19 / Reply

    I had a sirloin steak as a SNACK the other day, she would have died of shock!
    Looking forward to your next post about the theory of the New York body!

  • Florence June, 4 2014, 3:29 / Reply

    L’alimentation ce n’est pas JUSTE une histoire de poids – c’est surtout une histoire de santé dans le sens le plus large du terme. Je crois qu’on est ce qu’on mange! Un bon nutritioniste c’est quelqu’un qui prend en compte la morphologie, le carcatère, le style de vie et l’hérédité d’une personne et qui n’aide pas seulement à perdre du poids mais à régler des symptômes ou maladies liés à la manière de s’alimenter.

    Je suis prédiabétique et ma vie à changé quand j’ai décidé de changer mon alimentation sur les conseils d’un médecin tibetain de d ‘un endocrino qui m’ont conseillé de faire 5/6 repas par jours ( = grignotage) , de réduire les sucres lents, de m’alimenter à base de légume secs et de faire un peu de cardio… J’ai arrêté de faire des malaises et retrouvé une vie normale et perdu 1/2 kilos.

  • Un livre sur la volonté ?! Ca y est tu es New-Yorkaise… :)

  • En ce moment je suis dans mon poids “de forme” donc tout va bien. Enfin, je suis comme toi, relativement tranquille avec… Même si j’aimerai avoir 3 kilos en moins. J’ai été malade en début d’année et donc j’ai perdu 5 kilos. Mon corps me plaisait comme ça c’était parfait pour moi ! Mais je n’étais pas en bonne santé c’était évident. Petit à petit en quelques mois j’ai tout repris. Et je suis à nouveau moi avec mes 2/3 kilos que j’aimerai perdre. Je pense que dès qu’on essaye de modifier son poids de forme c’est vraiment très dur. Moi j’ai lâché l’affaire, finalement je suis pas trop mal comme ça. Et moi je cherche un bouquin sur “comment s’accepter vraiment ?”

  • Je ne suis jamais aller voir de nutritionniste. J’y ai accompagné mon petit frère un jour – il parait qu’être enrobé quand on a 12 ans c’est anormal… Elle lui a donné une liste de ce qu’il ne devait plus manger et basta. Il s’y est tenu presque un an sans résultat. Et puis un jour, hop poussé de croissance : résultat, c’est un jeune homme d’1m80 svelte et sur de lui.
    Je pense perso qu’il suffit de savoir être raisonnable et d’écouter ces vraies envies. Et puis si une compulsion chocolaté me prend, le soir même ou le lendemain je fais plus attention et je vais courir. Après je conçois que pour certains c’est plus difficile, mais dans la majorité des cas on se prend la tête avec trop de règles, trop d’interdits, trop de frustrations, et c’est là que ça plante.
    Niveau acceptation de ces kilo en trop je suis dans le même cas que toi. Je me dit que ce n’est pas bien grave, 3kilo de plus c’est pas ça qui modifiera radicalement ma silhouette. Mais c’est vrai que c’est ultra chiant !! =P

    Des bises !!

    http://laposemode.blogspot.fr/

  • Bernadette June, 4 2014, 5:59 / Reply

    Puh-leeeeeeez stop obsessing about your body! You look so charming.

  • Hmm… I m stuck with body that needs to be fed six times per day. I m bit too much underweight that if I skip a meal my skin dries, direct speachingli. And water… oh, sometimes I really dream of being overweight just to be able to run without running out of energy ALL THE TIME and I do love a good run. I do not have any eating disorders but seriously…really be lucky if you can have few extra kilos- they do not show as people think and being skinny truly sucks. You are lucky if you can have just cup of coffee and a bun or just one banana. You do not need to “stuff” your face in order to do something you like. People, winter is over… just go outside, have some play sessions with dog/ kids, do some gardening and smile a lot. I personally would do happydanceing over any extrakilo that I could keep :D :D

  • Je n’ai jamais eu l’occasion de voir un nutritionniste mais si j’en avais eu vraiment besoin, je pense que j’y serais allé. Très bonne journée !

  • Le mieux c’est de manger quand on a faim et de ne pas manger quand on a pas faim :)
    Alors parfois socialement, c’est pas terrible, mais en fait, quand on s’écoute vraiment, ça marche !

    Un très bon bouquin explique ça… mais je ne veux pas faire de pub.
    Juste, arrêtez les régimes ;)

  • ghislaine June, 4 2014, 6:11 / Reply

    pour ma part, j’ai arrété de fumer il y a deux mois et je suis allée avoir la diététicienne car j’avais peur de grossir (ben oui :)), alors pareil elle m’a fait marquer ce que je mangeais, m’a demandé ce que je mangeais, elle m’a fait un petit planning. Ce n’est pas dut tout un régime car elle est à fond contre. Ele me laisse les deux petits verre de rosé quotidiens (je suis sur la côte d’azur, alors on a des rosés du bar bios si bons !!), mon petit bout de fromage si je veux à la fin du repas et des carrés de chocolat au gôuter
    résultat : je n’ai pas pris un gramme, j’ai même perdu du poids. il fait dire aussi que je me suis remise au sport
    j’en profite pour dire que j’adore ce blog !!! bonne journée

  • C’est marrant, parce que je n’ai jamais été voir de nutritionniste, mais pour le coup j’y ferrait bien plus confiance qu’à un livre ! Bon courage en tout cas.

    http://www.blogmode.net

  • Caroline Day June, 4 2014, 6:33 / Reply

    Hello Garance,
    Un livre sur la volonté, j’en ai lu un il y a quelques années, c’est un classique mais il m’a profondément marqué et il continue à m’inspirer et à me donner de la force tous les jours. Il s’agit de Mermoz de Joseph Kessel, l’histoire d’un héros de l’aviation.
    xxxx Caroline

  • Yup, go for The Power of Habit.

  • Mariaelina June, 4 2014, 7:06 / Reply

    Hi Garance,

    I believe it is not at all about will power. The opposite, in fact. I believe any diet/ exercise regime you start should be one you would be comfortable keeping up the rest of your life. This is the only way to lasting results. Anything dependent solely on will power will eventually fail. There is a great Finnish researcher that’s an expert on the subject, but sadly his stuff is only available in Finnish…

    And trust me, I have tried the will power thing too. I was actually too good at it and ended up with a severe case of anorexia. Luckily well behind me now. Today I just eat what I want (yes, really), until I am satisfied (not stuffed) and move my body the way that feels good (mostly walks and sex). AND I run from anything that talks about will power as the way – and run fast.

    I believe our bodies have a natural “set point” weight which they will find, if given the chance. It might be below your “target” weight or above it (mine sure is), but life is just easier once you embrace it.

  • Carmen June, 4 2014, 7:12 / Reply

    Dear Garance:

    For will power you can try Kundalini yoga, and work out the third chakra :)

    Big hug!

    Carmen

  • Ooo, I have a great book recc for you — Mini Habits by Stephen Guise. It’s a quick read and in a nutshell, you build good habits by doing one tiny thing each day. You can definitely use the system to lose weight or get in shape — I started doing just one crunch a day back in February after a severe back injury. Today, I usually do 100 crunches a day — and I’ve since joined a gym (working out 3-4 times a week) and lost 20 lbs.

  • karina June, 4 2014, 8:10 / Reply

    This was fun to read. Well done.

  • Oui j’ai déjà été voir une nutritionniste mais nutritionniste-psychologue.
    Le rapport que j’entretenais avec la nourriture était très culpabilisant et elle a su débloquer en moi pour être mieux et arrêter la spirale de prise de poids.
    ça vaut le coup de parler pour être délivré : bon courage à toutes!

  • Renata Negroni June, 4 2014, 8:39 / Reply

    The Greatest book, written in a sense of a fairy tale and which has really turned my mind about my eating habits is “Eating in the Light of the Moon” by Dr. Anita Johnston.
    I am sure you will not be disappointed!

  • Andrea June, 4 2014, 9:18 / Reply

    Je voulais écrire des articles sur la nutrition sur mon blog et quand j’ai vu celui-ci j’ai cru que j’aurais l’air d’une copieuse mais finalement je vois que je peux y aller car j’ai beaucoup à dire.

    Conseil de base: traitez votre corps comme un enfant gâté qui veut des trucs que vous ne voulez pas lui donner car vous savez ce qui est bon pour lui. Si vous donnez à votre corps 2 jours de suite quelque chose qu’il aime mais qui est mauvais pour lui, le lendemain il le réclamera. C’est là que vous devez être la maman et dire: non. J’avais ça avec le Coca cola: si 2 jours de suite je buvais du Coca à 16h, mon cerveau commençait à me réclamer du Coca à 16h. Et là j’ai dit: non de l’eau.
    Plus vous mangez de sucre, plus vous aurez des envies de sucre. C’est pareil avec les aliments salés.
    Dès que vous déshabituez votre corps de quelque chose, il n’en veut plus et vous en perdrez le goût. Lorsque vous y reviendrez après un certain temps cet aliment ne vous paraîtra plus aussi attrayant. C’est juste une question d’habitude. Il faut donc éviter les habitudes.
    Si on n’achète pas les aliments qui ne sont pas bons, pas de tentation dans la cuisine. Don c’est peut-être au moment des achats que tout se joue.
    Si l’on élimine les aliments qui traitent les animaux avec cruauté, les aliments pleins de pesticides et de produits chimiques, les aliments fabriqués de façon industrielle avec toutes sortes de saloperies reconstitués, il ne reste plus grand chose à manger. Donc côté ligne=> no problem!

    Visitez mon blog de temps en temps, je vais écrire des choses qui peuvent être intéressantes.
    http://modadiandrea.blogspot.com

  • @leemanray merci ton commentaire remet les choses à leur juste place.

  • ghislaine June, 4 2014, 9:27 / Reply

    en relisant mon commentaire, je vois que j’ai fait plein de fautes de frappe en écrivant trop vite :)

  • Well, I’ve never find a nutritionist book which really helps until I read the cleaning program of Dr. Junger.
    That is the only book I seriously recommend to lose weight and gain health and power but of course the first ingredient should be motivation!!!

  • Cerise June, 4 2014, 10:04 / Reply

    Avec mes deux meilleures copines, on pratique la politique du PTTB (Petit Truc Trop Bon): c’est-à-dire déguster des pâtisseries fabuleuses, des tapas géniales, des repas incroyables, mais en petites quantités. Elles ont une super attitude face à la bouffe, 100% plaisir et zéro culpabilité. Quand je me sens mal dans ma peau, je les retrouve pour un resto ou un atelier cuisine entre filles et tout va mieux! Et en vacances avec elles je perds généralement 3 kilos :)

  • Cerise, tu me présentes tes copines ???

  • Rachel June, 4 2014, 11:35 / Reply

    Salut Garance! Merci pour ce chouette article :) Perso, j’ai sauté le pas récemment (pas vraiment de problème de poids, juste envie de manger sainement et de me sentir plus en forme). J’ai tout de suite accroché avec la nutritionniste que j’ai rencontrée! Bien sûr, elle m’a aussi donné des conseils basiques que tout le monde connaît à peu près, mais ça me plaît qu’elle insiste sur le fait d’écouter son corps, de rester en bonne santé, etc. et ça me motive d’être suivie par qq’un qui est médecin de formation, mais aussi qui ne me juge pas et ne me met pas la pression.

    Et surtout : grâce à elle, on m’a dépisté un nodule anormal à la thyroïde. Au 1er rdv, je lui ai décrit mes coups de fatigue (en pensant qu’ils étaient causés par mon alimentation). Elle a suspecté un kyste thyroïdien et après une écho, il s’est avéré qu’elle avait raison. Je vais devoir passer d’autres examens pour voir s’il faut opérer ou non. Bref, je lui dois une fière chandelle et je la recommanderais à n’importe qui :)

    Donc pas de déception de mon côté! J’espère que tu trouveras bientôt ta perle rare à NY :)

  • Virginie June, 4 2014, 1:27 / Reply

    Coucou Garance,
    Il y a quelques mois, tu as écrit un article sur quelques jours SANS SUCRE.
    Ça m’a fait réaliser à quel point le sucre était présent dans mon alimentation, j’ai donc supprimé tous les sucres, RAPIDES ET LENTS. Je n’ai gardé que le pain complet et le sirop d’érable. (Vive les pan cakes à la farine de pois chiche et les gâteaux à la farine de châtaigne)
    Mon but n’était pas de maigrir mais de perdre ma cellulite.
    Et bien avec un peu de Pilates ça a marché, je peux remettre les mini d’Isabel Marant!!
    Évidemment je dois beaucoup manger pour ne pas maigrir, mais ça vaut la peine et puis si on cherche à maigrir, il suffit de ne pas se forcer à manger à côté.
    Je précise que j’ai 3 enfants et donc j’avais accumulé beaucoup de cellulite au cours des grossesses.
    Virginie

  • Actually I know great book about willpower . It’s written by a reaseacrh psychologists.
    http://www.amazon.com/Willpower-Rediscovering-Greatest-Human-Strength/dp/0143122231

    One of their discoveries was the fact that willpower runs on sugar so to make the story short – the best way to avoid binge eating or sugar craze is to actually have a cookie or two ;)

    Kisses
    M.

  • T K Park June, 4 2014, 2:42 / Reply

    Have a look at “the Diet Fix” by Dr Yoni Freedhof. It presents a totally different way of thinking about food and happiness as it related to food and lifestyle.

  • Soumia June, 4 2014, 3:26 / Reply

    I just use my iphone to keep track of what I eat instead. Try an app instead – Noom Weight for iPhone is cute, motivating and has all the nutrition info.

  • ainhoa June, 4 2014, 3:56 / Reply

    ce matin j’ai eu envie d’écouter ce cd quand j’aperçois une chose un commun entre la fille de ton dessin et la chanteuse ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=tLxRD-nmP1E

  • Catherine June, 4 2014, 6:11 / Reply

    One of the things I love about your blog is you’re not afraid to give a bad review – it can get tiring reading endlessly upbeat posts about health and beauty! This was great. Keep being honest, clever and funny – love the blog.

  • When I was in school for nutrition I had so many friends who tried to work out their own eating issues. You are right to trust your instinct. I love your honestly of your post.

  • I’d been advised by my different acupunturists over time due to fatigue & digestion, and they’re nutritional views have been excellent for my health. I never thought a straight up nutritionist would teach me more than I already need to know though. It is discipline & willpower as you said, as we seem to be the kinds of women who read and talk about health and our eating habits all the time already. Especially if the nutritionist lacks that inner glow and bounce to her step, I’d be disillusioned too.
    Btw, I thought meeting you in oerson at ALT SLC was so worth it. You are that 1%!

  • Je suis médecin dans 23 jours (yay!) et j’entame en septembre ma spécialité de généraliste en même temps qu’une formation en nutrition.
    Je trouvais parfois l’idée de conseiller des gens sur l’alimentation ridicule au vu de ma relation désastreuse avec la nourriture. Mais je suis sur le chemin de la guérison (y’a encore du boulot mais on progresse) depuis que j’ai lu le livre du Dr Zermati. Trop peu de gens (et même de médecins) le connaissent et par conséquent, trop peu de médecins enseignent ses principes et c’est bien dommage. Le nombre de fois où j’ai failli m’évanouir en entendant mes maîtres de stage donner des conseils absolument invraisemblables à des patients voulant de l’aide m’a convaincue de suivre dès que possible une des formations dispensées par le G.R.O.S. pour essayer d’être un médecin nutritionniste “à la Zermati” et par un prescripteur de régime dangereux (= tous, absolument tous les régimes)

  • Allison June, 5 2014, 7:34 / Reply

    Garance, Please share your running tips- I’m starting up after about 1 year of just practicing Bikram Yoga for exercise. What running shoes do you recommend? Any tips for a beginner?

  • Garance I haven’t met this lady so I can’t speak about your experience of what she was like. Yet as I was reading your piece I started wondering: you got disappointed partly because she gave you advice you already knew about. Well, is it possible that you already know what to do, that you have all the information necessary and that it is about implementing a regular diet?

    I would expect that from a dietitian: to give me advice about what to eat, quantities and give me a weekly schedule to follow.
    I don’t think that anything super-extraordinary is going to be discovered soon. As you say we all know what we need to do, and the whole effort is in actually doing it…

    Of course I speak from experience :-) which is that I went to dietitian, and lost weight as I was following his advice but got it back when I stopped going. It is about changing long term habits and it is only me that can do that, not my nutritionist.

    Ana

  • Ouaip, moi je connais le meilleur, et c’est exactement le contraire; en dix ans que je suis allées le voir, chaque fois c’était positivement une bonne surprise renouvelée, une illumination de plus. L’arme secrète et fatale, quoi, tant pis pour vous, les filles, héhé. ;)

  • ainhoa June, 9 2014, 12:13 / Reply

    j’ai eu la chance de rencontrer ce vendredi Anna Gavalda dans ma ville natale et ça a fait partie du 1%, la conférence a été très intéressante, j’apprécie de plus en plus rencontrer des auteurs en public dans une salle et pouvoir échanger et partager :)
    http://www.eitb.com/es/cultura/literatura/detalle/2305984/anna-gavalda–la-escritora-francesa-recibe-pluma-plata/

    A la question si elle est partante du livre électronique ou papier elle a répondu: “peu importe le flacon tant qu’il y a l’ivresse, comment traduire ça en espagnol ? se demanda… :)))” mais elle préfère le livre papier, et pouvoir regarder ce qu’ils lissent les autres, chose que l’on ne peut pas faire voir si on porte un livre électronique (je partage son avis :)!).

  • Make the Connection, Ten Steps to a Better Body and a Better Life by Bob Greene and Oprah Winfrey. – This book is brilliant. It may be almost 20 years old but its principles aren’t. I honestly cannot recommend this book enough!! Everything it states just sinks in and you really do ‘make the connection’ haha.

  • I’ve visited thousands of nutritionists and I’m still overweight. I need to see a Willpowerist now. That might help…
    xx,
    E.
    http://www.theslowpace.com

  • Hey, Garance! Try going vegan, you’ll have all of the flavor without any of the nasty side effects that eating meat and dairy cause! It’s not about eating less it’s about eating right! :)
    I have never felt better after adopting vegan diet, and in a year that i’ve been eating this way, with very little effort and without the roller coaster effect I lost some weight, I sleep better and I have so much more energy!
    Love your blog! <3

  • merci pour votre commentaire laissé sur le blog
    cela ma fait un immense plaisir
    vous avez un grand talent et beaucoup de goût pour vos photos, illustrations et pour l’écriture
    un réel plaisir a voyager sur votre blog :)
    je vous souhaite une belle et douce journée

    grisounette

  • Athena Fotiadis June, 27 2014, 4:49 / Reply

    I highly recommend The Slow Down Diet by Marc David. No food restrictions or willpower needed. He explains how (and why!) to slow down and listen to your body for your nutritional needs – basically, the way everyone ate before weight loss was even a glimmer of an industry. I read the French Women Don’t Get Fat book when it was released after I had read The Slow Down Diet, and realized that TSDD explained all the science behind FWDGF. Pretty neat! He also has a blog and videos that discuss his philosophy, so you can check him out for free first.

    http://psychologyofeating.com/shop/products/
    http://psychologyofeating.com/about-marc-david/

    :-)

  • Lauren July, 18 2014, 8:00 / Reply

    I am quite sure I know exactly who you are talking about, and that is so disappointing.. I am so wrapt with your attitude though, it makes me feel much better about myself, merci!

  • Bonjour, puis-je me permettre de dire que perdre du poids n’est pas une question de volonté car elle finit par s’épuiser (d’où échec des régimes quasiment toujours) mais d’écoute de sa faim (cf l’intuitive eating) et des raisons (contexte, stress, émotions…) qui font qu’on mange trop par rapport à ses besoins. Fuyez de toute façon les régimes et les nutritionnistes qui ne prennent pas la peine de vous écouter, vous comprendre et s’adapter à vous (mais il y en a de très bien aussi ;-)).

  • Hi everyone, it’s my first visit at this site, and paragraph is in fact fruitful
    for me, keep up posting these types of content.

  • I like this web site because so much utile material on here :
    D.

From the Archives

This or That
  • This or That
  • Holiday Gifting
  • DORÉ x THE OUTNET
  • Happy Holidays!
  • #AtelierDoreDoes
  • How To...
atelier dore this or that summer sandals chunky sandals vs. delicate sandals

This or That / Sandal Edition

This or That: American or Française?

This or That: American or Française?

atelier dore this or that lingerie lace or cotton sex month

This or That / Lingerie Edition

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That: The Beanie

This or That: The Beanie

This or That: Nails

This or That: Nails

This or That

This or That

This Or That

This Or That

Silja Danielsen Photo

This Or That: Low Knot or Top Knot