seafarer 2

11 years ago by

To celebrate my arrival in Paris (Man, I’d really celebrate anything) and inspired by your passionate comments you left me on my post about The Parisian (We’re gonna put her in capitals, it’s such a concept) the other day, I thought we should explore the concept further. Plus this convo will go great with my espresso and cigarette.

First of all, let’s agree on one thing – the Parisian is not defined by where she lives. That’d be too easy. It’s more of an idea – inspired by celebrity Parisians, maybe.

Like all caricatures, that idea of La Parisienne can sound dumb – but if you think about it…

What makes the Parisian is Paris – a city that’s as gorgeous as it is grey, exciting yet tough, where you have to really fight to find your place, but without showing it too much (Ambition is not very valued. In Paris, you never want to show too much effort…) and where dressing too flashy or sexy is sure to get you stared at, and a few whistles thrown your way…

These are only a few details but they are a key to understand how La Parisienne dresses.

When I compare it to other places I know like New York, where every kind of personality is accepted, where everyone is encouraged from a very young age to “be yourself!”, where you can practically walk around topless without anyone really noticing or making a comment, it makes sense that New York would have a more fun idea of style.

Here is a funny thing though… As Cory was saying in the comments, even if The Parisian we’re talking about is usually an import, the most Parisian of Parisians are the ones there from birth. They have that certain something, that mix of apparent coldness mixed with biting humor that takes people by surprise and that I’ve never seen anywhere else in the world.

Your comments were full of humor and very interesting (you need a good sense of humor to try to define a cliché!). And some of them are just so true!!! Okay, let’s see…

Le Style of La Parisienne.

“Having spent hours observing chic Parisians over many a Ricard at Le Flore these past two summers, I can say that she is uninterested in trends, unfazed by dictates of what is appropriate for a certain time of day or for a woman of a certain age, confident of her sartorial decisions, be it a black Nike worn with a tailored black pant suit or a bold swipe of cat-eye liner at 10:00 am (no, I was not drinking Pastis at Le Flore at 10:00 am). I’d sum up her style as carefully curated to look absolutely effortless!”
-Jane

“I feel like the myth of “The Parisian” comes from the fact that France is pretty old school in a lot of ways.

[I totally agree and wonder if the whole fashion legacy here is some of the reason. Paris is home to some of the most important fashion houses that have defined chic for decades. Which can be pretty intimidating…]

In London and Berlin, you can try anything, from blue hair to a tattoo on your arm, mix sneakers and formal dresses. But in Paris, you take the time you need to make a new trend yours and you keep the things that work well on you, well-cut basics that work for sure.

Maybe this is where the myth of the “simple and chic Parisienne” comes from?”
Amalgame Magazine

“The French don’t follow fashion blindly. I mean, really, because the French think they are the ones making the trends! She doesn’t follow trends, she just allows a few in her life.

She’ll never show up at a party looking like a Christmas tree. She chucked her ballet slippers for some pumps, but kept her jeans on. Actually, she only stopped by the party because she had a little bit of free time.”
– Cohiba, who explains in her commentary why for her the Parisian is really the French woman in general.

“The Parisian is never over dressed. She has to look totally natural, like she just tossed everything together in 10 minutes in the morning. She doesn’t like stuff that’s too sophisticated or anything that would make people think she’s put any any efforts into being pretty.”
-Tilda

“The Parisian… She’s a girl who could care less. She’s not looking to put herself into a box or follow any of the rules.”
Lady Moriarty

“The Parisienne is very self conscious about her body (maybe too much) and refuses to be a slave of fashion but instead uses it. She uses fashion to flatter her body and therefore will only wear something that is adapted to her body type. Also, she will not wear something that does not fit her lifestyle.

She is not a slave to fashion but they are still some unsaid rules. You never go for the total look, you do not wear sport shoes except if you are a teenager or going to the gym (as a commenter said if you need comfort you wear ballerinas) and you do not wear a down jacket!”
– Mau

“The Parisian has a single outfit for the day: It’s gotta be able to go from day to night… It’s an art!!! And she’ll never make concessions in the name of comfort. NO TENNIS SHOES TO COMMUTE TO WORK IN. IT’S NOT ALLOWED IN THE PARISIAN CODE OF HONOR. (Ballet flats where not created for dogs where they?) [totally French expression by the way]”
– Daphné

Le Body of La Parisienne.

“Yes, she takes care of herself, […] but no one should know about it. No way she’s gonna work on her muscles like Madonna !”
– Cohiba

“She’s chic, she takes care of her body and even more of her hair. She does aqua biking ;)”
– Maryse, super precise.

“She’s natural and sophisticated at the same time. It means, for example, shiny hair but never blown out. Red lipstick, but very little make up. Very natural hair color too. Even if there is a color, you shouldn’t see she had one done.

She is the definition of studied effortlessness. Everything is super thought about, but she looks like she just woke up in the morning exactly the way she appears in front of you.”
– Cohiba

“For me a true Parisienne drinks a coffee and eats a croissant in the morning, but she might not have the time to do so, but she always will have a really good lunch, warm food and a glass of red wine. She would sit down and talk and eat and she would never ever eat a sandwich while working. It is really interesting that the French are among the most healthy people, if you look at the statistics, that always amazes me! I think that if you eat with other people and socialize while eating it is healthy and a glass of red wine is always good for your vessels.”
Gabrielle

La Parisienne Attitude

“La Parisienne is a little cold and removed. She doesn’t smile easily, walks fast and crosses the street wherever she decides!
She has a coffee in the morning, and 12 later.”
– Nath

“She is fun to talk to, and independent. And she drinks red wine.”
Anne

“I hope that a Parisienne is someone who rejects the idea of being labeled and lives their life without feeling beholden to convention. They’re chic and resourceful, not trendy…they’re engaging and smart, selfless and effervescent.”
Colony

“La Parisienne doesn’t know she’s special, that’s what makes her charming…”
– Léa

“La Parisienne keeps a nonchalant attitude in everything: her walk, her ways, her cigarette. She pretends she didn’t take the time to dress but she has crazy good style. She eats organic with her friends but loves heavy food when she’s alone. She pretends to not be very likable, cold with people she doesn’t know, smokes her cigarette with a tea at the Flore but likes to go crazy at night in Pigalle or around the Canal Saint Martin. She works a lot, even more if in fashion, art or cinema. She loves to go to APC, to thrift shops with her friends and to show up with her cute boyfriend.

When you know her, she is actually super nice, fun and absolutely lovable. She needs love and affection.

She pretends she doesn’t care, but actually she cares a lot.”
Sabrina

“For me, as a fellow European (I’m Scandinavian and in envy of the term Parisienne..!) la Parisienne is a woman with effortless elegance, that is why she’s s chic. And there’s this aura of carelessness and maybe a tad bit of arrogance, to hide away her true feelings of passion that runs in her blood… Because I think she’s a very,very passionate woman. She drinks, she smokes, has a powerful laugh, and I think thats what I admire, this free spirit, that is so French…”
– Emilie

“The Parisienne is the girl who’ll do everything to make you think it comes to her easily… And that succeeds so well that she made the entire world believe that she stays thin while chugging croissants, has perfect skin while chain smoking, dresses in one second without thinking about it and was born in Paris when she’s actually not…”
– Mareme

“I’ve lived in Paris all my life and parents and grandparents before me. I settled in London and New York for a few years but my heart belongs to Paris. In the morning I drink coffee and eat two tartines with raspberry jam. I smoke (too much) and I love to sit at cafés to watch people go by. Seeing the Eiffel Tower makes me smile. I take bike rides in the city and eat croissants only on the weekends. I put make up on my eyes or my mouth but never the two at the same time – except for a little mascara of course. I have a french bulldog thats called Louis and I live in the heart of the city I love. Oh, I almost forgot to say, I am black… Am I still a Parisian for you?”
– Kendrakiss

“The Parisienne is my girlfriend. She mixes brands, is never try hard and likes to look nonchalant. She has something about her that makes her irresistible and walks with our son on her 12cm heels and her super overstuffed Balenciaga weekender. She likes to make fun of people, talks out loud and is extra cool. Morning is coffee and tartines. I don’t know if this is LA Parisienne but this is the Parisienne I love.”
Jeremy

Petit-déjeuner (Breakfast)

I love (and I say that without any irony, you know how important breakfast is for me) that you took to heart my question about breakfast… And so we learned that for most Parisiennes, breakfast is tartines and coffee. And this, too :

“What does she have for breakfast? Her lover ;)”
– Liz

Me :)

If you want my Corsican point of view, by way of Marseille, Paris, and New York, I think that the cliché of the Parisian has some truth, but at the same time, and you know, I’m definitely not one – which is also why I really wanted to hear what you had to say.

I’m a southern girl. The Mediterranean is pumping through my veins.

I come from a completely different culture than Paris and I remember feeling so out of place when I first got there. It was tough to adapt.

But I learned to know and love the Parisienne. She can be intimidating at first, but she is frank, non-hypocritical, and she has a heart of gold and is hilarious.

It’s true that she goes to the worlds end to look like she just threw everything together, but I think the result is often pretty worth it.

I like how much the put together and quiet appearance has this kind of wacky and irreverent underbelly. If it’s a cliché, then it’s a cliché, really. And after all, Paris is a city of clichés and it’s one of the reasons we love it, right?

So this Parisienne, what do you think, myth or reality?

The illustration is from my last campaign with Seafarer. You can see it in full here!

130 comments

Add yours
  • Comment vous dire Garance,
    Vous avez absolument raison absolument raison sur la description de la parisienne.
    Il s’agit d’une pure réalité mais la parisienne est superbe moins créative que la femme de New York mais elle est superbe.
    Bienvenue à Paris
    xx
    Nei
    ps: pour le debut ou il ne faut pas trop en faire à Paris (en france),les choses changent et une autre génération est en marche.

  • i believe the shortest description of the parisian women is that they don’t try too hard :)

    http://littleaesthete.com

  • La parisienne, c’est une réalité. C’est, pour moi, plus une façon de vivre, qu’une personnalité. Toutes les filles peuvent être des parisiennes, si elles le veulent vraiment. Il suffit juste d’aimer profondément Paris et d’en aspirer son essence. Une parisienne aime prendre son café en terasse, aime boire un verre de vin à la tombée de la nuit, n’en fait jamais trop, elle aime rêver mais reste tout de fois très terre à terre. Une parisienne est une femme qu’on n’oublie jamais.

  • Léopoldine September, 24 2013, 4:30 / Reply

    Excellent, très amusant ! …. Pas le temps de tout lire je vais être en retard !
    Mais cest trop trop ça: “c’est une fille qui s’en fout”.

  • Bonjour,

    tu as oublié un point essentiel: la parisienne adore Monoprix ;-)

  • Les Suisses adorent Monoprix. Et même plus que ça ;)

  • Et aussi shoppe au grands magasins, Le Printemps ou Le Bon Marche!

  • Réalité!
    Et les clichés sont juste la partie visible de l’iceberg qu’est la Parisiennes, qui est pleine de subtilité.

  • On peut être les deux … moi je suis une vraie parisienne et une fille de la campagne, une vraie provinciale… les deux cohabitent en moi de façon incroyable.
    Nan, chuis pas du tout schizo.

  • Ah j’adore le commentaire de Liz sur le petit-déjeuner ;)
    Ca me rappelle un ami américain en visite pour la première fois à Paris qui m’a demandé “Why do french girl always have messy hair?” je crois qu’il comparait ça à cette majorité d’américaines qui ont les cheveux tirés à quatre épingles à grand renfort de lisseur et produits capillaires. J’ai du lui répondre un truc du genre que la Parisienne aimait adopter un look “effortless” et que même si elle avait l’air de ne pas être coiffée, au contraire elle avait sûrement du passer du temps pour ce look ! Et il m’a répondu “Oh ok… I don’t get it.” Ca m’a fait bien rire :)

  • First off: Thank you so much for the shout out!
    Second: You’re totally right about the Parisienne: she’s totally cold and perfect and unattainable… but only on the outside! She can be so sensitve, but has to hide behind her perfect looks to survive the city!
    Trird: I’ve been living in Paris for 15 years… and I just realized I might be a real Parisian now! I’m very proud because this means I’ve made it in the City of lights, which, as you well know, is not an easy thing to do. But it’s also scary since you realize you might look like all the Parisian girls out there: cold… but perfect and well dressed!
    Lastly, I know I’m a Parisian especially when I go to NYC, where everybody seems so nice (???) and doesn’t seem to care about their looks. At least not as much as Parisians would.
    That’s when I envy that freedom New Yorkers have about Fashion and so much more…
    Counting the days until I’m back in The Big apple!

    Xoxo Cory

  • Je suis tombée par erreur sur ce tumblr, directement en rapport avec ton article haha
    http://jenesuispassnobjesuisparisienne.tumblr.com

  • J’aurais préféré un article sur la Française ;)
    Mafalda ?
    http://www.mafaldadotzero.blogspot.fr

  • People seem to think that the parisienne pretends a lot. But I think that the parisienne doesn’t care to pretend anything. She does the things she likes and she’s free of moral and social issues. She loves fashion and wears eccentric pieces, but she has her own interpretation of style. She doesn’t bother with having perfectly straightened hair, perfectly manicured hands or the perfect make-up. The same goes for her behavior. She just doesn’t care what the others may think. This is why the rest of the world envies her. And that’s a reality!

  • OMG! seeing my comment in your post just made my day! Merci beaucoup!
    One more thing La Parisienne est avant tout amoureuse de Paris , de ses codes, ses contradictions, sa beautéet et sa désinvolture parfaitement étudiée. Love you G!
    K.

  • Oui oui!! ” une désinvolture parfaitement étudiée”, c’est bon ça!

  • je suis une nordiste mais une parisienne du coeur ayant passé de nombreuses vacances chez ma grand mère à Paris. Je m’y sens comme chez moi! a Lille, on m’appelle la petite parisienne…

    Pour autant, il faut reconnaître que certains points peuvent nuire à l’image de la parisienne/parisien (attention je ne veux me mettre à dos personne et je ne fais pas de généralité)… la politesse! Il faut reconnaître que j’ai toujours été surprise par ça.
    Moi je m’y suis faite mais mon ami qui ne va pas souvent à Paris a toujours du mal à s’y faire.
    Pas un bonjour, pas un merci…. il a eu et a toujours du mal à s’adapter.

    A part ça, l’article est super!!

  • Fabulous post – so interesting to debate ‘the Parisienne’ and sublime illustration!

    http://illustratedlines.blogspot.co.uk/

  • I knew I’d ‘gotten’ it when I saw the baby onesie printed up “Je n’aime rien, je suis Parisien”. That’s when we left the 18th and moved to the banlieue, the New Yorker in me wants my son to keep his American enthusiasm. That said, well-cut thrown-on clothes as effortless chic work for both Parisiennes and young moms, so thank you Paris.

  • Je pense qu’il y a un amalgame malheureux entre d’un côté la parisienne, et de l’autre la parisienne qui travaille dans la mode ou le cinéma ou l’art en général. La seconde, certes, aime s’afficher au café de Flore, fumer cigarettes sur cigarettes, porter des talons de 12, porter ostensiblement le Classic Weekender de Balenciaga, apercevoir à un coin de rue la Tour Eiffel ou que sais-je encore qui a été dit plus haut. Cependant, cette figure-là correspond – j’insiste – à un milieu. La première en effet, n’est pas mondaine (elle préfère de loin les petits troquets de quartier). Les cigarettes ne font plus partie du mythe (avec la répression grandissante contre le tabagisme, de moins en moins de parisiennes fument). Elle ne porte pas non plus de talons de 12 (les talons de 6 sont suffisants) car ce n’est pas pratique pour gambader toute la journée, et cela fait de toute façon beaucoup trop apprêté pour aller au bureau (on n’est pas dans une série américaine). Elle préfère les vêtements dont la marque n’est pas visible – quand bien même ils seraient d’un grand créateur – car c’est plus élégant (le weekender de Balenciaga? seulemnent pour ces riches touristes qui visitent Paris). La Tour Eiffel? quelle drôle d’idée! (elle ne rêve que d’un week-end à la campagne, et puis de toute façon à force elle ne la voit même plus, la Tour Eiffel).

  • Tout à fait d’accord avec toi. Cet article m’a fait sourire mais il correspond vraiment à un petit milieu.
    Je trouve également que certains attributs correspondent à la Française en général et non pas à la Parisienne (le coté effortless, le régime salade-croissant, les cafés ((oui on se pose aussi en terrasse en Province) etc.) Tout ça c’est Français !!

  • Je suis assez d’accord, néanmoins le côté ” je m’en fous, je ne fais d’effort, c’est naturel”, c’est très parisienne!

  • Je suis assez d’accord avec ces commentaires et surtout je retiens celui d’une femme “superbe, mais pas vraiment créative” je trouve ça assez vrai. Parfois sous prétexte d’être stylée et classe, elle ose peu…

  • oui Mafalda d’accord avec toi

  • Comme Kendra miss, est ce que on peut etre Parisienne quand on a une couleur de peau différente de blanche.?

    J4aimerai vraiment une réponse.

  • Kendra Kiss à raison Est ce que les Parisiennes peuvent exister avec une couleur de peau autre que blanche

  • I really enjoyed this post!

    I live in London and when I visit Paris I am stuck by how UNDERSTATED French women are. When in London the street is a riot of fashion, trends, different style tribes, anything goes attitude. However in Paris it is muted. Navy, black, grey, olive. A women in a cotton navy shirt, ballet pumps and immaculate hair. Chic as can be. For me it is a very classic look, therefore timeless. One can learn from her that ‘Less is more’

    Bisous!

  • tripstreasures September, 24 2013, 6:24 / Reply

    its really fun reading all these ideas and opinions
    but i think you kinda “recognize” a parisienne when you see one, very hard to define

    http://www.tripsandtreasures.net

  • “Ce qui fait La Parisienne, c’est Paris – une ville sublime et grise à la fois, exaltante mais dure, où il faut savoir se faire sa place sans se faire trop remarquer (L’ambition n’est pas quelque chose de très bien vu, on ne doit jamais montrer l’effort…) et où s’habiller de manière trop voyante ou sexy garantit presque à tous les coups de se faire regarder, siffler…”
    C’est tellement bien vu et tellement agaçant, parfois!
    Et pourtant, je réagis aussi comme cela, souvent!
    La Parisienne est très contradictoire…

  • I lived in Paris for a while and returned recently with fresh eyes.

    At 18, I noticed that the Parisienne is slim, and feminine. Her clothes were stylish and the rest, but they were cut to flatter and show offer her figure. Parisiennes were wearing skinnies long long before the rest of us! What better way to show off lithe limbs. Even teenagers bypassed grungy baggy clothes, no matter how trendy they were.

    At 35, I noticed her elegance and effortlessness. She selects beautiful clothes and wears them with ease. I vividly remember sharing a terrace with a Parisienne one evening: she wore a long black halter neck dress with a scooped neckline in a slinky material. The dress had all the elements to be incredibly tacky and OTT sexy. But Madam wore it unadorned – with flat sandals, no make-up, hair casually pulled back. She looked amazing and sexy and elegant and timeless. Even lipstick would have changed the tone of the dress – but she knew: let the dress frame me, I will not compete with it. And she had it so right.

    It was attitude more than style that I see in so many Parisiennes, they dress to look flatter themselves and be at ease, and then forget about it.

  • On a oublié de dire râleuse ! Oui la parisienne est une râleuse (mais juste pour la forme – parce que dans le fond on est sympa quand même) !
    http://www.mode9.fr

  • Ahh this was so interesting.

  • Loved this post! I’m also Mediterranean but have lived in the UK for close to 8 years (!!) and always get people asking me about Paris and French style. I never know what to answer because, well, I certainly know nothing about the Paris lifestyle, and having lived abroad for so long almost makes you lose your own cultural identity, in a way.. I wish I knew about the French style so I could ‘look’ more French instead of an odd hybrid! ;)

  • Moi qui suis provinciale, lorsque je vivais à Paris, ça sautait aux yeux que je n’étais pas une Parisienne. Comme toi, la claque, l’impression de ne faire un peu tache dans toute cette pseudo nonchalante perfection.
    Depuis que je vis à l’étranger (Italie), je me rends compte que je correspond TOTALEMENT au cliché. Non pas que je sois particulièrement influencée par mes quelques années à Paris, mais je crois que c’est un cliché français finalement, dont une forme hyper “diktatisée” a été résumée à Paris.
    La Française est juste nature, hyper cynique et ultra féministe. Elle prend la pillule (whaaaaaat? on va parler contraception là tout de suite?), elle gère son corps et sa carrière au mieux de ses capacités, elle fume et elle boit comme un mec. Et elle en est fière, à la différence de certaines de nos voisines qui sont obsédées par l’image qu’elles pourraient renvoyer si elles s’enfilent la bouteille de Bordeaux.
    Elle aime dormir aussi, donc non,elle ne passe pas trois heures le matin à se faire un brushing, sauf si elle a une crinière indomptable!

  • Un parisien September, 24 2013, 7:37 / Reply

    La parisienne est notre premier amour. Le vrai. Celui qui nous fait comprendre le véritable sens du mot. Elle est plus qu’une attitude, une silhouette ou un parlé. C’est une idée. Elle n’est pas parfaite, ce qui l’a rend vivante, insaisissable. On peut vivre sans elle, mais on ne peut l’oublier. Elle reste, comme notre premier amour, toujours présente, là cachée, au creux de notre mémoire. Et quand dans des contrées lointaines nous rencontrons des femmes à la beauté et à l’esprit saisissants, elle surgit de nulle part, le temps d’un souffle et fait chavirer notre cœur… comme notre premier amour.

    Un parisien, parfois éloigné

  • J’en profite, non pas pour communiquer sur la Parisienne, je crois qu’on a un peu tout dit là haut, mais te dire qu’à mon sens ce qui pourrait être drôle et pertinent, ce serait un post sur la fille du Sud, sur Aix (où il me semble que tu as fait tes études), sur Marseille (où tu as vécu, il me semble aussi et qui revet cette année ses plus belles couleurs (2013) (chauvinisme aïgu)) et pourquoi pas sur ton expérience de fille du Sud à Paris. J’ai moi-même fait ce cheminement sans (encore) avoir posé durablement mes bagages aux USA, et je constate chaque jour, que nous, les filles du Sud, sommes un peu à part ici Paris. Je t’avoue honteusement que mon clan est fait de Méditerrannéennes aux caractères bien trempés, à la dépense et la générosité sans limite (ce dernier point est certainement très (trop) latin), à la nostalgie du sable dans les chaussures et celle des chaises en plastiques. Mais aussi celles des marchés, des grands parents à l’accent, du bruit et du désordre. Alors quand on est trop mélancholiques, il y a toujours Guédiguian pour nous montrer l’Estaque, Jacquemus pour faire notre fierté mode nationale, et au pire les Navettes, nos Madeleines de Proust à nous, (soigneusement glisées dans la valise par la grand-mère) pour retrouver un air du Sud. J’espère qu’un jour, tu pencheras ta jolie plume sur le sujet. Je t’embrasse et profite de Paris, il fait beau, c’est pas rien.

  • I love this! I am not Parisian, but I do have French blood pumping through me (my surname is Balzac) and the personality traits match mine and the women in my family so well. I am always told that I appear so cold and I can be, but in reality I do have a huge heart and so I protect it fiercely. I also have a deep, honest and loud laugh that I can’t hold in when I find something truly funny.

  • Vanessa la belge September, 24 2013, 7:43 / Reply

    J’adore le commentaire de Kendrakiss. Tellement vrai !

  • Would love to hear more about the typical breakfast croissant and tartine! Is the tartine just a fresh baguette with toppings? Would love to know more about your favorite go-to french dishes too!

  • I absolutely love this little article! It’s inspiring and true!

    http://bellacouture.blogg.se

  • love this post Garance! :)

  • Super ce post avec l’utilisation des commentaires :-))! Marrant de voir défini le concept de parisienne. Pr ma part, pr me sentir parisienne, j’ai besoin de révélateurs: la fréquentation d’étrangers ou des vacances en dehors de Paris. Là seulement je commence à me dire que je suis un peu… cliché? :-( (un joli cliché qd même non mais)

  • I loved it!
    I’m posting looks from Los Angeles and accessories:

    http://www.thegavlaks.com

  • “Ce qui fait La Parisienne, c’est Paris – une ville sublime et grise à la fois, […] où s’habiller de manière trop voyante ou sexy garantit presque à tous les coups de se faire regarder, siffler…”
    Cette phrase me rend triste.

  • Vous avez totallement raison en ce qui concerne la Parisienne! http://www.lavenue.com/a-fault/saint-tom-oversized-t-shirt/145

  • Avant je pensais que La Parisienne etait un mythe, et puis j’ai quitte la France et Paris et je me suis rendue compte que c’etait une realite, l’incarnation de l’art de vivre francais, l’air detache en plus. Plus le temps passe, plus je m’applique a rester Parisienne, c’est une facon de ne pas oublier qui je suis. Quand on me dit “you look so french/parisienne” c’est le meilleur compliment qu’on puisse me faire!

  • Comme je comprends ce que tu dis. J’ai commencé à me sentir parisienne après quelques années à l’étranger (depuis 9 ans à São Paulo) et, ici on me dit tellement que je suis “française” ! Et c’est un compliment ;)

  • I love this post and the illustration is awesome!!
    http://heelsandpeplum.wordpress.com/

  • Méchante fille September, 24 2013, 9:04 / Reply

    Moi je suis rabat joie je trouve que Paris a perdu son âme et la parisienne avec
    Alors parlons plutôt de la “française ” si ce mot à encore un sens .
    Un peu réac comme com non!!!! Et pourtant pourtant ……

  • Ah, Garance, I love this post! As a proud New Yorker (that is also quite the Francophile), I just love love love this post and this ongoing conversation. Please keep giving us more! Enjoy Paris!

  • Yes, I agree with Jen, keep this conversation going…….More more comments please.

    I wonder how to the over 50 group dress/look? The ones with grown kids?????? .

  • i adore these posts about the parisienne! okay it’s a cliche but she’s an ideal… something to aspire to, aspects of that nonchalance..

  • You forgot the one accessory every Parisienne wears effortlessly thrown around her neck or shoulders ~ the Hermes scarf ~ with panache!

  • Jane with the noisy terrier September, 24 2013, 11:26

    Actually, my drop dead chic Parisienne friend Sabrina told me two years ago in the drole, perfectly honest way that “no one wears Hermes scarves any more, they age a woman by ten years!” Instead, she directed me to the very cool Epice shop in the Palais Royale, where layers of tissue-thin cobwebby cashmere scarves were draped on me, then discarded by Sabrina and the fabulous sales woman (“too sad,” “too bold!”) until they both –and me, by default–agreed on the perfect scarf. I’ve worn in the past two autumn/winters and that drawerful of Hermes scarves? Untouched.

  • Jane, is so right!!!

  • La parisienne une réalité, et je suis d’accord qu’on n’en trouve pas seulement à Paris!
    Ce récap des meilleurs commentaires est vraiment bien!

    http://www.laurablogmode.com

  • An encounter with a Parisienne I will alway remember was when I was chatting with one of my boyfriend’s female friends this summer au bord de La Seine. I had told her that I was from England, and she asked me, unsmilingly
    ‘Tu fais quoi là-bas?’
    I told her in excessively elaborate french that I was trying to be a writer and did ahdoc newspaper work – the vagueness of my career was then, as it is pretty much now, a sore point.
    She nodded, arched an eyebrow, and replied simply, ‘Cool’.
    This glacial one-word response simultaneously awed me and made me want to cry.
    That, to me, a softly-spoken anglaise with terrible wispy hair, is the very, enviable essence of La Parisienne.

  • The woman that ticks ALL of these boxes may be a myth, but stereotypes germinate from a seed of truth somewhere, even if they get warped along the way.

    I suspect, in some ways, we need a beautiful and confident myth like La Parisienne – as evidenced by the powerful reactions to her. We need myths to admire and aspire to, something to guide our style compasses, even or especially if it includes elements of challenge or impossibility.

  • (Well, we don’t all aspire to the whole myth, but that is the beauty of it; we create our own interpretation of the myth, take what we want from it; what will nourish us or inspire us or entertain us…whatever it is we need from it.)

  • catherine deneuve & jeanne moreau & charlotte gainsbourg
    ines de la fressange très parisienne aussi mais trop estampillée l’oréal désormais
    c’est juste mon avis

  • I think the Paris woman is natural. She doesn’t try too much to fit into everyday trends, she wears her own sense of style. She is determined and that brings her out her sensuality. She throws on some red lipstick, she is out the door and conquering the world. Effortless, determined, beautiful.
    The way it should be.
    Xo,
    Belen

    New post! http://www.androbelinsider.blogspot.com

  • La Parisienne, c’est un peu un mythe et un peu une réalité. En fait c’est surtout une idée à laquelle on aime s’identifier. Chacun a sa propre idée de La Parisienne, se l’approprie et s’y identifie. Pour moi c’est juste un amalgame de cliché auquel tout un chacun participe… C’est un idéal.
    Personnellement, je n’aime pas trop cette idée de la Parisienne. Paris est une ville qui bouge beaucoup, rassemblant beaucoup de filles avec beaucoup de caractères, d’histoires et de styles différents (qu’elles soient parisiennes d’origine ou non). Franchement, j’adore cette diversité et cette mixité, c’est ce qui fait une grande ville comme Paris intéressante. Essayer de mettre tout le monde (ou une grande partie de ce monde) dans un même moule, pour moi ce n’est pas très enviable.
    Après, je comprends que La Parisienne puisse faire rêver, c’est un peu la femme parfaite, et qui ne voudrait pas être la femme parfaite au moins un jour dans sa vie… ?!

  • Garance,

    La parisenne franchement je la cherche toujrs. J’ai été suffisemment de fois à Paris pour considérer que je connais bien Paris. Mais où est donc cette parisienne mythique que les américaines envient, et rêvent de devenir? Comme on dirait en anglais: la parisienne is an overrated concept.
    Pour moi elle n’existe pas. A Paris je ne vois que des étrangères, certaines sont belles et élégantes mais pas françaises. La seule chose qui m’a fait penser au concept de la parisienne c’était une fois chez Carita, toutes les femmes autour de moi parlaient de les amants avec les coiffeuses…
    Question: est-ce que je pourrais passer pour une parisienne ou bien les gens ont-ils raison de me parler anglais?
    http://modadiandrea.blogspot.com/2011/09/paris-report-part-1.html

  • Bonjour Garance!

    Parisienne? moi je ne le suis pas, j’y suis née, mais je n’y ai jamais vécu et quand j’y vais la province me manque.
    Pourtant je me reconnait completement dans les portraits dressés dans les commentaires. Le style classique mais jamais suranné, l’apparente froideur, l’humour cinglant, la liberté d’esprit tout ça c’est pour moi ce qui caractérise la française en générale, pas juste la parisienne.
    Je suis a l’étranger en ce moment, et j’ai la chance de rencontrer des gens de partout dans le monde et l’écho qui revient le plus a propos des français et françaises, c’est justement ça, la liberté de ton, la franchise, on rit fort, on a pas peur de critiquer, de se plaindre (chez certains c’est TRES mal vu), et pour la mode, partir m’a permis de me rendre compte qu’effectivement il y a un style tres français, les commentaires le décrivent avec beaucoup de justesse, je ne vais pas en rajouter. Mais par exemple ici (je suis en Suede) j’ai l’impression que porter des ballerines c’est limite un acte de rébellion! tout le monde est en converse, ou nike même pour aller en club! impensable en France!
    Je m’arrete là merci pour cet article, j’adore entendre parler des différences de cultures, de styles ça me fascine vraiment. bise. Céline

  • I’ve never been to Paris, but have visited south of France and many European cities. Cliches are not, Europeans do dress better than Americans. They are not afraid of style and somehow they get it right even when not spending fortunes. It’s an old dilemma; I’ve been trying to figure it out for ages how they do it!

    http://www.azrakunworld.com

  • En tant que parisienne je pensais que la parisienne était un pur mythe créé par les américains.
    Mais oh, stupéfaction, Je me reconnais beaucoup dans la description qui en est faite (le café, les coups en terrasses avec cigarettes, les cheveux moyennement coiffés, des vêtements confortables mais de qualité, je fais aussi la gueule et ai surement l’air hautain, mais je suis une vraie gentille, juste pas envie d’être emmerdée et je fais du sport pour rester en forme, évacuer le stress et avoir un corps musclé). J’adore ma ville et ne manque jamais de l’admirer quand mon scooter est arrêté au feu rouge.
    Pour les talons de 12. Pur phantasme masculin. Définitivement pas pratiques, on a des pavés à Paris.
    Et les croissants, avec parcimonie si on ne veut pas avoir un gros derrière.
    Mais petite précision : tout cela est absolument naturel. Qui a besoin de faire des efforts pour se sentir bien dans sa peau, il suffit de s’écouter soi, et pas les autres (sauf ceux à qui on tient et qui vous veulent du bien).
    Bravo Garance, pour cette étude approfondie. Une nouvelle corde à ton arc : sociologue.

    http://lapensionmermonts.blogspot.fr/

  • Jane with the noisy terrier September, 24 2013, 11:20 / Reply

    Thrilled to be included in this post! Here’s another observation: the Parisienne respects her closet space and doesn’t own more than she needs or regularly wants to wear. Most Paris apartments don’t have a multitude of walk in closets, so I find the Parisienne is unlikely to hold on to clothes that don’t quite fit, that can only be worn for a special occasion, only have sentimental value. Instead, she buys the best quality she can afford, but rarely multiples of the same thing. And she accessorizes the hell out of it!

  • Hmm, I haven’t met a single Parisienne woman, but I did know very intimately an Parisian man.
    And, well, yes, he had it all – same characteristics as our La Parisienne.
    Effortles style, he was almost disturbingly frank, with a great sense of humour and loud, beautiful laugh, honest and kind of, yes, intimidating at times. But all of it together was and still is undeniably attractive.
    (yes, yes, still in love in that man :) )

  • I love hearing all the different opinions and views and to see how similar many of them are. I need to come to Paris to scope it out for myself.

    xoxo
    http://www.thewrittenrunway.com

  • wow i love everyone’s comments! people described La Parisienne better than I ever could have. Garance, you have some intelligent, articulate followers. I could learn a thing a two from La Parisienne.

  • What a great collection of comments and quotes! I think it is a reality and there are varying shades of the “Parisienne” in everyone.
    http://liveitinerantly.com

  • Thanks for the mention Garance, that really cheered me up :)

  • Emmanuelle Alt est l’incarnation de Parisienne. Je suis très curieuse des femmes de New-York. Aucun cliché ne me vient à l’esprit. Chère Garance serait-il possible de décrire les femme de cette ville?

  • I love the different opinions, the end result, is someone who is tres cool.

  • Je suis Parisienne. Je suis née à Paris et je vis à Paris. Et je dois l’avouer en lisant tous ces descriptifs, je me suis un peu reconnu…

  • Je dois avouer que le sujet ne m’inspirait guère, je m’étais donc abstenue de commenter, mais la lecture de ton récap’ de commentaires fait vraiment sourire (dans le bon sens!) et cela me permet d’appréhender un peu mieux le sujet :)

    Toujours un plaisir de voir une nouvelle illustration :)

    Bises Garance

  • je trouve triste que le fait d’être hautaine soit élevé en art de vivre…

  • Etant moi aussi une méditerranéenne, j’ai adoré cet article ! Je connais peu la parisienne mais je retrouve dans les commentaires beaucoup de perceptions que j’avais d’elle. Mais au fait Garance, la fille du Sud tu la vois comment ? :)

  • Bah, encore une fois, Paris s’approprie la France.
    C’est la Française d’un certain milieu, à qui on a appris comment s’habiller avec goût et discrétion, que tu recherches dans ce cliché de “la Parisienne”.
    Moi quand je vais à Paris, j’en vois peu, des filles vraiment classe. Elles sont toutes bien trop sophistiquées. Alors les Américaines, on n’en parle pas, pour moi elles n’ont aucun charme.
    C’est vrai qu’il faut s’en foutre de la mode, c’est un piège, un excellent moyen de perdre son temps et de se prendre la tête… Alors que franchement, on n’est pas bien dans ses fringues de d’habitude ? Je ne critique pas “le monde de la fashion”, hein, c’est comme n’importe quel monde artistique, au fond, ça brasse du vent.
    Quand je voulais être coquette, petite, j’ai toujours entendu ma mère me dire d’un ton excédé “Non mais arrête de vouloir que tout le monde te regarde ! Les gens n’ont pas leurs yeux rivés sur toi, bon sang ! Et tiens-toi droite…”
    J’ai fini par le croire, et aujourd’hui, même si j’ai un style très basique, passe-partout, ça arrive qu’on me dise que je suis “très française”. Mais je ne sais pas ce que ça veut dire… Peut-être qu’il ne faut pas faire semblent, il faut vraiment s’en foutre royalement, de la mode.
    D’ailleurs, je ne sais pas ce que je fous sur ce blog…
    ;-)

    Bises,
    C.

    http://une-vie-de-mots-passants.blogspot.fr/

  • This is so interesting…. I’m going to Paris next week to work on a BOOK about fashion blogging and the mythology of Paris chic. It will be my first time in Paris, so I’m confronting that mythology on a personal level as well. If you are still in town I would love to meet : )

  • Je suis fidèle à ton blog depuis bien longtemps , je n’ai jamais osé mettre un commentaire encore , mais ce post m’a tellement fait sourire qu’Il fallait que je te félicite pour ta facon unique et touchante d’aborder un sujet . Étant Montréalaise , un mélange de new-york et de paris pour les optimistes ou simplement une ville aux influences infinies, je retrouve dans ton blog une multitudes de facettes qui forgent ma culture !
    merci beaucoup !
    bises.

  • This is such a fun post :-) When you bring up an interesting subject, I quite often go back to read the comments after a day or two and I always find it interesting from a psychological and sociological point of view, I really love and appreciate that conversation! And about the Parisienne… I think it’s a little bit of both, reality and myth ;-) xxx

  • NYSGonzalez September, 24 2013, 3:07 / Reply

    When I was a poor law student, I took a trip to Europe with my sisters and spent two days in Paris. Of course, I was taking mental notes like crazy! In a public bus, seated next to a young woman on her way to work, I noticed (QUITE BY ACCIDENT lol) that under her loose white button down shirt she was wearing an absolutely gorgeous black lace bra. The type of bra that American women would reserve for date night and wedding anniversaries. That sealed the deal for me! Style-wise, sign me up. Attitude-wise, not so much. I am Miami friendly/New York ambitious. *Et j’ai pas la peau blance! not required.

  • One of the most poignant & beautifully written responses is – Kendrakiss ‘

    Wonderful feedback, a pleasure to read- X

  • Serait il possible d’avoir un article sur les filles du Sud dans ton blog ? Parce qu’à part le rôle de bimbo ou de cagole, on a jamais vu un article sur les filles du sud dans lanmode. Et pourtant dans le sud on AIME la mode (Sèssun, American Vintage, etc.)

    Toi qui nous comprends, qui était comme nous, fais nous un petit signe :)

    Bien à toi, bonne fin de Fashion Week à PARIS ;)

  • I am from Los Angeles, CA but this is all very me! I smiled at this post, merci Garance!

    “She likes to make fun of people, talks out loud and is extra cool. Morning is coffee and tartines. I don’t know if this is LA Parisienne but this is the Parisienne I love.”

    xx

  • Garance, when I see a post like this I get SO EXCITED!!! I just love your writing (or in this case, amalgamation of others + your own.) I live in Sydney and there is nothing better for me than pretending for 5 minutes every morning that I might be Parisian, whilst I sit in my room, drinking my morning coffee and checking your blog for fresh posts. Keep writing!!!!
    Xx

  • C’est drôle, je suis passée chez Colette aujourd’hui et en feuilletant là-bas un livre , j’ai lu ,concernant la Parisienne (entre autre caractéristiques) : “Elle aime boire du café en faisant semblant de lire “le Monde””, ça m’a fait rire. Ça vous est déjà arrivé de faire semblant de lire un journal? A moi – si…

  • Il y a du vrai et du moins vrai sur la Parisienne dans cet article! Il y a la realite, puis le cliche. Mais c’est tres bien vu et surtout plein d’humour finalement! Bon, j’ai du mal a l’avouer car c’est presque devenu une tare d’etre parisienne, mais j’en suis une vraie de vrai, nee et grandi a Paris pendant plus de vingt ans. Aujourd’hui je vis a NYC et la difference est flagrante!

    A NYC, les filles vont et viennent habillees comme bon leur semblent, originalite etant souvent synonyme de personnalite. Elles s’en fichent pas mal des diktats de la mode et mettront ce qu’elles veulent, quand elles veulent, peu importe le regard des quelques touristes qui croisent leur chemin.

    A Paris, c’est une toute autre histoire. La parisienne obeit a des codes tres precis qui vont de la mode au maquillage, en passant par le soin des cheveux et le non-sport – car oui pour moi la parisienne n’est pas sportive contrairement a la New-Yorkaise qui est a la salle de gym tous les soirs a 18h-. Cote mode, la parisienne garde un style classique avec de beaux basiques dans sa garde robe mais n’hesite pas a pimenter le tout de quelques pieces plus fun qui donnent ce cote a la pointe de la mode sans vraiment d’effort. Cote beaute, alors la c’est certain, oh grand jamais vous ne verrez une parisienne maquillee entierement, ou les yeux, ou la bouche, les deux seulement pour de tres rares occasions, et encore. Cote cheveux, longs de preference, rarement attaches, sauf le high bun pique aux hipsters outre-Atlantique, pas de couleur ou un simple balayage, raie au milieu ou raie sur le cote dependant de l’occasion.

    Fervante devoreuse de tartines le matin, je confirme que le petit dejeuner est assez typique!

    Mais pour moi, le cliche de la parisienne ne vient pas des “born and raised” mais plutot de celles qui essaient de les imiter pour se donner une allure plus “cool”. D’ou le cote hautain, meprisant, la clope toujours aux levres, le regard critique etc. et surtout toutes les caracteristiques que je viens de donner plus haut.

    Mais je vous garantis que la Parisienne de souche n’est pas comme ca. Bien au contraire, elle ne revendiquera jamais son attachement a la ville et dira souvent qu’elle ne pense pas correspondre a ce portrait.

    En somme, la Parisienne n’est pas la vraie Parisienne.

  • je prends le temps de mettre un petit commentaire avant d’aller au lit, merci pour tous ces beaux commentaires que nous n’avons pas forcément le temps de lire, nous, autre lectrice. Etre parisienne, ça rend fière finalement et ça se cultive aussi!

    Bonne nuit!

  • Claudia Bustamante September, 24 2013, 5:54 / Reply

    Superbe ton post ,hyper intéressant les commentaires .J’adore ce sujet parce que j’adore le style de la parisienne. Merci.

  • What a fantastic post – I absolutely loved reading it (also because it was the perfect way to procrastinate while being at the office ;-)

    Garance, what I am curious about… There is a lot of talk about Parisian women, but what about European women in general? (which is obviously very hard to generalize!) After my move from the Netherlands to Canada, I have heard a lot of feedback from men and women that I look “SO European” and behave “SO European”. Now to be honest, I know there are differences, but I never saw myself as European. It seems so general, there are too many different cultures and habits, yet across the pond they seem to think things are “SO European”. The way we dress, the way we talk, we behave, our gestures, our humour… Sure, I feel different here in North America, but I would probably never be able to pinpoint or explain “European flair”.

    I am curious to hear (or, read) your thoughts about this! What do you think makes us European women so European? I recognize parts of La Parisienne in myself, while I am absolutely not French or Parisian in any way, so maybe this is partially also something (western) European?

    Would love for you to bring up this topic in a post some time! :-)

    Leonie

  • Katarzyna September, 25 2013, 5:57

    That’s an intriguing thought indeed.
    What I’ve noticed so far is that you could differ continental European women from British and Irish women. As you said, it’s very hard to point out what makes the difference, but I felt it. Especially for Irish women I’ve seen them more similar to Americans than to continental Europeans.

    The easiest to spot the difference for me would be when going out in the evening. Extremely sexy dresses (that many times don’t flatter their figure at all), high heels (in which majority don’t know how to walk, especcialy not after few drinks), very thick layer of make up on top of artificial, orangy sun tan. Yuck.

    My apologies to all British and Irish women with tasteful style, you probably know that you don’t belong to majority I’m describing above. :)

  • Paris c’est Paris.
    Ces monuments, ses boutiques, ses musées, ses cafés.
    Célibataire ou en couple avec CDI et voilà ta vie fait rêver.

  • Etre une parisienne n’est pas forcément que son lieu de vie est à paris (je n’habite pas Paris) mais la parisienne c’est un art de vivre, le style, la façon d’être. Dans le temps on parlait même du langage parisien la fameuse “titi parisienne” je ne sais pas si c’est encore d’actualité !

  • Moi j’aurai bien aimé qu’on parle… du parisien ! C’est vrai ça, est ce qu’il est autant repérable que la parisienne ? Des avis les filles ?

  • mon dieu! que des clichés

  • Madalena Lemos September, 25 2013, 6:41 / Reply

    dear Garance

    Well, I’ve been in Paris twice, and in Lyon and what can I say.. this portrays the French way of life, which I pretty much love by the way!

    But let me tell you, here in Portugal things are not so different. The girl from Braga or from Porto (I can only speak for the north of the country), as the same care about her body, her hair and her style. You can see her leaving the office heading down town to the city centre to meet her friends for a glass of wine before dinner. And her fashion sense is also effortlessly sophisticated, but with an eye in the latest trends.

    We have a lot of similarities. I guess that’s why I can never get tired of visiting Paris..

    Bisous!

    Madalena

  • La parisienne, c’est pour moi cette jeune “algerienne”, dans le métro de Lille, qui fit dire à ma femme (danoise) “y’a que les françaises pour pouvoir avoir l’air chics avec des bottes à franges”

  • haha! ohhh the cliche s.

    Some of these are true. The thing that strikes me most about the Pariesienne (compared to Barcelona or Milan women) is they all try to cover/pretend like they dont have boobies.

    I mean some women (like myself) dont have a large chest. And in the latin american/caribbean culture that i was born in THIS IS NOT A GOOD THING!.
    But i feel that the Parisienne really tries to hide her cleavage/pretend they dont have one. Whereas for Spanish and Italian women especially ..its an honour to have this part of your body noticed. and noticed well!

  • La parisienne c’est la crème française. La Parisienne n’est pas forcement parisienne, mais elle aime paris et son pays… Une classe et un chic faussement travaillés. Elle est naturelle et sans chichi. Elle va entre le cliché et la réalité.

    Elle surpasse le cliché pour devenir réalité !

  • Chère Garance,
    Parisienne de naissance, ayant grandie dans la campagne profonde française, une mère libraire, un père médecin, je ne rêvais que d’une chose: revenir à Paris. Retrouver ma grand-mère qui habitait gare de l’Est et qui travaillait la plume pour les grands couturiers… Elle était la parisienne du XXe siècle: jamais de pantalon, toujours en robe ou tailleur, peu de maquillage, toujours 6 à 8 cm de talons, les cheveux longs arrangés en un chignon flou, travaillant dur mais se préparant en 15mn chrono pour aller au Palais Garnier voir la Sylfide! Un naturel incroyable, une franchise à toute épreuve, une gouaille et une générosité envers tous et toutes. C’était la Parisienne du XXe siècle. Aujourd’hui je vis à Paris depuis 18 ans, avec de longs séjours pour le boulot à NY et Boston. Quand je traverse la Seine je suis toujours émerveillée du panorama. J’aime mon café serré le matin, manger en terrasse avec des amies si j’ai le temps. Le matin, je prends ce qui me plait: simple, efficace, féminin et élégant je l’espère. Contrairement à ma grand mère, je ne porte que rarement de talons. Je sais je n’élance pas ma silhouette mais trotter toute la journée entre la nounou, le métro, le boulot… pff la ballerine est mon alliée. et mes cheveux… comment dire le chignon fait avec un crayon ou un élastique, à la va vite, c’est moi!! et je peux le garder pour un vernissage!!! l’important c’est d’être soi, d’être vrai et … de sourire au détour d’une rue de voir une belle façade, des fleurs à un balcon, la tour Eiffel qui se cache la tête dans son chapeau de nuage, des enfants sortir de l’école en courant. De rêver de partir s’aérer à la campagne sans réussir à caser un WE de libre. de préparer un bon diner pour des amis ou la famille, d’emmener sa fille au square et de rentrer aussi sabler qu’elle, de commencer à manger sa baguette de pain avant d’être rentrée chez soi, c’est ça aussi être parisienne!
    merci pour ton blog que je lis depuis 2006 avec beaucoup de bonheur!

  • Garance, thank you for posting my comment! Great piece! Keep the dialog going!

  • Love this post! Garance you inspire me to write a blog about how I view La Parisienne, I hope to become one of the gang!

    http://www.mykindofchic.com/blog/la-parisienne/

  • Stéphanie September, 25 2013, 10:34 / Reply

    La Parisienne a du style et de la gueule, mais mes copines ingénieures sont parisiennes (pas Parisiennes faut croire) et sont plus terre à terre. De même, la Parisienne devra faire quelques ajustements si elle débarque à Québec en février. Au résultat, on pourra voir si c’est une vraie!!!

  • i love this post,i’ve been lucky enough to visit paris and its beautiful!!

    dawn
    http://www.dressmeperfect.com

  • ahhhhhhh la Parisienne, toute une histoire! et la New Yorkaise alors?
    xx http://wildlysweet.blogspot.fr

  • I had a Parisian ex-boyfriend who ingrained in me from a young influential age (16-17 ?) that
    1) you do NOT wear sneakers/baskets unless you’re at the gym or playing some sport…
    2) you do NOT drink beer from the bottle (Best was NOT to drink beer AT ALL).
    3) you do NOT wear flip flops unless you’re at the beach.
    Funnily enough I have kept to these rules all this while. More than 10 years later, my french hubby (different man) is absolutely horrified if I want to dress a little more ethnic or original and in his eyes less ‘chic’. For that same reason, I find Paris VERY CONFORMIST. Conformist in ideas of fashion and much less open-minded. I miss London and New York where you can wear anything and as you say, no one bats an eyelid. Here I feel you have to dress a certain way to fit into Parisian society, especially perhaps a certain ‘milieu’. And gosh, sometimes I really would love to say TO HELL WITH IT!! But just like everyone else, I conform to Parisian chic… except for when I feel a little more daring ;-)

  • Katell from Paris September, 25 2013, 3:56 / Reply

    Parisienne je suis et parisienne d’en être fière je ne peux m’empêcher de l’être…

  • All so very interesting. I recently spent two weeks in Paris and the south of France and I think for the most part you hit the nail on the head. I’m an American living in London, and when I returned to the UK I just FELT sexier, felt myself walking with a bit more confidence, and felt just a bit more nonchalant rather than my normal, neurotic self.

    My friends and I were enamoured with the French women, of course primarily the Parisians. We paid way more attention to them than the guys!

  • Love this post!, thanks for doing this. I’m from Chile and i’ve always felt attracted to Paris and the gorgeous parisian style. Love this kind of articles where i can learn different lifestyle i’m used to know, specially when it have a lot points of view and opinions.
    Sorry for this but i’m your BIGGEST fan round here, hope someday meet you and meet all your magnificent work.
    xo from Rancagua, Chile

  • Love this post!, thanks for doing this. I’m from Chile and i’ve always felt attracted to Paris and the gorgeous parisian style. Love this kind of articles where i can learn different lifestyle i’m used to know, specially when it have a lot points of view and opinions.
    You should write a book from this subject, i’m not mean one like “La Parisienne”, i mean one where we could learn whit differents opinions like this, with your touch of course, your are a great reference in this blogosphere.
    Sorry for this but i’m your BIGGEST fan round here, hope someday meet you and meet all your magnificent work.
    xo from Rancagua, Chile

  • My hometown is Pretoria, South Africa. Possibly the most unstylish eneventful city in the world! It has made me realise that the allure of the true Parissiene is to embrace your life, look and loves. Wear that Hermes scarf and your ballet flats. Eat a croissant. Paris is in your heart!

  • Moi je ne suis pas parisienne, mais seulement Française…Habitant en Australie , Française je le suis encore plus a l’étranger…l’article ma amuse j’ai de très bonne amies a Paris ou je vais régulièrement ( 2 fois par ans ) La ou je suis absolument d’accord elles ne ce prenne pas la t?te avec ce qui est trendy …elles veulent s’éclater être confortable , elle ne veule pas passe des heures a ce préparé …elles préfère passe une heure a prendre un pot avec des amies discuter , voir une expo …elles sont toujours super occupé mais elle ne manque jamais le dejeuner.
    Elles non pas d’obsession avec leur look…
    J’ai unE boutique a Sydney pour tout le monde je suis Parisienne (je suis de Bordeaux) mais avant tout je suis française…
    My Moto to my clients :Consider yourself a work of art.The secret to exuding the
    Charm and confidence of French woman is attitude ,the clothes are just there to Help.

  • I had already said so in my comments about the previous post on “La Parisienne”, but these are all a lot of clichés!
    If you want to see a different Paris as a tourist, take the metro up to “Château Rouge” or “Marx Dormoy”, and you’ll see if everybody is wearing antique jewelry, red make up, a trench coat and super high heels…

  • Bonjour Garance.
    Je m’excuse d’avance pour ce post qui risque surement de fâcher certaines d’entre vous.
    Née à Strasbourg (Alsace) et vivant depuis maintenant quelques année à Bruxelles j’ai pu donc comparer la vie au sein d’une ville de densité moyenne à la vie au sein d’une capitale.
    J’ai par dessus-tout énormement de mal avec ce cliché de la Parisienne, femme affranchie, indépendante, trépidante, réservée mais franche, sur d’elle, et toujours sur la pointe du bon gout.
    Je pense sincérement qu’on ne peut en aucun cas généraliser un caractère; une attitude pourquoi pas ! qui sait ?car c’est souvent lié a un courant, à une certaine éducation, une certaine attente qu’on a de vous, mais un caractère ? vraiment ? (je n’aime guère les généralités, pensez-vous vraiment que toutes les New-yorkaises se ressemblent ? ou est-ce du au fait qu’elles appartiennent toutes du “même monde” ? :)
    Je pense que fournir de l’interret et de la passion à cette idée idyllique de la Parisienne ne fait qu’accroitre (qui sait ?) cette attitude que certaines personnes peuvent justement reprocher aux parisiens, cette sur-confiance en soit.

    Je conçois tout a fait, que beaucoup d’entre vous ne vont approuver mes dires, mais y aurait-il tout de même pas un peu de vrai ?

    Bien à vous.

  • Je suis aussi une fille du Sud (de la Provence profonde), arrivée il y a un mois à la capitale…
    J’ai beaucoup de mal, tout le monde trouve ça normal, et pourtant j’ai jamais ressenti ce “décalage” dans les autres villes où j’ai vécu !
    Espérons que ça passe ;)
    Merci Garance pour ces années de blog extraodinaires.

  • “50 shades of la Parisienne” ! :)
    Je n’ai jamais été aussi “parisienne” depuis que je vis à l’étranger, et ça fait un bail!

  • La Parisienne c’est Emmanuelle Alt et Géraldine Saglio!

  • voyons…le rouge à lèvres, le parfum, un écharpe, un manteau, le sac, toutes chaussures confondues, des lunettes, un bonnet, un livre ou un journal, marcher vite,…bonjour madame, une baguette, laquelle ?, à l’ancienne svp..tenez, avec ceci ? oui merci, ça sera tout, au revoir :-) !
    bon, j’ai trouvé ça pour chanter un peu ;-)))
    https://www.youtube.com/watch?v=WeJc41wtnR8

  • I’m going to need to go to Paris myself to find out!

    https://newbornfanatic.wordpress.com/

  • Paris schizo girl October, 3 2013, 1:24 / Reply

    J’ai un rapport ambigu vis-à-vis du mythe de la “Parisienne” (avec un P majuscule)

    Etant née à Paris et y étant restée, j’ai un amour fou de la ville, mais cette certaine idée de la “Parisienne” m’a souvent gonflée voire étouffée.

    Lorsque l’on grandit au milieu de demoiselles grandes et minces, racées, pour la majorité en uniforme “trench-repettos-24h de Gérard Darel au bras”, c’est dans un premier temps le malaise adolescent de ne pas rentrer dans ce canon de beauté (non je ne ressemble pas à Charlotte Gainsbourg) mais ensuite très vite la lassitude d’un classicisme, voire d’un conformisme, qui ne laisse que très peu de place à la fantaisie (porter du court, des couleurs, de l’étrange, bref, se dé-mar-quer).

    Je m’en suis rendue compte lorsque j’ai vécu en Angleterre. Mon rapport à moi-même, au regard des autres, était totalement modifié. Aucun souci pour porter un combi-short à fleurs criardes, ou des boots vernies quelque peu baroques. Je n’ai jamais été aussi bien dans mon corps, et dans ma tête.

    Inutile de dire que le retour à la vie parisienne fut violent. Tout de suite le regard est là, celui qui jauge. Mais finalement, je me suis également rendue compte, qu’en tant que parisienne de naissance, j’avais toujours participé à ce sport national (car aucun doute Paris est un pays). Parce que oui j’adore rester des heures scruter les passants à la terrasse des cafés, je suis en quelque sorte l’arroseur arrosé.

    Maintenant je suis schizo : j’ai abandonné le trash anglais, j’ai retrouvé le noir et les belles lignes comme fondamentaux de mon style, mais je dois toujours avoir quelque chose de twisté sur moi, d’un peu décalé (un bijou, un imprimé, une matière). Plutôt crevée (moi, extrême ?) que de me retrouver dans cet uniforme qui m’a toujours un peu ennuyée (sauf sur Emmanuelle Alt, mais Emmanuelle = déesse sur Terre).

    Il n’y a pas “la Parisienne”, mais des parisiennes, qui ont juste en commun d’habiter dans la plus belle ville du monde.

    Et en conclusion, rien ne remplacera jamais des tartines beurrés au petit-déjeuner. Jamais.

  • Being a sunny California girl, but having grown up in Europe and Paris all my life, here are the things I notice about Le Parisian femme:

    She never has “highlighted hair” where for instance it’s brown with blonde stripes. She does not have fake nails. Her hair is kind of messy all the time, not in a “hairstyle”. She wears exquisite and offbeat outfits, never matchy matchy. She always carries a well made handbag, and wears good quality shoes. She is very too herself, quiet and doesn’t always express everything she is feeling at every moment. She is not too talkative and loud like we Americans especially. She is totally comfortable going to a cafe alone, and doesn’t need “girls night out” to gossip. She has a perfect figure regardless of her age. I really like and admire these things. Gee, it’s hard living in America to be just like her, but I have and am learning alot of all her good traits to aspire to. This blog is great and really makes you think, compare, and learn. Thank you Garance!!!!!

  • I read this post and the previous post on Le Parisienne, and found it insightful and amusing. The comments are very good perspective of what parisian woman is in the mind of anyone observing.
    And ye, there is huge difference between an average parisian, and inhabitant of any other town in the world. Yes, like someone already mentoned, there are plenty of stylish and cool ladies on the streets of Rome, Milan, Venice or any bigger city in Spain. Ladies with usually slender physique, slight natural tan, subtle taste in make up, and dressed mostly in basic but splendidly cut pieces. There are plenty of stylish ppl on the north too, on the streets of Stockholm for example.
    But parisians are special. And it has lot more to do with how they live and perceive themselves then looks or style.
    Parisian woman dresses to look good, while she still can move, work, do errands, and enjoy time with friends. She makes sure her body is fit enough that classic pieces look good on it. She knows that shoes speak volume, but dont have to be loud. She wears lipstick, not gloss. She wears lingerie under button down and jeans. She never looks cheap ( Most often case with american or brittish women trying to look glamed up and sexy).

    I love Paris. In all it is, and visit it as often as I can, and what I nticed so far is: It’s not hard to learn from parisians!I for example have meticulously cleaned my wardrobe of items that arent consistent with my regular wardrobe and dont fit my style, each time I got back from Paris.
    I also learned to always make sure I shop only for things I really love and will wear a lot.
    I never wore sneakers to begin with, not even in the gym ( I never go to the gym, but am thin) so balet flats or great men style patent leather brogues are logical choice for me.

    Paris is often cold even in spring and autumn, so great pair of quality leather riding boots is a must for parisians, and I have seen many sporting them even in may or september.

    Coats can and will be worn many seasons so buy the ones you absolutely love, not ones that are on trend. Ruffles and bold colors will eventually end up looking cheap and dated, but cachemere in navy, black and gray will always look good.
    Smile, enjoy, and walk confident even if you dont have perfect tan, or body u desire, but act like u always deserve the best.

    On the arogance note, even as tourist, i never felt out of place in Paris, even if I adressed everyone in english. Ppl will treat you as you treat yourself.

  • Marsea May, 22 2014, 2:04 / Reply

    I love this site ! I love all the thoughtful comments and essays . I think people like to romanticize about Paris whether you have bern there or not as a visitie …and that romanticism adds to the charm and can make experiences even lovelier :) I believe you see what you want and if you believe that people are cold or rude you will see examples manifest for you to reinforce your thoughts you took as fact without taking a virgin experience for yourself . I believe there are places with people of all different backrounds and personalities that make up a place and not everyone is going to be in a great mood 24/7 and that if you believe that most people are inherently kind then you will see that come forth for you:) and if I had to choose a way to look at life I would rather it be the ‘give people the benefit of the doubt cause you don’t know what they are experiencing at that moment’ mentality :) I believe that people try to define people and make a stereotype positive or negative and I really feel that you can’t totally define ‘the Parisienne’ . :) I believe we who aren’t from that part of the world or from Paris or France like to give the Paris Woman this mythical quality and project things onto her we wish her to be so we can long to be like her and fill up parts we want to enhance for ourselves :) it would be like categorizing anyone because if location. Some people in the states rise to the occasion of meeting their geographical areas expectations of people from ………….. Fill in the blank . It makes us more comfortable to have some reference tongi off of :) I am a native of the DC area and people like to define this area as political and ‘unfriendly’ and I had a neighbor who was from the Midwest and when he walked his dog he would grumble about the people in ‘this area’ being unfriendly ‘ and he wanted to move back to his home state. And u was tired of hearing how unfriendly people thought people in my homestatecwere and do I asked him … ‘Mark, do you think I am a nice person ?’ And he said,’ Yes.’And I asked him ‘Do you think you are a nice person ?’ And he said, ‘Yes’ and then I said , ‘So, dobyoubreally believe we are the. Only nice people in the state ? ‘ and he paused as if to really ponder this for the first time and said , ”No.’ And I felt I made him think a little more especially since I find that more and more people nice around and into and between different states and countries so you are seeing people who are making up a place but not necessarily natives. I don’t feel the political world at all. But it seems my area is defined by it. I think that there are people everywhere who try to feel they belong somehow to something and even resonate with feeling a kinship to a country they were never in or visited once or lived there a bit or stayed and how wonderful is that ?! :) as an outsider to Paris I have romanticized about it since high svhool when I saw glimpses of the life there in French class for four years and saw glimpses of it in fashion magazines and on tv and now on blogs . I think I would like to believe that all French women are like Garance since discovering her creative spot here :) I would like to think the Parisienne is welcoming and kind and interesting and funny and lovely inside and out as she presents herself . I think that Garance represents the kind of Parisienne I would like to think fills up Paris and that’s a lovely thought to have when I go :) I expect to see and interact with many ‘Garance Dore’s’ :) thank you Garance for your beautiful uplifting friendly site where all us visitors feel like we belong and for representing The Parisienne so beautifully to me and countless others ! Merci Beaucoup! Warmly , Marsea :) Gallagher

  • Jennifer August, 26 2014, 2:10 / Reply

    This is so near and dear to my heart. For my love of fashion and beauty comes from the total love of how effortless the Parisian women is. That she seems to have herself figured out and keeps it simple and modern yet elegant. She has a style, not a slave to trends and as she ages it gets better and older women are looked at so favorably like good wine. I love the unfussiness of it all.
    I am reaching for this in my life. In my mid-30’s a mother of two young boys I want to do less but not look it. I am very much inspired by this Parisian women while still trying to remain myself.

    I think its about quality and elegance with a passion. Simply stated.

  • Hello,

    I went through your blogs and I must say they are just awesome… You made it so easy to dress up like a Parisien.

    I also write (sometimes) blogs about unique chic, boho styles. Please have a quick look at them. I would really appreciate it.

    http://craftsetmoi.fr/blog/2015/04/30/1367/

    Thank you in advance :)

From the Archives

This or That
  • This or That
  • Holiday Gifting
  • DORÉ x THE OUTNET
  • Happy Holidays!
  • #AtelierDoreDoes
  • How To...
atelier dore this or that summer sandals chunky sandals vs. delicate sandals

This or That / Sandal Edition

This or That: American or Française?

This or That: American or Française?

atelier dore this or that lingerie lace or cotton sex month

This or That / Lingerie Edition

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That: The Beanie

This or That: The Beanie

This or That: Nails

This or That: Nails

This or That

This or That

This Or That

This Or That

Silja Danielsen Photo

This Or That: Low Knot or Top Knot