Let's Talk About...

Qu’est ce que j’ai pensé du Great Gatsby ?

11 years ago by

Après trois jours, je ne suis toujours pas sûre… Je me suis donc dit que j’allais faire le point, point par point.

Avec des points pour, des points contre, et des NSPQEP (Ne Sais Pas Qu’En Penser)…

Point Moulin Rouge
Les fameuses soirées de Great Gatsby sentent le déjà-vu dans Moulin Rouge alors que je n’ai pas vu Moulin Rouge (je n’ai vu que des bandes annonces, c’était déjà trop Disneyland pour moi). Elles sont très belles à voir mais c’est très, très, très sirupeux. Faut aimer.
Contre.

Point Leo Di Caprio
Pfffff, Leo est génial. Leo est un acteur tellement, tellement, tellement génial. Vive Leonardo Di Caprio.
Pour. Big pour. Rien que pour voir Leo, aller voir le film.

Point Yo Bitch
La musique est anachronique, elle a été réalisée par dieu (Jay Z) c’est à dire que qu’un peu à la Marie Antoinette de Sophia Coppola (mais 7 ans après) on peut entendre Kanye ou Lana chanter. Musique géniale, mais en fait, je ne sais pas si ça sert le film ou si ça déconcentre et surtout ça fait « essayons à tout prix d’être cool ».
NSPQEP.

Point Costumes
Les costumes, imaginés par Prada, sont sublimes, et la fashionista avisée peut même reconnaître certains hit des collections Prada des dernières années (revisités évidemment, ce film étant tout sauf cheap) comme la collection chandelier ou les fourrures rayées, entre autres. C’est un peu trop une distraction mais comme tout le monde n’est pas une fashionista avisée et que c’est très beau…
Pour.

Point New York
J’ai trouvé qu’on n’y voyait pas assez le New York des années 20, moi. Mais bon je ne suis pas Baz Lurhman, oh.
NSPQEP.

Point Carey Mulligan
Ok, voilà. Carey n’a pas la beauté du diable, elle est plus super mignonne que belle (même si au studio on adoooore sooon style !), donc au début on se dit qu’on ne comprend pas trop le casting. Comment Gatsby serait-il tombé fou amoureux d’elle ? Son personnage n’a pas plus d’esprit ou d’humour que ça. Bref, elle est un peu meeeeh.
Puis on comprend que Carey est tout simplement une projection et que l’amour dont elle est l’objet, elle ne l’a pas vraiment provoqué.
Le problème, c’est que quoi que l’on comprenne, Carey manque un peu de relief et que du coup, on ne croit pas vraiment à cette histoire d’amour. Dommage que ce soit le point central du film, quoi.
NSPQEP-contre.

Point Tobey Maguire
Il a un nom qui fait très années 20 et c’est déjà un bon point juste comme ça. En fait c’est tout ce que j’ai a dire sur lui.
NSPQEP.

Point symbolique
Ça n’y va pas avec le revers de la manche, niveau symboles et sous-entendus et on vous explique la signification du film pendant le film au cas ou vous n’auriez pas compris.
Genre quand Gatsby regarde la maison de sa dulcinée avec un oeil fiévreux et plein de passion inassouvie il tend la main et referme son poing pour qu’on comprenne qu’il a tout et qu’à la fois sans elle il n’a rien, dans un geste que Baz aurait pu piquer à Johnny Hallyday.
Contre, franchement.

Voilà ! Si j’ai oublié des points demandez-moi, et surtout dites-moi ce que vous en avez pensé !!! Je pourrais parler films pendant DES HEURES.

120 comments

Ajouter le votre
  • moi, j’ai hâte d’aller voir ce film, mais je comprends que tu n’ai pas été spécialement emballée, les avis sont assez mitigés!
    http://la-petite-vie-de-marie.blogspot.fr/

  • I haven’t seen it yet, but I’ll go just for Leooooooo! :-)
    Paris-New York Fashion Blog
    The Deep Blue Cory Fashion Blog
    The Deep Blue Cory Facebook Page
    Xoxo Cory

  • somehow, it’s just not on my list…

    http://littleaesthete.com

  • I loved this movie adaptation and I most strongly disagree with the negative reviews of The Great Gatsby. Anyone who’s read the novel knows that Gatsby is nothing if not ‘razzle-dazzle’ (to employ a critic’s words) and what better way to bring that to life than Baz Luhrmann’s exquisite use of aesthetics and cinematography? Baz also successfully brings all the sensations of the book (love, lust, jealousy, revenge to name a few…) into the screen with an incredible strength. And what better cast than Leo, Tobey and Carrie to bring this all to life ?

    As for Daisy Buchanan, she’s a pathetic character in the novel, who doesn’t take control of her life and watches her own tragedy unfold from the spectator’s seat.

  • well said, i concur! x

  • Olivia 20 mai 2013, 6:32

    Personally?
    If you read the book :) you’ll love it more…
    one addition I cannot resist: the position of Gatsby’s house is on the opposite side of the bay where Daisy lives, but on the same island, representing how Gatsby has reached their world through his fortune, manners and lifestyle, but will still always be different than the Buchanans.
    The book is genious, and I simply love Baz Luhrmans style so for me this film was a treat.

  • Abigail 20 mai 2013, 9:18

    Agree totally. Actually Carey’s portrayal is true to the book. Daisy is elevated to levels that exist only in Gatsby’s memory. He envisions her to be something she isn’t. She’s really just a silly, foolish girl. I think the critics are being ridiculously harsh. This movie extracts the essence of the book and really, that’s what’s important.

  • I totally agree.

    I know a few friends did not like the style or the « symbolism », but then they never read the book. The scene where Leo reaches for the green light – however cheesy it sounds – is actually true to the book. It was a pretty big moment in the book, so I would be very disappointed if it was not included.

    I think people would have a different perspective on the movie if they read the book.

  • Fanny 21 mai 2013, 12:50

    I totally agree Paula. I also loved the movie very much. AND one can’t ignore that fact that it’s an adaption of a book! I think luhrmann did an amazing job. therefore of course is the daisy character not likable, she isn’t in the book either! as for tobey and leo – i loved their cast. they were really good portraying nick and jay…

  • I very much agree, Paula. I thought it was a very good movie in itself, but also an exquisite (and, in fact, very faithful) adaptation of the novel. I never thought it possible (except maybe for the Anne of Green Gables Canadian TV series vs. the original book series :-) ) for any film to do such a good job reinterpreting any book, but the last hour of the movie really affected me as profoundly as the novel did when I first read it.
    I’ve read, studied and taught the novel many times, so I was anxious to see what the director would do with the iconic, literary-critic-favorite scenes (particularly, the « beautiful shirts » scene). I guess, I did not think the book was, in spite of the whole lavish luxury of the surroundings, particularly « cinematic, » let alone a material for a 3D blockbuster. The main storyline seemed to me simply too intimate and based pretty much on Carraway’s perceptions of Gatsby and his unfortunate desire for both Daisy and all the things she represents. I did not think that was translatable into film. And I was proven wrong. I remain dazzled both by the visual beauty of the film and its success at pulling off the deep, purest emotional appeal of the original story. I loved it.

  • Anastasia 24 mai 2013, 5:43

    I agree! I absolutely loved the take on the story Baz Luhrmann developed. I think the music and the aesthetics weren’t distracting, they added to the story. Also, I think Carey Mulligan is an impecable actress and portrayed what I at least had imagined Daisy Buchanan to be like. Leo does a particularly interesting work on Gatsby. On the other hand, I have never seen why would anyone praise Tobey Macguire’s acting…

  • I’m also not sure what to think of the movie. At times I felt like I was watching a Shrek-sequel: the whole scenery was way too edited and looked so unnatural and at times a bit overdone indeed. I felt like the story was pushed back to the background and the whole party-sphere and special effects got the upper hand . But I did like the music though: Jay Z, the XX, Lana del Rey, can’t do anything wrong with that.

  • Comme toi, je suis sortie de la salle de ciné un peu sans avis sur le film, sauf, bien évidemment, que Léonardo Di Caprio était vraiment fantastique comme acteur ! Même avis que toi sur les fêtes, c’est du lourd… par contre, Tobey Maguire est pile là où il faut en narrateur désabusé. J’ai revu la version avec Gatsby et au final, cette dernière version est ma préférée, pour Léo et le point de vue du narrateur sur l’histoire qui s’élabore dans un sanatorium ou HP, pas mal.
    Bon… Mia Farrow et Léonardo ça aurait été pas mal, mais pas possible alors le choix de Carrey Mulligan n’est pas si mal… le personnage de Daisy est le plus insupportable au final !

  • Heureux d’apprendre que tu adores Léo ;)

  • Je suis dans le même cas,je ne sais pas trop quoi penser du film… Mais un point à relever, ce sont les bijoux, et quels bijoux!!! La collection par Tiffany est magnifique <3 (beau placement produits, on voit notamment très souvent la bague/chevalière noire de Gatsby).
    http://www.tiffany.com/Shopping/Item.aspx?sku=29430136

  • En ce moment je lis tous les avis que je peux trouver sur ce film. Je ne l’ai pas encore vu et je crois que j’attendrai le DVD en location. J’ai adoré Moulin Rouge => un grand: pour. La folie tournoyante, la musique, le mish mash des couleurs, c’est justifié par le sujet et le lieu.
    Pour Gatsby tout le monde dit que c’est Moulin Rouge puissance 10 mais l’histoire pour moi ne justifie pas ce débordement. J’ai eu l’occasion de voir hier un Making of et cela m’a conforté dans mon opinion: =>J’attendrai le DVD. J’ai peur que ce ne soit trop bruyant, trop éprouvant pour les yeux et les oreilles, genre on en sort avec une tête grosse comme ça! Pour Carey je pense pareil. A souligner aussi un anachronisme: trop de gens et de personnages dans les plans et les scènes alors qu’à l’époque, après la guerre, la terre n’était pas aussi surpeuplée. Bon, on dira que c’est le style Baz Luhrmann mais: More might be too much…

  • Garance, the las description was good enough to make me reproduce (the closing fist) while reading the lines, is that normal?

  • Leonardo…le magnifique. Ce type a une puissance de jeu dont je ne me lasse pas. L’acteur avec un grand A. Moi j’aime l’univers onirique de Baz Luhrmann même si sa réal est un peu moins nerveuse que pour ses précédents films. Le film aurait gagné à être plus court. Mais moi ce qui m’a vraiment chopée, c’est la mélancolie du personnage de Gasby. Donc pour Leonardo, mille fois oui. Et pour la musique, je suis d’accord avec toi !
    http://www.mode9.fr

  • For my taste, Joel Edgerton did not quite capture the right tone for the vast sense of patrician entitlement, cruel, ruthless arrogance of Tom Buchanan in the book. Edgerton is a little too lowbrow.

  • Alors là d’accord !
    NSPQEP total de ce film ! En fait, le fait de l’avoir lu m’oblige à comparer et ça c’est souvent mauvais pour le film ! Cependant Baz reste assez fidèle au livre mm s’il se permet qq libertés qui ne sont pas toujours bénéfiques au film ! En revanche, pas d’accord pour Carey Mulligan, elle est sublime dans le film, elle joue bien la fille un peu perdue dès qu’elle n’est plus au centre de l’attention des autres !Et Léo trop parfait, no comment … Mais je trouve que le final manque un peu de folie, tout est trop lisse, les fêtes et les personnages trop caricaturés … Bref du plus et du moins c’est la battle intérieure.
    Mais ça vaut le coup d’oeil quand même, pour l’originalité et le jeu d’acteur au moins !

    PS: le « point symbolique » est pourtant dans le livre quand gatsby tend les mains vers la lumière ! En revanche Tom ne se tape pas Myrtle dvt les yeux de Nick, ça c’est du symbolisme inutile et impossible, on avait bien compris que c’était sa maitresse et ils n’aurait pas fait ça à l’époque ( en tt cas le livre ne le dit pas ! )
    PPS : pardon je m’éternise mais je pourrais parler de film pendant des heures moi aussi ! ;)

  • Alors j’ai moi aussi tiquer sur le côté anachronique de la musique, je n’ai pas cru une seule minute que Gatsby pouvant s’amouracher du personnage de Daisy (absolument insupportable) et je suis sortie de la salle en me disant heureusement que Léonardo était dans le film …

  • Je ne l’ai pas encore vu, mais je suis tout de même d’accord avec le point Carey Mulligan, et ce résumé est bien fait, et bien drôle, sur le point symbolique!

    http://www.laurablogmode.com

  • THE WHOLE MOVIE IS ‘MEEEH »

    I thought the parties would be fancier and classier…scenes looked a little trashy. The book was way better in every sense…

    Daisy’s voice is actually the same as I imagined.. a little ‘airhead’ perhaps…??

    LEO IS THE CUTEST THING THERE!
    Brunette Letters Blog

  • Catherine 20 mai 2013, 2:44

    In the book, the parties are very trashy. That is actually the point… Gatsby is supposed to be nouveau-riche. There are girls falling in pools, couples getting in fights, spilling things on each other and themselves… it’s all in the book. I never understood why people thought it was supposed to be glamourous.

  • sandrine 20 mai 2013, 1:40 / Répondre

    n’ayant pas vu le film, je ne me permettrai pas de faire une critique. Toutefois, connaissant le « style » de baz lhurman, ce n’est pas nouveau qu’il utilise « l’anachronisme » musicalement parlant. La bande son de moulin rouge était le parfait exemple. en ce qui concerne carey mulligan… c’est fou le buzz autour d’elle, en moins de quatre ans la miss à tournée avec steve macqueen (oui, oui, il y a un réalisateur qui se nomme ainsi. Si la team garance doré ne connait pas, je vous conseille hunger et shame ses deux premiers films), les frères cohen, le réalisateur de drive dont je ne me rappelle plus le nom.

  • Le point le plus important est que le film est basé sur un des plus beau chef d’oeuvre de la littérature américaine. Le film est tout simplement un désastre, une insulte au livre. Fitzgerald n’a pas du tout écrit une histoire d’amour. J’ai trouvé ca complétement « over de top », limite ridicule.

  • L’idée n’est pas non plus de faire du copier/coller du livre, c’est une adaptation moderne de Baz L., d’où, je pense, le choix des musiques qui est très ecclectique. Mon seul point négatif c’est le début qui trainait en longueur, les fêtes, les grosses voitures … etc Après pour le choix de Carey, tout le monde se fait une image de Daisy de gravure de mode ou top model, mais peut-être que sa beauté est tout autre.. pas du tout physique, beauté de l’esprit why not ? Et Léo… il est juste parfait, totalement dans son personnage. En tout cas j’ai adoré ce film !

  • I need to see this movie for the clothes only, if for nothing else! But I do think you really should see Moulin Rouge, I mean it is different and I think you will like it in the end. Hey, Ewan McGregor makes it worth watching the movie :)

  • I’ll take Ewan over Leo any day!

  • Leo est parait il tres bon dans le film et Carey, j’ai un peu de mal donc j’hésite à aller le voir

  • Je pense que le livre était chiant et que Luhrmann a fait un bon taf en adaptant Gatsby à une sauce « péchue », une BO actuelle, des images de fêtes magnifiques qui nous font virevolter dans un univers comme tu le dis presque irréel (mais j’ai adoré Moulin rouge, Romeo+juliette, et j’adore Disney, comme tu dis). J’aime qu’on me balance quelques paillettes dans les yeux et j’ai été + que servie.

    Le roi Léo dans toute sa splendeur, qui comme Gatsby, est un être solaire semblant tout puissant, et toutes les planètes (acteurs) qui gravitent autour dans une danse folle, ne sont mis en lumière que lorsque Léo le décide. C’est dément son jeu. je suis pas du tout « groupie » mais il sait m’émouvoir dans son jeu d’amoureux fou comme me faire peur quand il se met en colère.

    Comme toi j’ai trouvé Carey Mulligan fadasse, rendant assez étrange l’amour dévorant de Gatsby, mais c’est finalement très sensé avec l’image des femmes véhiculée par l’histoire du bouquin (assez nian-nian et intéressée). Mais en fait ça met bien en relief l’histoire d’une cristallisation totale du père Gatsby, où Daisy ne revêtait que les grandes qualités que lui imaginaient son amant.

    Par contre Tobey Maguire je l’ai trouvé parfait pour ce rôle. La gars gentil, le bon copain, je l’ai trouvé dans son élément, je n’adhère pas forcément quand il a le personnage principal, le « héros ».

    les deux faiblesses du film à mon avis étaient la scène dans le sous sol du barbier (pas très utile ? ) et le fait que la deuxième partie du film perd en puissance par rapport au début.

    Bref j’ai beaucoup aimé et je pense aller le revoir !

    Bref je suis fan et j’ai même envie d’y retourner

  • I prefer Mia Farrow Robert Redford version. Leo is a great actor, but the the way Robert Redford look at her says everything about his feelings. Didn’t felt that in Leo’s character
    Daisy / Carey did not believe her at any time, too flat. And what about Mr.Buchanan …. meeeeeeeeehhhh.
    With the old version I was transported to the madness of the 20s … with the current …. looked like I was watching a puppet theater, not a movie.
    This version didn’n touch me, while I can wacht the old one thousand of time and always loved it.
    Of course this one it’s a great production. Loved the costumes and the superb Tiffany’s jewellery and the music.
    In fact, now I’m realizing I didn’t liked the casting at all.

  • Leonardo di Caprio sexiest man alive, but he never played so bad in a Movie before :(

  • Aleksandra 20 mai 2013, 2:18 / Répondre

    I haven’t seen the movie yet, although I intend to :) Well, actually… I’m expecting something a little bit too cheesy because, come on, it’s Baz Luhrmann! If you’ve seen Moulin Rouge or Romeo & Juliet (or the trailers haha) you can easily guess what kind of movie it will be and just loosen up :D

    Oh and one more thing, I also cannot understand – why Carey Mulligan? To me, she’s a typical girl-next-door…

  • Tu as oublié de préciser quelque chose: as-tu lu le livre? :-)

  • Je me demandais la même chose!
    J’ai trouvé que c’était une interprétation plutôt ‘spectacle’ du livre, ce qui a ses bons et mauvais côtés, et que ça manquait de subtilité et de finesse. Mais j’ai adoré le casting, et je trouve le fait que Carey Mulligan soit mignonne plutôt que belle (???) n’a rien à voir avec la question de l’amour de Gatsby. Daisy est un personnage complexe, et C.M. présente cette complexité mieux que Mia Farrow dans la version de 1974.

  • Savannah 20 mai 2013, 2:41 / Répondre

    Les musiques, l’ambiance année-folle de la première partie du film, les costumes, la bande son m’ont laissé sans voix!

    Par contre, et cela doit être du au fait que j’ai vu le film en 2D, certains plans filmés étaient trop rapides, trop brouillon. En 3D cela doit être plus agréable mais en 2D les mouvements de la voiture de Gatsby étaient insupportables!!
    Pour finir, je pense que le film connait de vraies longueurs pesantes.

  • What about the jewelry?

  • Marina B. 20 mai 2013, 2:59 / Répondre

    Je voulais absolument aller le voir, mais maintenant, après ton analyse, je ne suis plus aussi sûre !!))

  • Oh, Garance, this is the key to your success – you can explain what I think to ME in few simple sentences. I’ve been a loyal reader for a while and there have been so many things we share a point of view on.

    I’d only add that weird casting choices go far beyond Carey. When I learnt they had Ben Affleck in mind for Tom Buchanan, but he had to refuse due to a busy shedule, I went crazy: why, oh WHY couldn’t he make it???!! He would be the perfect Tom!

    Leo is a genious. He could easily play Tom Buchanan. Or Nick. He could even play Daisy and it would’ve been brilliant)))

  • Je comprends tous les reproches mais sur les points sirupeux, NewYork et symbolique ils ne font que refléter au plus près les description du livre. En tout cas c’est très proche de ce que j’avais imaginé à la lecture autant au niveau de l’intensité que de l’esthétisme. J’ai adoré!! Je ne redescends pas de mon nuage

  • Gabrielle 20 mai 2013, 3:07 / Répondre

    J’ai à peine tenu 1h30 et je me suis barrée fissa. Trop c’est trop….

  • Colette 20 mai 2013, 3:22

    Too much, je suis bien d’accord. Une bouse ce film !

  • Katarzyna 20 mai 2013, 3:09 / Répondre

    Haven’t seen the movie yet, but I looooove the book and from what you’ve described about movie, it IS a spot on.
    About Daisy Buchanan (in this case Carey Mulligan), she was never supposed to be striking or witty, just cute and kind of flat character, like you said. In Gatsby’s memories, or even better, in his imagination she is an embodiment of perfection, but reality is a completely different story.
    Carey? From what I’ve seen of her acting in movie Shame, she is well able to bring out the most subtle emotions, so if you found her flat in this movie, it is because that’t how she’s supposed to be.

    Can’t wait to see it, although I’m terribly in love with Farrow-Redford couple and will probably have difficulties not to constantly compare. :)

  • Wow wow ton post et certains commentaires m’obligent à sortir de ma torpeur ;) …Pour le coup je ne suis paS d’accord avec toi Garance, je trouve Carey Mulligan parfaite dans ce rôle. Alors oui, elle est « plus mignonne que belle » et ne correspond pas vraiment aux critère de beauté très hollywoodiens, mais la retenue, la réserve, le côté un peu « perdu » qu’elle dégage étaient exactement ce qu’il fallait pour ce rôle qui prend un peu le contre-pied avec un Gatsby immense, grandiose voire mégalo. C’est en cela que je trouve l’histoire d’amour entre ces deux personnages, géniale :)

    Au plaisir de discuter encore cinéma avec toi, j’aime ce type de post :)

  • I saw it – in all its full glory – 3d! I say if you want the intellectual stimulation to read the actual book (it is a must! a true literary masterpiece)

    But if you want Hollywood entertainment with beautiful movie projection this movie truly got it. I enjoyed it for the costumes, camera effects and such.. Yes, Leonardo di Caprio is great too!

    I think Carey should be somewhat ‘flat’ as you put it. Gatsby fell for an imaginative person that had nothing to do with the reality. Carey is like a cute puppy without true worries (Fitzegerald describes her along those lines, I think). There is no true deepness to her.

    http://www.azrakunworld.com

  • Avec un F Sofia Coppola ;)

  • Youhouuu !

    Humhum, pas trop d’accord avec vous chère Madame. J’aime Baz Lurhman + Leo DC depuis qu’il a15 ans (i.e. : Romeo+Juliet, je ne m’en remets toujours pas.). Mais je n’ai pas trop aimé Moulin Rouge.

    Question costumes et placements de produits, je trouve que c’est fait de façon plus légère que dans Anna Karenine, et rien que pour ça, je fais thumb up.
    Léo est parfait, on est toutes d’accord là-dessus ce me semble. Beau, trop bronzé, en pink suit et un tantinet violent contre les nantis dédaigneux.
    Maguire, je le trouve très bien dans ce rôle de jeune homme qui regarde de loin, empégué et pourtant questionnant les choses.
    Quant à Carey Mulligan, je ne m’attendais pas à trouver une bombe incendiaire en fait. Elle joue très bien les années 20 et leur débauche, tout en étant en réserve (jeune fille de très bonne famille oblige) et au personnage lâche finalement.
    Et la BO : parfaite pour moi. Surtout les remix de Beyonce et Back to Black. Et le solo de trompette dans la 1ere scène de l’appartement à NYC
    Seuls les effets spéciaux à outrance m’ont un peu chagriné. Ils n’étaient pas nécessaires. Le film brille sans tout ce toc. Ou bien est-ce fait pour contribuer à cet aspect faux ? No se.

    Voilà Madame, j’ai adoré I dare say :)

  • I wasn’t a big fan of it. Don’t judge Moulin Rouge before you see it because it is actually so much better than Gatsby. If you’ve seen Moulin Rouge and Romeo + Juliet you know how good Baz can be, and Gatsby was not it. I didn’t get any depth in this movie, it felt like watching the story line of Gatsby be flatly played from afar. I also agree that the music was good, but was distracting from the movie. The songs never really flowed with the actions on the screen.. Also why didn’t he use Florence’s song more in the film!

  • Diane D. 20 mai 2013, 3:40 / Répondre

    Alors…d’accord avec le point Carey Mulligan: on comprend mal comment Gatsby a pu en tomber amoureux, sachant qu’elle n’est rien: pas de personnalité, juste une figure ronde et mignonne. Bon.
    Par contre, la musique réactualisée, les effets spéciaux, le cadrage, les couleurs (notamment les yeux de Léo), malgré toutes les critiques négatives que j’ai pu lire, je dis OUI OUI OUI. Ca ne représente pas les 20’s mais l’idéal qu’on s’en fait, ça modernise le tout et on se sent proche des personnages, ça crée surtout un monde entre le rêve et la réalité, un entre-deux on ne sait pas trop où, et CA c’est la grande force du film. On a tenté de faire quelque chose, de prendre le parti du merveilleux plutôt que de la plate reproduction.
    Donc au final…un OUI pour ce film qui n’est pas Great Gatsby mais une espèce de conte moderne dans lequel on se plonge avec délices.

  • Diane D. 20 mai 2013, 3:42 / Répondre

    Dernière précision: comment ça Leo joue mal…? Pour moi, son jeu est excellent…j’avais peur de voir Leo (Inception, typiquement) mais j’ai vraiment vu Gatsby…Big up.

  • Daisy honestly is supposed to be a little flat and superficial. Their love story isn’t supposed to be inspiring (Romeo and Juliet), but to highlight the selfishness and pettiness of most of the main characters. I thought she did a great job!

    http://www.anna-bird.com

  • 1000 x Oui pour Léo et pour Carey, à la rigueur peu importe. Dans le Gatsby de Fitzgerald, Daisy n’est même pas la projection de l’amour dont elle est l’objet. Daisy n’est que la personnification du désir absolu de Gatsby : le temps ; et temps est insipide, il n’a pas d’odeur, ni de forme. C’est pour ca qu’il ne fallait pas une femme avec trop de relief. The Great Gatsby n’est pas une histoire d’amour, c’est l’histoire d’un homme en quête d’un passé qui n’a jamais existé. Gatsby à la fin, se rend compte que ce n’est pas en possédant Daisy ni en se faisant construire un château qu’il réussira à reconquérir sa jeunesse.

  • Thank you for your analysis. I have not seen it but from everything that I read about it and the trailers that I saw, it looked, yes, a bit too syrupy & over the top for me. I think as fashion people, we are « supposed » to like it, especially because of the Prada costumes. The whole idea of his take on the story, with the modern music and the filming it in Australia was a total turnoff to me. I think it would have been more appealing had it been filmed on location, on the North Shore of Long Island. The whole culture of that area permeates the story and has an impact of how the characters see the world and that was totally disregarded. I totally agree with you on the Carey Mulligan casting- she’s cute, not stunningly beautiful. I think the casting was off for Daisy.
    Maybe I am getting old, but I don’t think I could sit through it in a theater. Maybe I’ll do on demand in a few months when it comes out on DVD.

  • Thanks for the review! Did you read the book? Because I think Daisy just isn’t a strong character anyway… She’s just blah, throughout the whole book! I think that maybe the film has made too much of their relationship, because it’s kind of a side story anyway. The Gatsby/Daisy thing is more about what she represents to him, what he could never be. Over the years she was on a pedestal in his mind, while he dug deep to get some money in his pocket to be ‘worthy’ of her. All of this contributes to the tragedy in my mind… he’s gone to such low depths to get where he is, and why? – she’s not even worth it!!

    Also she’s kind of an ‘oh-no-my-life-sucks-please-come-and-save-me’ character, which I think is a sign of the times when the book was written. Women weren’t supposed to have strong personalities. And that’s why I think Jordan was my favourite character. :)

  • Dix mille fois contre. Les acteurs ne sont pas convaincants, le film reste dans un premier degré bien loin de la force du roman, les images sont kitsch et indigestes… Baz Luhrmann réussi à transformer la perle de Fitzgerald en harlequin hystérique, et ni Leo ni les costumes de Miuccia ne peuvent faire avaler cette pilule…

  • Bonjour Garance
    J adore tes articles en general, mais une phrase dans celui ci me met tres mal al aise, je n ai ni lu le livre ni vu le film, mais je ne comprends pas pourquoi cette fille n est pas suffisamment belle ,drole , spirituelle pour meriter l amour de Gatsby a tes yeux?
    Faut il etre physiquement irreprochable pour meriter l amour d un tel homme?
    Peut etre celui d un homme superficiel…. Je prefere penser que l amour est au dela des apparences et de l intelligence que l on veut bien vous preter. C est une alchimie merveilleuse qui unit deux ames qui trouvent une resonnance l une en l autre….

  • Benedicte 20 mai 2013, 4:39 / Répondre

    Ca me tente pas trop. J’ai assez peur de l' »effet Disneyland » comme tu dis. En même temps Leonardo est un acteur waouh comme tu dis encore (Django !) et j’ai bien aimé Carey Mulligan dans Drive. Encore une we de pluie et je me laisserais tenter…

  • Je suis allée le voir hier soir et justement avec une de mes amies on faisait les pour et les contre de ce film que nous avons tant attendu! Et finalement nous en sommes arrivées à la même conclusion « ouais, Gatsby c’est un film sympa », mais ça veut dire quoi en fait, un film sympa?
    C’est juste le genre de film qu’on a aimé voir, on a pu admirer les costumes, les décors, le jeu du grand Léo mais on n’est jamais rentré dans le film, on n’a pas été touché, on n’a finalement pas ressenti grand chose, ni colère, ni joie, ni malaise! Et bien que les décors et les costumes soient à couper le souffle, il y a vraiment un excès de tout, tout est « trop », le mouvement de la caméra fait too much, les couleurs trop parfaites, les musiques trop trop, bref c’est trop! et on en demandait, ça aurait pu être parfait mais on ressent tout le temps ce « trop » et pendant le film, on y croit pas assez, on ne se laisse pas prendre au jeu. Dommage! Mais le film est finalement « sympa » bien que voulant trop plaire au public, ne se laissant pas assez aller et en étant un peu trop « cul-cul la praline » sur les bords!

  • Je suis complètement d’accord avec toi. Je trouve que le film est très bien réalisé avec un acteur aussi génial que Léonardo Di Caprio mais il manque un peu de saveur, l’intrigue ne tient pas le spectateur en haleine, du coup c’est quelque peu décevant.
    Par contre c’est le réalisateur de « Roméo + Juliette » et « Moulin rouge » et je les conseille VIVEMENT!
    Même si tu sembles avoir quelques aprioris notamment due à l’effet Disneyland de « Moulin rouge » ce film est juste à couper le souffle. C’est une histoire d’amour extrêmement touchante entre un garçon pauvre et une femme -splendide- avide d’ambition et de gloire. L’univers cabaret y est bien représenté et les musiques sont tout simplement magnifiques.

  • Je suis absolument d’accord avec les différents points que tu as énumérés… Sauf peut être pour la musique que j’ai adoré ! Certes, elles ne collent pas vraiment avec l’époque mais ça m’a plu et cela donne un petit côté moderne et pétillant au film… Pour le rôle de Nick Carraway, j’aurai préféré un autre acteur car (confidence pour confidence) je ne l’aime pas du TOUT. Bref, j’ai lu le livre avant d’aller le voir au cinéma le jour même, ah ah !

    J’espère avoir le plaisir de te voir sur mon blog: http://sunny-spirit.blogspot.fr/

    À bientôt !

  • And how to forget this Prada?
    http://www.ladygrett.com/2013/05/Prada-Gatsby.html

    Vive Scott Fitzgerald!
    Vive Miuccia!

    Bisous

  • clair que Leo est un dieu. Il me surprend souvent. J’ai bien envie de voir ce film.

  • jsuis vraiment d’accord avec toi et super contente car comme un ecrivain ( je te l’ai deja dit ) tu arrives à exterioriser ce que je pense sans pouvoir y mettre les formes, vraiment top ;)

    Je trouve qu’on ne ressent pas vraiment les années 20 30 du film, et pour la musique, mitigée aussi
    les decors et les costumes sont evidemment sublimissimes, fabuleux bref pas de mot, leo, c’est l’amour de ma vie on y touche pas, tobey mcguire j’ajouterai qu’il est vraiment genial aussi, il habite vraiment son personnage, mm sa voix est super etc…
    carrey mulligan, je pense vraiment pareil: j’ai pas trop compris, puis au final, pour qu’elle soit si decevante à la fin, elle ne pouvait pas être si extraordinaire que ça, ( de par son physique, son charisme etc…)
    Globalement, mm si ca reste un film à voir bien sûr, qu’il manque de profondeur et de complexité
    tu as vu celui avc redford sinon?

  • You got some good questions. And answers too. I’ve seen it yesterday and I like it but this LIKE has a loong explanation – but I’m gonna make it short, I hope : )
    I am a costume movie sucker /lover and to me it’s a whole another category when it comes to critiques, and likeness of the movies. Also, with book adaption movies, these days I expect a somewhat different interpretation and we are talking about Baz Luhrmann, here – so, some things are to be expected.
    It’s different and I wanted to see something different.

    Costumes are great and set design is abundantly crazy.

    And music: what is not to love about here: http://www.youtube.com/watch?v=1-9ybOSRgXI
    M.

    http://mdotonstyle.com

  • Agreed, I thought the music was « trying too hard » for cool.

  • Alexandra 20 mai 2013, 9:17 / Répondre

    Regarding Carey as Daisy: She’s not supposed to be interesting. In fact, she is supposed to be flat, boring, vain, etc. That’s the whole point of her character. It’s supposed to make Gatsby’s dream all the more tragic.

  • Stefanie 20 mai 2013, 11:42 / Répondre

    I haven’t seen it yet, but regarding the symbolism: the scene you describe with Leo is taken exactly from the book where Nick describes him standing and staring out as if trying to reach for Daisy across the water.
    Also I concur with the above comments about Daisy being vapid, foolish and a spectator in her own life. The only thing she really cares for is her daughter, but even then it is from a distance.
    I am intrigued to see how they do Jordan, she is one of the most interesting characters in the book in my opinion.
    The only thing making me hesitate to see the film is the inclusion of the scenes with Daisy and Gatsby in bed. In the book the hints and insinuations are far more powerful, though I guess less « bang for your buck » in terms of modern cinema.

  • bonjour… et pourquoi pas une version bande-dessinée de GATSBY sortie début janvier en France et à te procurer absolument ? après le roman, le film avec Redford, je pense que tu devrais lire cette bd avec un point de vue tout à fait différent…
    http://www.amazon.fr/Gatsby-magnifique-Benjamin-Bachelier/dp/2070647064

  • Well I have to agree with you about most of the points. I wasn’t sure about Carey, but since those words in the end said about Daisy and Tom, that they are « careless people », are so true in the context of the story, I think she provokes the right feelings – that she’s not worth Gatsby’s great love. I did love the film though, Leo is incredible, the atmosphere is breathtaking. I just did not like the fact that there are way too many things told, there isn’t any space left for thoughts, interpretation, imagination… But I guess that’s the problem with Hollywood, films are made for people who are too lazy to read good books. I believe if one hasn’t read any Dostoyevsky, he or she cannot fully understand the idea behind the The Great Gatsby.

  • I agree with every point you’ve made in this list except the music. I would give the music a 100% CON! It didn’t work at all. When you use contemporary music in a period film, it should almost go unnoticed but in a good way. It has to be done seamlessly, not blaringly. But this entire movie was done blaringly and over the top so why should the music be any different. Suffice it to say, I didn’t like anything about this version of Gatsby except the costumes and LEO! Leo made me fall in love with him! I now have a slightly unhealthy crush on Mr. DiCaprio. :)

    I also have never seen Moulin Rouge for the same reason, it looks like a Disneyland version of the Moulin Rouge.

    p.s. Sofia Coppola would have made a great Gatsby movie!!

  • I simply love the novel. Yeah, the music is not as cool as it would like to be, I agree. But Daisy Buchanan’s character is in fact flat and shallow, beautiful but nothing special or interesting. So, I think Carey Mulligan is a good match.

    http://borntobechic.com/the-great-gatsby/

  • Je suis complètement d’accord avec toi voire plus critique. Même si les scènes de fêtes sont réussies, et qu’on a envie de croire à la fougue de Léo, le film est vide, complètement vide, et altéré par des images 3D kitchissimes. Quel ennui…

  • Pierrette Tchernio 21 mai 2013, 5:40 / Répondre

    Bonjour Garance,
    ta critique de Gatsby ne m’a pas toujours pas donné envie de voir le film (chui pas très fan de Lurhmann à la base) mais elle m’a mise en joie pour la journée tant j’apprécie le ton de l’article (je suis avec assiduité ton blog alors que je n’ai vraiment rien d’une bête de mode, bien au contraire !).
    N’hésite pas à parler plus souvent de tes impressions cinéphiliques !
    Très bonne journée.
    Cordialement
    Pierrette Tchernio
    P.S : Et si tu as 5 mn à perdre, tu peux venir faire un tour sur mon blog : http://lescahiersdepierrettetchernio.tumblr.com/ J’y cause ciné (tiens donc !) mais de façon un peu ludique (du moins je l’espère).

  • Marjorie 21 mai 2013, 5:50 / Répondre

    souligner simplement le choix de la dentelle de Caudry, pour rendre hommage au savoir-faire de ma région. Merci à Catherine Martin et Solstiss :-)

  • Un grand moment de cinéma!
    On peut toujours trouver quelque chose qu’on n’a pas aimé, mais la voix off est super, quand on a lu le livre avant d’avoir vu le film, les phrases de Scott fitzgerald sont sublimées, il faut en faire profiter le spectateur,
    J’ai revu le même jour le gatsby avec redford, moi qui en avait un souvenir ému, il paraît fade, quant à Carey Mulligan, ce n’est qu’une écervelée, et la, Mia Farrow joue bien mieux ce rôle, à mon avis

  • But have you read the book ´Garance? I like the film very much! Not as much as the book of course, not even as much as the old Redford version, but I liked it a lot! I love the story, and the characters and the music, and the dresses and how you wait and wait for something to happen, and nothing really does. Carey Mulligan is a fantastic actress, FANTASTIC and her role is meant be flat and shallow, but I can see why Gatsby is totally head over heels anyway. I wouldn’t give it a 5 star as i.e I would give for Master or Amour, but a 4 maybe. Its a stylish film and Leonardo is amazing as always, and I am not even a fan :D But you have to read the book to get the film I think!

  • Karolina 21 mai 2013, 6:48 / Répondre

    Garance, I love your blog, but this post was so not you:( I can’t believe you judged Moulin Rouge by watching just the trailer…

  • Je suis d’accord avec toi, rien que pour Leo il faut aller voir ce film ;)

  • Bon soyons sincère Gatsby c’est sympa,ça se laisse regarder mais c’est pas non plus le film du siècle,il y a quand même une petite déception niveau costumes,à part une robe et certains accessoires de tête sublimes;on est un peu frustré côté intrigue^^
    Une chose est sûr,la seule raison qui pousse à aller le voir c’est Leonardo,il est juste excellent dedans

  • I think that Daisy (Mulligan) is somehow a projection of Zelda – loving to party, loving the champagne and a bit spaced out on all deep heart issues. Personally I love the book and liked the movie just fine, even the Jay-Z soundtracks :)

    http://www.timelessdifference.com

  • I recommend reading the book if you have not done so already.

  • ….could not resist chipping in to advocate the use of music – it’s not self-servient – it’s should rather be viewed as a bridge between decades – it is like with clothing now – a la 80ies – it is like then but with new detailing. Music does the detailing…

  • it is a looooooooooottttttttttttttt better than Moulin Rouge, yes some kind of cheesy but unbareable and music was awesome I love the beyonce version of the master peace of back to black

  • Anne-Laure 21 mai 2013, 12:51 / Répondre

    Je suis complètement d’accord avec des commentaires du dessus: les gens n’ayant pas lu le livre seront surement un peu déçu. Mais quand on a adoré le livre – comme moi -, on trouve le film très fidèle au livre et c’est bien l’essentiel d’une telle adaptation, non ?

  • Colette 21 mai 2013, 3:04

    Je pense que c’est surtout les gens qui ont lu le livre qui seront déçus … Et depuis quand le but d’une adaptation est d’être fidèle à un bouquin ?! Pour ma part j’ai trouvé ça fidèle à l’histoire certes, mais pas au décors que je suis imaginée.

  • Merci ! Mais vraiment merci de parler du cas « Carey » parce que oui elle est super mignonne mais à coté de Leonardo elle fait tâche (je n’ai vue que la bande annonce pourtant !) à tel point que je me demande si je vais aller voir le film ! J’aurais aimé qu’ils choisissent une actrice avec le visage plus fin, plus gracieuse que mignonne, Kirsten Dunst par exemple !

  • For a blog that is usually taking a stand for women of all colours, shapes and sizes, I find it very weird that you chose to describe your perception of Carey Mulligan in this movie, not by referring to her performance first (which I guess, one is entitled to see however one wants) but to her looks. And really… she isn’t beautiful enough to inspire feelings of great romance… ?? What sad views.

  • Moi j’ai beaucoup aimé. Je n’avais vu ni bande annonce, ni lu le livre (honte à moi ?), donc la surprise était parfaite. Assez d’accord cependant avec toi s’agissant de la prestation de Carrey…

  • Le début une demi heure j’ai compté avant de voir l’acteur phare du film UNE DEMI HEURE OH!!!! Et la fin je suis restée perplexe une moralité vraie certes mais un peu bâclé et surfaite n’ayant pas lu le livre je n’ai pu faire de comparatifs mais l’avis global est assez BON, mise à part DiCaprio qui est un excellent acteur, le personnage Jordan Baker interprété par Elizabeth Debicki était très bien joué, très bonne actrice, le prochain film BLING RING à voir. Des bisous

  • Lopez Sanchez 21 mai 2013, 6:03 / Répondre

    Melolimparfaite ? 20 mai 2013, 2:09 / Répondre

    (…) Par contre Tobey Maguire je l’ai trouvé parfait pour ce rôle. La gars gentil, le bon copain, je l’ai trouvé dans son élément, je n’adhère pas forcément quand il a le personnage principal, le « héros ».

    les deux faiblesses du film à mon avis étaient la scène dans le sous sol du barbier (pas très utile ? ) et le fait que la deuxième partie du film perd en puissance par rapport au début.
    ————————–
    Amusant comme des avis peuvent être diamétralement opposés. J’ai trouvé Maguire d’une faiblesse insigne, une véritable erreur de casting, et la 2e partie du film est à mon avis largement supérieure à la 1ère, qui n’est qu’une overdose d’effets spéciaux sans grâce ni subtilité (bref, tout le contraire du livre – la 2e partie du film est de ce point de vue plus réussie).

  • Oh come on, the whole point was not the love story at all: the point is that her character is as flat and empty as that dead American dream. I think Carey Mulligan did a great job playing that kind of doll character who’s got no breath behind her bones.

  • Read the book and you’ll understand the movie.

  • Nysgonzalez 21 mai 2013, 8:44 / Répondre

    I loved it. Loved that they kept some of the lines of the book intact (the melodramatic ending with Leo reaching out – so good!) Carey’s dress dripping in crystals (prada will get an Oscar for that– not that she needs an Oscar) Tiffaney jewels! Some scenes are definitely weaker than others. I’m not a moulin rouge fan so I was afraid it would be full on crazy but it was toned down (somewhat)

    Leo did great. I thought he’d phone this one in but he brought his A game. Carey was perfect Daisy )une belle ridicule) a 1920s beauty with little brains. She had her breathless speech down pat.

    This was an adaptation of a novel that can’t really be adapted to film. Even Redford -Mia version was a little off and not 100% well- received but a classic now. Gatsby movies will always let us down.

    I think the author would have liked it. I saw Midnight in Paris, after all… (Kidding!!!!)

  • I was paralyzed after the movie. All the amazing costumes, jewellery, music, screenshots and Leo… I could not talk- and then I talked too much too long.. Yet I must say I feel the same about Carey. She was too cute for that role I think. I did not realized she was supposed to look bitchy until the end of the movie..
    http://pilisstyle.blogspot.com/

  • I feel like most of the cons of the movie (besides some of the visuals and soundtrack cons-I agree about the latter, I think the soundtrack was more successful in the trailers than in the film) are those of the book too. Daisy is neither realistic nor lovable in the novel and therefore I feel like she’s true to character in the film. The book has lots of symbolism, that’s a bit heavy handed, so does the film. Baz was being faithful to the novel in these senses and I think sometimes it’s valuable for a movie to repeat the flaws of a book.

    Watching it reminded me why I found the novel so underwhelming in high school. Nick’s right when he says that Gatsby is worth more then the whole lot of people he’s thrown in with. That very fact made the novel painful to me. Quality people shouldn’t surround themselves with vapid, deceptive ones. But his ambition and idealism are at fault. The older I’ve gotten, the more believable Gatsby becomes. I can even relate to his love of Daisy (I’ve had my own male version of Daisy). It’s important for the film to capture her inadequacy.

    I don’t think that the film hinges on their love story, it hinges on his hope. His idealism. That’s what it’s really about. Just like Romeo+Juliet isn’t the greatest tragedy because their love was so amazing. Their love was young and foolish (though undeniably sweet and innocent). The tragedy of that story is that innocence and youth are destroyed by pointless hate, which Baz did a great job of capturing. Similarly, the tragedy of Gatsby’s story is that he’s ruined by his own idealism. By the fact that he refuses to see Daisy for who she is, to accept any reality besides the one he’s imagined. Again, Baz captures this. I think that’s Baz’s genius. His ability to make us feel not what we want to feel at the conclusion of his films but what we’re meant to.

    The dissatisfaction you should feel with the story is what you should feel.

  • Finally! Someone agrees with me that this movie wasn’t absolutely amazing. How refreshing. I feel like every single person is saying how perfect the movie is and how much they are obsessed with it. Personally, I was disappointed. The special effects looked so fake and the extra part about Nick being in rehab was a little unsettling. However, I can see the parallel trying to be made between him and F. Scott Fitzgerald. I agree with you on the symbols-tone it down!

  • Rien que pour DiCaprio , j’irais le voir … il ne me reste plus qu’à espérer qu’il sera encore en salles quand je rentrerais en France !

    http://www.isatoutsimplement.org/

  • I am very, very excited about this film, so I’m glad to hear my favourite, Leonardo Dicaprio is up to play as usual! haha I’m a bit surprised about the party aspect, as I thought they would have done that quite well, but then I guess, it is easy to overdo – but hey, maybe that really was Gatsby? I wasn’t really sure about Carey Mulligan either, but nevertheless, I’m sure Leo will fool you into who he’s loving anyway, that or make you fall for him even more. Nevertheless, counting down the days to see this film! What was it like compared to the book if you’ve read it?

    http://currentlylovingblog.blogspot.com/

  • J’ai adoré. Après, je suis une fan de Baz Lurhmann (donc ca compte pas). Je suis surtout d’accord avec le choix du casting pour le personnage Daisy. Seul décéption. Beaucoup de choses sont vraiment dans la signature du réalisateur. Lui et Kubrick (ne sont pas comparables bien évidemment) sont les seuls à me faire réfléchir et me faire « vivre » un film. C’est une réelle expérience, bonne ou mauvaise. Et le reflet de la société d’aujourd’hui est magnifiquement bien réalisé et mis en avant par la musique plus moderne que l’époque. Alala, je suis vrmt tombée amoureuse de ce film !

    Les autres films d’aujourd’hui sont parfois trop platoniques, c’est décevant :(

    Merci pour cette revieeeeew ! Toujours un plaisir de lire tes avis :)

    Eva.

  • Stephanie 22 mai 2013, 5:42 / Répondre

    I haven’t seen it yet but from your description it sounds like a pretty accurate adaption of the book. There was always emphasis on symbolism and ’20s glamour in the book, and I never really did understand what Gatsby saw in Daisy. Have you seen the original with Mia Farrow and Robert Redford?

  • Encore une fois j’arrive 50 ans après la bataille (pas de connexion internet en vac’) et donc mon propos a du être dit juste vingt-cinq fois mais quand même…
    Pour le point NY : le livre de Fitzgerald n’a que la fin à NY (donc c’est normal)
    Et pour Daisy / Cary elle colle très bien avec le livre –

    Bref comme L’écume des jours en France où j’ai été déçue parce que je n’avais pas lu le livre , je pense qu’ici aussi Gatsby est une très bonne raison pr reprendre en main le chef d’oeuvre de F.S.F. !

  • Totally agree with you Garance, some things very good, some things not. But, the girl crush on Leonardo DiCaprio, is totally back haha.

  • Sincèrement ? J’ai adoré, c’est beau, c’est émouvant, c’est grandiose, j’ai été captivé du début à la fin sans pouvoir décrocher mon regard de l’écran. Après ce n’est que mon avis :)

  • Des bon point à considérer… :)

  • Totally agree with Garance on this. Leo rules! Everything else is so overdone & over-produced, over-staged, hyper-active, it’s a Baz spectacular. His enormous ego simply does not know any limits. Doesn’t have a clue about discretion. An in-your-face music gig with scenes from a movie that’s already been done, and done very well. Yuck!

  • you really need to read the book

  • Ok so I am at a cross road with this movie.

    I love the cheese’ i.e. the glitz and glamour, hysteria of a Baz Luhrmann film. He makes my eccentric dreams come true in a visual splendour for the appetite! To begin to comprehend how his mind operates and how he can bring to life all these visual ideas is truly incredible and deserves credit!

    Having never read the book in school, when I first read a Voque article on the movie and saw the trailer last summer I was instantly excited for this movie! I was hooked and watched the trailer religiously with anticipation for it come out in December… to find out NO, it’s NOT coming out Christmas day, you have to wait until the summer! WHAT THE WHAT!!!

    So I watched the original for the first time (perhaps shocking to some). I loved the original with Robert Redford (he’s so beautiful). I remained excited to see the new rendition of this iconic story. Albeit, slightly disappointed that now I knew the ending to the movie, which I may have had a more emotional response to it had I not see the original first (yes- perhaps sad that I didnt even know the plot of the story all this time –> ladies and gents, in school we read To Kill a Mocking Bird’ and One Flew Over the Cuckoos Nest’…)

    Anyways, knowing how much I loved Baz’s other films I felt this was going to be a hit.

    Having said that, my inner voice was worried if the delay in the movie premier would kill the thrill and impact of the movie… Sooooooo much press and pressure, build-up, suspense for this movie, the music, the costumes etc… etc… for what like 8 months ?! Its TOOO much, that by the time the movie came out you’ve heard the clips from the trailer so many times, seen the iconic costumes, heard the music played that you already anticipate those scenes and ultimately loose the newness to be seen with fresh eyes for the first time in those moments you otherwise would have had… had you not been drilled in the head with this movie for 8 MONTHS PRIOR!! Everything was already to be expected even if you knew the story, you already knew how Baz was going to interpret it from ALL the media leading up to…

    Still even though this ruined it a little for me, I tried to forget everything I had seen or heard before entering, trying very hard to see it with fresh eyes. Yes some moments were cheesy and over the top, making the delivery of some of the lines seem even more cheesy. But despite all of this, I did really love the movie and I love the actors who played the characters. They all did an amazing job. Long live Leo, for he still is sublime and handsome (looking like a young Jack from Titanic in the bedroom closet scene)

    My biggest regret in theatres is NOT seeing it in 3D (I gave in to friends who didnt care to see it in all its glory). This movie is truly meant to be seen in 3D, it was cinematically filmed for 3D and really does loose its impact to not been seen as such. For this reason, I may return to the cinema to see it again :)

    Ok, that pretty much sums up my review.

    Overall- still a great movie!!

    xx

  • Lee Golde 22 mai 2013, 12:22 / Répondre

    GD::
    I was and am conflicted as to whether to see the film..and I am a big film freak…but after what you wrote I do not have to go to see it.. Thanks.. Lee Golde

  • I did two blog posts about this film about the score and the film itself. I thought the film was made for entertainment value that also weaved in a wonderful story that is current in time. Leonardo was great but Tobey Maguire stole the film. The costumes were absolutely breathtaking.

    http://harveydntdthemilk.tumblr.com/post/50359993214/fold-me-a-100-dollar-bill
    http://harveydntdthemilk.tumblr.com/post/50510298918/hip-hop-sonogram

  • THE MOVIE WAS HORRIBLE! Par rapport au livre.

  • Garance, Garance,
    even though I totally agree with you about leonardo Dicaprio, a major actor and one of my favourite of all time, I am fond of Baz Lurhman’s version of the Great Gatsby. First of all because when I heard about this, I was like « mmmmhhhh let’s see what it will be like because adapting one of my A-list novel.. I’m going to be critical » and at the end, the music and party scenes over represent what I had in mind when I read the book, far more than the movie with Robert Redford and Mia Farrow, directed by Jack Clayton. I really have the feeling that it is the true vision of the book and the decadence it was supposed to express.
    Plus, Jay Z has managed to create a wonderful soundtrack that nobody else could have done and as always, it totally fits with the movie’s orientation. Anachronistic for sure but in the good way, in the Baz Lurhman’s way. This guy always manage to create something new that feels like old and this could be why this so great (I dont know if I make myself clear, in brief it is so well studied and well done that you don’t have the cheap feeling you get when you are watching a recent movie that want to look like an old one…) you have the feeling you really are in the twenties, whatever the crazyness BL breath into this one. And finally, I had felt the same thing about the Daisy character that doesn’t seem as brilliant or smart or even or beautifiul than the one of the novel but you have to admit that her over cute and charming side is so refreshing. Plus, she is, as you said, « a projection of love » and once again, BL cast the right person for this job because you are not fascinated about her beauty but about their true love relashionship and to my point of view, THAT is the whole point.
    BL may seem a little crazy in his creation process, but this is totally under control and he remains true to himself.
    In short, I loved that movie and I can assure you I am really hard on books adaptation.

  • Baz Luhrman’s style is very theatrical; in a brilliant way. It seems to me that he emphasizes the extremities, excess and action to reflect the feeling of the twenties; it was a wild time. The music brought it into present day, I believe, so that the audience could relate more to that party atmosphere. The aesthetics in the film are beautiful and over the top; only adding to its theatrical brilliance.

    P.S. I am addicted to your wonderful blog Garance; your great personality really shines through and makes the blog so appealing.

  • In my opinion..

    beautiful pictures, beautiful dresses, beautiful faces.

    bad script, bad music (i just don’t get the 2000s hip hop music on 1920s scenes), bad acting (sorry Leo, not my favorite movie of yours — and Tobey was just…. unnecessary?)

    i got soooo bored after half of the movie, everything is too cheesy and predictable. I can’t stand it.

    Sorry die hard fans!

  • J’ai beaucoup apprecie le livre, j’ai beaucoup aime le film version Farrow/Redford, mais en voyant les extraits du nouveau Gatsby, j’ai eu un « haut le corps » : trop Hollywood pour moi !

  • ce film m’a beaucoup touche. c’était merveilleux. no comment. je pense que c’est le plus beau film de di caprio. il est même plus génial, plus bon, plus romantique, plus dramatique, plus triste et plus grand que titanic. c’est maintenant un de mes films préférés et personne n’osera dire le contraire. Ce film mérite bien sa place a Hollywood. il est digne d’un film hollywoodien. il devra normalement rafler tout les oscars. bref c’est le meilleur film que j’ai regarde de tout les temps. vraiment bravo bravo bravo !!!toute mes félicitations a tout ceux qui ont consacrer leurs énergies a réaliser ce merveille.
    C’EST LA PREMIERE MERVEILLE DU MONDE, LE MAITRE DES ETOILES,LE GUIDE SUPREME DES FILMS.

  • Thibault 17 mai 2014, 4:45 / Répondre

    Bravo pour ton analyse. Cependant, les costumes ne sont pas imaginés par Prada comme tu le prétends, mais par Brooks Brothers ;)
    Source :
    http://www.brooksbrothers.com/The-Great-Gatsby-Collection/gatsby,fr_FR,sc.html

From the Archives

This or That
  • This or That
  • Holiday Gifting
  • DORÉ x THE OUTNET
  • Happy Holidays!
  • #AtelierDoréDoes
  • How To...
atelier dore this or that summer sandals chunky sandals vs. delicate sandals

This or That / Sandal Edition

This or That: American or Française?

This or That: American or Française?

atelier dore this or that lingerie lace or cotton sex month

This or That / Lingerie Edition

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That / Blush vs. Bronzer

This or That: The Beanie

This or That: The Beanie

This or That: Nails

This or That: Nails

This or That

This or That

This Or That

This Or That

Silja Danielsen Photo

This Or That: Low Knot or Top Knot